NAV Hjelpemiddelsentral Telemark Litt om oss og hva vi driver med!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NAV Hjelpemiddelsentral Hva kan hjelpemiddelsentralen bistå med for at flere med funksjonsnedsettelser kan delta i arbeidslivet ? Arbeidsmetoder og.
Advertisements

Bildetolking for døve/døvblitte i arbeid. 2 Bildetolking BAKGRUNN:  Et ønske om å utnytte eksisterende tolkeressurser bedre.  En stor del av tolkenes.
HJELPEMIDDELSENTRALEN I AUST-AGDER
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Økt aktivitets- og arbeidstilbud til mennesker med nedsatt funksjonsevne, både i forhold til drift og investering (strategi- og behovsplan). Arbeidet med.
Ringerike kommune ALS-seminar oktober Park Inn Hotell, Gardermoen Ergoterapi, tilrettelegging og velferdsteknologi Kari Hidem Sætre,
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
HANDLINGSPLAN FOR FUNKSJONSHEMMEDES FELLESORGANISASJON ROGALAND 2016 – 2017.
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
1 SPESIALPEDAGOGISK HJELP ENDRINGER I BARNEHAGELOVEN Samling for kommunene i Rogaland 18. oktober 2016.
§12 i vannforskriften
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Holdninger til helseforsikring
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Veileder for gevinstrapportering
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Brukerveiledninger her:
Brukerutvalget i NAV Telemark
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
PRESENTASJON AV PASIENTFORLØPET INNLEGGET OMHANDLER
Helse- og omsorgstjenester
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Fastmonterte hjelpemidler i bolig
Boligrådgiver Larvik kommune.
4/12/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Høring “En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling”
Høring “En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling”
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Valgfag innsats for andre
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Inkluderende praksis – for alle Tone L. Mørk
Trygt og godt skolemiljø
Hvordan tilrettelegge for elever med nedsatt funksjonsevne
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
E-handel.
Verdiøkning.
Den matematiske samtalen
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
12/29/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Læringsreiser Mandat Veien fremover Organisering
Hvordan måle trekkraft?
Dokumentasjon i ht Plan- og bygningsloven
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
NAV Hjelpemiddelsentral Hordaland
Nå er vi spente!.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
INNOVI sitt hovedformål er å gi arbeidstilbud til personer som har, eller i nær fremtid ventes å få innvilget varig uførepensjon. Vi arbeider med spesiell.
Anskaffelse og Gjenanskaffelse
Henvisninger Hvem skal du henvise til og hvordan?
Utskrift av presentasjonen:

NAV Hjelpemiddelsentral Telemark Litt om oss og hva vi driver med!

Landets eldste 1979 - Første hjelpemiddelsentral - prøveprosjekt Fra 1994 - underlagt Rikstrygdeverket og Fylkestrygdekontoret Fra 2006 - under NAV Spesialenheter - Hjelpemidler og tilrettelegging Fra 2013 - ut av spesialenhetslinjen – inn i fylkeslinjen - som et 20. fylke (egen direktør) - sterkere styring av sortiment via sentrale innkjøpsavtaler Siste underpunkt: dette er påbegynt og tydelig merkbart allerede i 2012

Vi er delt i 3 avdelinger Vedtak – Kundeservice – Tolk Saksbehandling og ordrebehandling Ekspedisjon/sentralbord/arkiv Tegnspråktolk/skrivetolk/billedtolk etc. for døve, hørselshemmede og døvblinde Formidling Rådgivere på fagområdene: Bevegelse-Syn-Hørsel-Arbeid IKT/Kommunikasjon Materialadministrasjon Innkjøp – Lager - Teknikk

Litt om søknadsprosess og lovverk. Inngangsvilkår for stønad til teknisk hjelpemiddel til bruk i dagliglivet Lovhjemmel finner vi i folketrygdloven §§ 10-6 og 10-7 Varig og vesentlig nedsatt funksjonsevne på grunn av sykdom, skade eller lyte hjelpemiddelet må være nødvendig og hensiktsmessig for å bedre funksjonsevnen i dagliglivet

Hvem kan søke om hjelpemidler? Det er den som skal ha hjelpemiddelet som søker Eventuelt foresatt når bruker er under 18 år Hjelpeverge/verge når dette er aktuelt OBS! Søker må alltid underskrive på søknaden! eventuelt på fullmakt

Hvem bør begrunne behovet? Førstelinjen (kommunen) har ansvar! Omfattende saker, spesielt når det kreves bruk av tilleggsskjema, bør begrunner av ergo-/fysioterapeut i førstelinjen Men i prinsippet kan alle begrunne behovet Det betyr at du som bruker selv kan begrunne en søknad

Eksempler på tekniske hjelpemidler som kan gis i henhold folketrygdlovens §§ 10-6 og 10-7 Synstekniske hjelpemidler Må være dokumentert at det er en øyesykdom og redusert synsfunksjon av øyelege Et synsteknisk hjelpemiddel kan være Lesetv med og uten tale Lydbokspiller i daisyformat Luper, lupelamper o.l. Belysning utover normale Filterbriller Lupebriller etc

Eksempler på tekniske hjelpemidler som kan gis i henhold folketrygdlovens §§ 10-6 og 10-7 Hørselstekniske Må være dokumentert nedsatt hørsel. Har du fått høreapparat anses inngangsvilkår oppfylt Eksempler på hørselstekniske hjelpemidler For lytting Bringer lydkilde nærmere lytteren ved hjelp av tekniske løsninger for lydoverføring, og eventuelt forsterker disse For varsling Overfører varslingssignal som ikke høres av den hørselhemmede til et signal, enten lyd, lys eller vibrasjon, og en posisjon, som gjør at den hørselhemmede kan oppfatte det

Eksempler på tekniske hjelpemidler som kan gis i henhold folketrygdlovens §§ 10-6 og 10-7 Bevegelse, stell og pleie Manuelle og elektriske rullestoler Rollatorer og andre enkle ganghjelpemidler Seng med elektrisk regulering av liggeflate og høyde Personløftere med løfteseil

Eksempler på tekniske hjelpemidler som kan gis i henhold folketrygdlovens §§ 10-6 og 10-7 Bolig trappeheiser, ramper og lignende Hev/senk løsninger, f.eks av kjøkkenskap Spyl og føn toaletter TILSKUDD I STEDET FOR HEISLØSNINGER Dersom behov for tilrettelegging av adkomst, tilgang til bad osv kan vi gi tilskudd tilsvarende kostnaden av aktuelt hjelpemiddel. Eksempel: en fyller vilkårene til trappeheis for å komme opp til bad i andre etasje. Vi kan alternativt gi tilskudd tilsvarende det trappeheisen koster under forutsetning av at man bygger om til å få alle nødvendige rom på hovedplan. Mer info om denne ordningen som er et samarbeide med husbanken kan dere få av oss. Bare ta kontakt.

Eksempler på tekniske hjelpemidler som kan gis i henhold folketrygdlovens §§ 10-6 og 10-7 Alternativ supplerende kommunikasjon (ASK Talehjelpemidler Bokstav, symbolsett og tavler Større tyngre kommunikasjonsløsninger Kognisjon Kalenderløsninger Memoløsninger, elektroniske tavler osv.

Kommunenes ansvar – 1 Oppdage, utrede og kartlegge praktiske problemer og behov for hjelpemidler Prøve ut og velge tekniske løsninger tilpasset den enkeltes behov Trekke inn hjelpemiddelsentralen ved behov for løsninger som det lokale formidlingsapparatet ikke selv har kompetanse til å utrede og løse

Kommunenes ansvar -2 Lære opp brukeren i bruk av hjelpemiddelet, følge opp og vurdere nytten av hjelpemiddelet Følge opp brukeren over tid med hensyn til endrede behov Melde fra om hjelpemidler som ikke lenger dekker behovet, og medvirke til effektiv resirkulering av brukte hjelpemidler Det er en forutsetning at kommunen selv er med i hjelpemiddelformidlingen

Hjelpemiddelsentralens ansvar - 1 Overordnet og koordinerende ansvar for hjelpemidler til funksjonshemmede Bidra til likeverdig og helhetlig problemløsning for funksjonshemmede gjennom tekniske og ergonomiske tiltak Ressurs – og kompetansesenter for offentlige instanser og andre som har ansvar for å løse funksjonshemmedes problemer og hvor hjelpemidler og ergonomiske løsninger kan være aktuelt

Hjelpemiddelsentralens ansvar - 2 Forvaltningsansvar for hjelpemidler som er folketrygdens eiendom Skal påse at folketrygdens midler blir utnyttet mest mulig effektivt og i samsvar med bestemmelsene i folketrygdloven Sørge for at de funksjonelle behov for brukeren avhjelpes på lavest mulige effektive kostnadsnivå

Hjelpemiddelsentralenes fem strategiske innsatsområder Våre tjenester skal bidra til : at alle unge under 30 år får tilrettelagt utdanningsløp/arbeidsliv og har en kompetanseplan ved overgang til videregående skole  at alle barn går i tilrettelagt barnehage/skole  at alle med funksjonsnedsettelser som ønsker arbeid får et relevant tilbud fra NAV at alle har en mulighet for deltakelse i dagligliv og samfunn at alle boliger er tilrettelagt