Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Advertisements

Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Faginformasjon om programfagene for
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Tidligere læreplaner.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Læreplanen Historie Vg2.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Dagens og morgendagens norskundervisning – for alle? SPRÅKDAGEN 2008: NORSK FOR ALLE? Else Ryen Institutt for nordiske og lingvistiske studier, UiO / Nasjonalt.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
25. juni Den flerkulturelle dimensjonen Arbeidet med forslag til grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmål for språklige minoriteter.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Ungdomstrinn i utvikling Avslutning - Fortsettelse Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Samfunnsfag.
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Bærekraft og global bevissthet
Ny læreplan… Høst 2017.
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Revidert læreplan i engelsk
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelsen Vi skal fornye læreplanene ved å gjøre dem mer relevante for framtiden. Fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Fagfornyelsen Hva skal fornyes og hvorfor
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Arbeid med overordnet del
Tverrfaglige tema.
Nå er de revidert!.
Nå er vi spente!.
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Læreplan i samisk som førstespråk
Ida Large og Beate Tislevoll, Udir
Utskrift av presentasjonen:

Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik

Fagfornyelse 2020 Hvorfor nye læreplaner? samfunnet i forandring nye livets utfordringer (teknologi, migrasjon, konflikter, digitalisering osv.) nye nødvendige ferdigheter (løse problemer, tenke kritisk, lære å lære) https://vimeo.com/250453658

Faget morsmål Egentlig er det ikke et fag timer, vurdering, lett å velge bort, brøkdel av elever får det, overgang, avhengig av norskkunnskaper Gis nesten bare i 1-4 marginalisert Nåværende læreplan Ny læreplan - Morsmål + tospråklig fagopplæring

Praksis: når møter eleven sitt morsmål på skolen? Morsmålsopplæring, de fleste i 1-4 kl. tospråklig fagopplæring (som ikke har egen plan) Noen VGS elever tar privatisteksamen i morsmål som andrespråk

Faget morsmål: nåværende læreplan

Faget morsmål: nåværende læreplan grunnskole + VGS (stort aldersspenn) overgangsplan (nyttes til eleven kan følge vanlig opplæring) hovedformål : styrke elevenes forutsetning for innlæring av norsk, tospråklig identitet, gr.ferd. i morsmål, sammenliknende perspektiv) nivåbasert (fra avkoding til lesing av litterære tekster av ulike sjangre) Den nye planen er veldig lik den gamle, men…

Fagfornyelse 2020 Alle planer har lik, leservennlig struktur om faget + kompetansemål + vurdering OM FAGET Fagets relevans (eleven, samfunnet) Kjerneelementene-hovedområdene (fastsatt) Tverrfaglige temaer (felles for alle fag) Grunnleggende ferdigheter

Den nye læreplan i morsmål 1 grunnleggende norsk eller norskfaget? Fagets relevans: Styrke forutsetninger for norsk Danne grunnlag for identitetsutvikling Styrke elevenes tilhørighet til den flerkulturelle virkeligheten Gi eleven funksjonell flerspråklig kompetanse, en viktig ressurs i det flerkulturelle samfunnet (Omfatte morsmåls- og tospråkligfagopplæring)

Den nye læreplan i morsmål 2 Kjerneelementer i faget (hovedområder) Muntlig kommunikasjon Språklæring Lesing Skriftlig tekstskaping Språk og teknologi Språklig og kulturelt mangfold

Den nye læreplan i morsmål 3 Tverrfaglige temaer demokrati og medborgerskap bærekraftig utvikling folkehelse og livsmestring

Den nye læreplan i morsmål 4 Grunnleggende ferdigheter i faget morsmål Muntlige ferdigheter Lesing Skriving Digitale ferdigheter

Den nye læreplan i morsmål 5 NYE KOMPETANSEMÅL Åpne mål som skaper sammenhenger (drøfte, redegjøre) Kombinere kunnskaper og ferdigheter (verbene skal beskrive hvordan kunnskapen skal anvendes: drøfte, analysere, gjøre greie for) Grunnleggende ferdigheter integrert Tydelige mål på samme nivå Klar progresjon Synliggjør forståelse, refleksjon og kritisk tenkning Gi lokalt handlingsrom og mulighet for tilpasning

Samsvar mellom grunnleggende norsk og morsmål Politisk bestemt Morsmål ‘et lite fag’ Ingen faglig begrunnelse BARE EN UKE IGJEN FOR TILBAKEMELDING Fristen er gått 14.11.2018

digitalisering Mulighet å søke på tvers av trinn / fag / kompetanse /ferdighet /tverrfaglig tema