Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan tilrettelegge for elever med nedsatt funksjonsevne

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan tilrettelegge for elever med nedsatt funksjonsevne"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan tilrettelegge for elever med nedsatt funksjonsevne
Hvordan tilrettelegge for elever med nedsatt funksjonsevne? NAV Hjelpemiddelsentral Nord-Trøndelag Stig Davidsen jurist/rådgiver 20. april 2016

2 Hva vil jeg legge igjen til dere?
- kjennskap til hjelpemiddelsentralen som samfunnsaktør - bli kjent med tjenestetilbudet fra HMS NT – som grunnlag for framtidig samarbeid og helhetlige tjenester til brukerne - dele kunnskap om vårt perspektiv i møte medbrukerne

3 Hjelpemiddelsentralens rolle
Hjelpemiddelsentralene er «et ressurs- og kompetansesenter for offentlige instanser og andre som har ansvar for å løse funksjonshemmedes problemer og hvor hjelpemidler og ergonomiske løsninger kan være aktuelt» Pluss tolketjeneste. «Sentralen har et forvaltningsansvar for hjelpemidler som er folketrygdens eiendom og skal påse at folketrygdens midler blir utnyttet mest mulig effektivt og i samsvar med bestemmelsene i folketrygdloven Sentralen skal herunder sørge for at de funksjonelle behov for brukeren avhjelpes på lavest mulige effektive kostnadsnivå» (ref Lov om Folketrygd)

4 Strategi NAV Hjelpemidler og tilrettelegging 2012 – 2016
De neste fem årene skal våre tjenester bidra spesielt til: at unge under 30 år med funksjonsnedsettelse ikke faller ut av utdanningsløp / arbeidsliv, og at de har en kompetanseplan ved overgang til videregående skole at barn med funksjonsnedsettelse går i tilrettelagt skole/barnehage at personer med funksjonsnedsettelse som ønsker arbeid får et relevant tilbud fra NAV at personer med funksjonsnedsettelse har en mulighet for deltakelse i dagligliv og samfunn at alle omsorgsboliger er tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelse Her har jeg endret noe på presentasjonen

5 Hvem er vi? Teknikere Terapeuter Lager, logistikk Innkjøp, økonomi
Jurist Saksbehandlere og «poteter» er» Terapeuter Lager, logistikk Pedagoger Døvetolker Innkjøp, økonomi

6 Hvilke situasjoner og arenaer?
Alle livsfaser Ung som gammel Dagligliv Skolegang Overganger (mellom skoler, til arbeidsliv mm.) Arbeidsliv

7 Ny rolle Fra 1. januar 2016 har NAV HMS fått veileder som skal arbeide spesielt med personer med kognitiv svikt som følge av ervervet hjerneskade Gi utvidet veiledning til brukere med syn og hørselsutfordringer, og brukere med kognitive vansker som følge av hjerneskade. Ikke nytt, men innebærer større fokus Gi individuell yrkes og arbeidsveiledning, oppfølging i overganger, arbeidsplass, utdanning og i tiltak – med utgangspunkt i brukers ressurser og begrensninger Gi omgivelsene bedre forståelse og innsikt

8 Hva kan NAV HMS bidra med?
Lavterskeltilbud for å ta kontakt Erfaringsutveksling - gjensidig kompetansedeling – dere kan noe og vi kan noe – nye vinklinger Tverrfaglig tilnærming i den enkelte sak Kompetanse om ulike funksjonsnedsettelser – muligheter og begrensninger/ressurser  behov  tiltak Rehabiliteringsprosess – bidra til å se hele mennesket i en funksjonsvurdering – 24timers-mennesket Tiltak og tilrettelegging – nåværende og fremtidige Ofte kjennskap til brukere/elever fra før

9 Hva kan NAV HMS bidra med? Forts.
Råd og veiledning generelt og konkret. Vi bistår med vår kompetanse også hvor det ikke nødvendigvis er aktuelt med hjelpemidler. NB! Kontakt oss så tidlig som mulig å gi oss forutsetningene for at vi kan bidra som best vi kan!! Særlig ved overganger er det viktig å starte vurderinger av tilretteleggingsbehov tidlig.

10 Noen eksempler - hørselsproblematikk
Skjult handikap Har det greit på skolen, men sliter hjemme. Brukt mye krefter på skolen og plukker av seg høreapparatet når hjemme Studentbolig Bruke mobiltelefon som vekkerklokke Oftest kjent for NAV HMS Hørselsproblematikk ofte gode grunner til fravær

11 Synsnedsettelser Noen eksempler hvor vi har veiledet og også tilrettelagt for ulike synsnedsettelser. Avhenger av diagnose og progresjon: Kroppsøvingslærer Omskolert tømrer til massør Blomsterdekoratør Mekaniker

12 Tilretteleggingsråd - Erfaringsvis kan personer med kognitive vansker ha behov for:
Personlig støtte og individuell opplæring; Tydelig informasjon; Klare rutiner, struktur og forutsigbarhet; Tilpassede arbeidsoppgaver; Hjelpemidler; en fast person i miljøet som følger opp, arbeidsgiverstøtte, kollegastøtte, mentor, faste oppfølgingsmøter ofte gjentatt, skriftliggjort, skrive e-post. Sjekk ut om personen har forstått informasjon ved å be vedkommende gjenta hovedinnholdet ha skriftlig plan over arbeidsoppgaver, avtaler, viktige tidspunkter avklare oppgavens innhold, dele opp oppgaven, utføre én oppgave om gangen, unngå flere oppgaver samtidig, anledning til å bruke mer enn normert tid på å lære, utføre og sluttføre en oppgave som støydempende hørselsvern, bruke mobil eller smarttelefon aktivt som et planleggings- og organiseringshjelpemiddel, lysforhold, ergonomi, omgivelser, orden og struktur

13 Ta kontakt Husk: Dere er gode på utdanning og pedagogikk
+ Vi har kunnskap om helse og funksjon = God veiledning Telefon


Laste ned ppt "Hvordan tilrettelegge for elever med nedsatt funksjonsevne"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google