Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fagfornyelsen Hva skal fornyes og hvorfor

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fagfornyelsen Hva skal fornyes og hvorfor"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fagfornyelsen Hva skal fornyes og hvorfor
Overordnet del og sentrale begrep Siste nytt og muligheter for innspill Strukturendringer i YF Noen dilemmaer Liedutvalget – fersk NOU Opplæringslovutvalget Karrierenettverk Tønsberg, Lise Vestby, VFK

2 Fagfornyelsen Formålet med å fornye Kunnskapsløftet er å gjøre barn og unge bedre i stand til å møte og finne løsninger på dagens og fremtidens utfordringer. Elever og lærlinger skal utvikle relevant kompetanse og gode verdier og holdninger som har betydning for den enkelte, i et samfunn preget av større kompleksitet, stort mangfold og rask endring

3 Hvorfor fagfornyelse Mange elever har for svakt faglig utbytte
Det er ikke god nok sammenheng mellom de ulike delene av læreplanverket Læreplanene er for omfattende Samfunnet endres, da må også utdanningssystemet følge med Kunnskapsminister Røe Isaksen Høringskonferanse april 2016

4 Hva fornyes? Innholdsdel: Strukturdel: Hele læreplanverket med
Generell del (Nå: Overordnet del) Prinsipper for opplæringen (i overordnet del) Læreplanene for fag For alle fag i grunnskolen For fellesfagene i vgo, flere programfag og på sikt også de øvrige Alle programfagene på YF Strukturdel: Endringer i yrkesfaglig tilbudsstruktur Endring i fagstruktur norsk og engelsk for YF

5

6 Hovedprinsippene i KL-06 ligger fast
fortsatt kompetansemål - men fornyet kompetansebegrep de grunnleggende ferdighetene beholdes - men er videreutviklet prinsipper som tilpasset opplæring og elevmedvirkning er fortsatt viktige - for læreplaner, vurdering og for opplæringspraksis

7 Hovedelementer i innholdsreformen
Prioritering – progresjon - sammenheng Mer relevant og framtidsrettet innhold i fagene Tydeligere prioriteringer gjennom vekt på kjerneelementer - dybdelæring Bedre sammenheng i fag og mellom fagene Progresjonen i elevenes læring skal bli tydeligere i læreplanene Tre tverrfaglige emner: «demokrati og medborgerskap», «bærekraftig utvikling» og «folkehelse og livsmestring» integreres i fag der det er relevant Verdigrunnlaget i overordnet del skal synliggjøres i læreplanene Kritisk tenking og refleksjon skal vektlegges Teknologi, kreativitet, innovasjon- og entrerprenørskapskompetanse skal vektlegges De praktiske og estetiske fagene skal styrkes

8 Hvorfor strukturendringer i YF
Merkbar økt interesse for høyere akademisk utdanning – gir nedgang i antall elever som går ut i arbeidslivet med fagbrev Hvordan heve yrkesfagenes status og egenverdi? Liberalisering av arbeidsmarkedet – gir økt tilgang på billig, ufaglært arbeidskraft Hvordan sikre verdien av fagkompetanse

9 Ny struktur i yrkesfagene
Bygg- og anleggsteknikk Elektro Helse- og oppvekst Naturbruk Restaurant og matfag Teknikk og industriell produksjon Design og tradisjonshåndverk IKT og medieproduksjon Salg, service og reiseliv Frisør, blomster og interiørdesign

10 Innspillsmulighet YF LINK

11 Overordnet del - dybdelæring
…. handler både om kvaliteten på læreprosessen og kvaliteten på elevenes læringsutbytte, dvs både hvordan læringen skjer og hva eleven lærer Metodikk VFL Utbytte

12 Og elevens læringsutbytte var…..

13 Kompetansebegrepet Nå: KL06 Kompetanse defineres som evnen til å løse oppgaver og mestre komplekse utfordringer. Elevene viser kompetanse i konkrete situasjoner ved å bruke kunnskaper og ferdigheter til å løse oppgaver. 2020: Fagfornyelsen Kompetanse er å tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning.

14 WYTIWYG

15

16 Læreplanutviklingen Læreplanene FOR FELLESFAGENE 30% YRKESRETTES YF PROGRAMFAG forslag juni 2019

17 Søker personer til nye læreplangrupper
19 programfag innenfor musikk, dans og drama medier og kommunikasjon kunst, design og arkitektur idrettsfag Se info og skjema: HER Frist 7. januar

18 Høringssvar Ranvik u.sk, Sandefjord

19 Samtidig…..

20 Lied-utvalget Offentlig, regjeringsoppnevnt utvalg Skal se på hele videregående opplæring; innhold og struktur

21 NOU 2018:15 Kvalifisert, forberedt og motivert
Svakhet: overgang ungdomsskole/vg og innad i vg Bør det være krav om kompetanse fra grunnskole før vg? Bør få hjelp til å kvalifisere seg for neste steg i vg-løpet Vgo for likt ungdomsskolen Større mulighet for fordypning for ST for å spisse kompetansen og utvikle identitet knyttet til studier/yrker Større yrkesrelevants for fellesfagene (mer enn fagfornyelsen?) Skal vi ha alle fellesfagene? Hvor mange? Hva skal være felles for hvem? Hva er relevant innhold? Tilbudsstrukturen For liten fleksibilitet fra ST til YF Signaleffekt av mange tilbud som leder bort fra YF For utydelige krav til generell studiekompetanse

22 Lied-utvalgets delrapport forts
Generell studiekompetanse Får elevene de kvalifikasjonene de trenger for å være studieforberedte? Studieforberedt ved krav om karakter eller fordypning?  Og skal man skille mellom ulike typer studiekompetanse og adgang til videre studier? Økt gjennomføring Har vi systemer/strukturer som godt nok ivaretar elever som er nær ved å fullføre og bestå? Skal vi fortsatt ha en fagopplæringsmodell som forutsetter opplæring i bedrift når mange ikke får læreplass? Lavere gjennomføring for min.språklige elever til tross for tiltak og utvidede rettigheter.

23 Ny opplæringslov desember 2019 www.opplaringslovutvalget.no
Regjeringsoppnevnt utvalg leverer innstilling desember 2019

24 Ny opplæringslov - innstilling 1. desember 2019 opplaringslovutvalget
Ny opplæringslov - innstilling 1. desember 2019 opplaringslovutvalget.no .no

25 Ser de til hverandre

26 Tanker om fremtiden… Fremtiden skal ikke være en fest for de spesielt interesserte! Derfor må fremtidens opplæring sørge for at alle deltar aktivt i den teknologiske utviklingen og kan ta den i bruk på en klok og kritisk måte. Fremtiden blir tverrfaglig. De som skal skape fremtidens arbeidsplasser må ha mer enn ett bein å stå på – hvem er morgendagens gründere? Derfor må vi slutte med faglig silo-tenkning. Det viktigste vi kan lære barna våre er å jobbe tverrfaglig, i samarbeid, med å løse problemer uten fasitsvar. Teknologien er et verktøy for dette, og koding bare en liten del av det. Elevenes evne til samarbeid og selvregulering blir viktigere Digital teknologi har endret de aller fleste fagfelt – men ikke utdanningens innhold. Både innholdet i fagene og arbeidsmåter må endre seg som følge av digital teknologi 25.10.|8 Innspill til Lied-utvalget

27 Spørsmål?

28 Følg med på: https://www.udir.no/fagfornyelsen
trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/ filmer-om-fagfornyelsen/ Retningslinjer for utforming av Læreplaner Utdanningsdirektoratet udir

29 Mer om fagfornyelsen i VFK
Portalen – «Aktuelt»/ «Siste nytt» Portalen med visning «Fagfornyelsen» Ved spørsmål, ideer, synspunkt:


Laste ned ppt "Fagfornyelsen Hva skal fornyes og hvorfor"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google