Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Henvisninger Hvem skal du henvise til og hvordan?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Henvisninger Hvem skal du henvise til og hvordan?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Henvisninger Hvem skal du henvise til og hvordan?
14. august 2019 // Maida Bosnić Thomassen

2 Veien fram Henvisning Utprøvning Søknad

3 desember 19 Henvisning Ved vurdering av en henvisning til hjelpemiddelsentralen er det viktig å se på regelverket og kriterier for hvem som kan få synshjelpemidler gjennom folketrygden. For at synshemmede skal få hjelpemidler raskest mulig, skal de henvises til ergoterapitjenesten i bydel/kommunen der de bor. Ved behov for utprøving av svaksyntoptikk utover det som er mulig å få til i din butikken kan pasienter henvises til NAV Hjelpemiddelsentralen.

4 Samarbeidspartnere Flere samarbeidspartnere kan vurdere behov for henvisning til Hjelpemiddelsentralen: NAV kontorer, arbeidsgivere, Rådgivningskontor for syn og hørsel (Oslo kommune), kommunale ergoterapeuter, Statped, PPT (Oslo), skoler, Voksenopplæring øyeleger, optikere og interesseorganisasjoner. Alle henvisninger fra våre samarbeidspartnere skal sendes til ergoterapitjenesten i bydelene og kommunene.

5 Hvor skal du henvise? 2 valgmuligheter : Til øyelegen
dersom pasienten ikke har en kjent diagnose og du finner visusreduksjon og eventuell patologi hvis det er lenge siden siste undersøkelsen hos øyelegen og synet har blitt dårligere 2. Til kommunen / bydelen dersom pasienten har synshjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen diagnosen er kjent og pasienten blir fulgt opp av en øyelege

6 Henvisning til øyelegen ved ukjent diagnose
Hvorfor henvise til øyelegen? få forklaring for visusreduksjon og eventuelle patologiske funn diagnostisering og dokumentasjon av øyemedisinsk tilstand eventuell behandling og oppfølging hos øyelegen Ved henvisning av nye synshemmede for utredning og utprøving på hjelpemiddelsentralen, skal det alltid ligge ved øyemedisinske opplysninger.

7 Henvisning til kommunen / bydelen
desember 19 Henvisning til kommunen / bydelen For å bedre kvaliteten på hjelpemiddelformidlingen og sørge for at synshemmede får god oppfølging, er det behov for at synshemmede får oppfølging lokalt med sine hjelpemidler. «Ved tilståelse av stønader må det være avklart at nødvendig opplæring og oppfølgning blir gitt. Dersom dette ikke er tilfelle, vil heller ikke stønaden kunne anses som hensiktsmessig.» § 10-6 Stønad til bedring av funksjonsevnen i dagliglivet 1.2.3 Hensiktsmessig Slik at de benyttes mest mulig hensiktsmessig og tilpasses brukers behov i hjemmet

8 Henvisning til kommunen / bydelen
desember 19 Henvisning til kommunen / bydelen Hver kommune i Akershus og hver bydel i Oslo kommune har synskontakter. Synskontaktene er ergoterapeuter som gjennomgår flere kurs angående syn og synshjelpemidler på hjelpemiddelsentralen. Synskontaktene har synskofferter med enkle synshjelpemidler som kan prøves ut og søkes om. Synskofferter inneholder noen få håndholdte luper med lys, lydbokavspiller, maxTV kikkertbriller, og for det meste ADL hjelpemidler.

9 Synskontaktenes arbeidsområder
desember 19 Synskontaktenes arbeidsområder Hjemmebesøk og kartlegging av behov Prøver ut enkle synshjelpemidler fra synskofferten Henviser til hjelpemiddelsentralen Deltar under utprøvingen Bistår med å søke om hjelpemidlene Tilpasser hjelpemidler i hjemmet og gir opplæring Følger opp bruken av synshjelpemidlene Fanger opp nye behov Foretar hjemmebesøk hos synshemmede og kartlegger hva de har vanskeligheter med i det daglige livet. Henviser til hjelpemiddelsentralen for videre utredning av hjelpemiddelbehov og utprøving av synshjelpemidler Er til stede under utredninger og utprøvinger av synshjelpemidler på hjelpemiddelsentralen Bistår synshemmede med å skrive søknad om hjelpemidlene Gir opplæring hjemme hos synshemmede når hjelpemidlene kommer på plass, hjelper med montering og plassering av dem. Bistår med retur av hjelpemidlene og bestilling av nye når de blir ødelagt.

10 Henvisning til kommunen / bydelen
Postadresser til ergoterapitjeneste i bydeler / kommuner finner du på NAV Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus → Lokal informasjon → Praktisk informasjon :

11 Hva skal henvisning til bydelen / kommunen inneholde?
Personalia RX og VA Diagnose (kjent / ukjent = henvise også til øyelegen) Øyemedisinske opplysninger fra øyelege? Hvilke briller og luper som brukes Hva som er prøvd ut (fungerer / ikke fungerer) Hvorfor er det behov for utprøving av synshjelpemidler? Andre relevante opplysninger om synsfunksjonen (eks. kontrastsensitivitet, prismekorreksjonsbehov o.l.), eller om andre nedsatte funksjonsevner

12 desember 19 Søknad 14. august 2019 // Maida Bosnić Thomassen

13 Søknad Optikere som har foretatt utprøving av synshjelpemidler kan bistå søkere med å begrunne søknad. Øyemedisinske opplysninger fra øyelege må vedlegges ved førstegangssøknad. Ved søknad om briller eller kontaktlinser (briller med sterk nærtillegg, filterbriller, keratokonuslinser, filterlinser o.a.) må skjemaet «Prisoverslag – briller og linser» fylles ut i tillegg til søknadsskjemaet og forsiden.

14 Søknad Alle nødvendige skjema finner man via skjemaveilederen på nav.no. Skjemaveilederen erstattes nå med en ny løsning som heter Søknadsveiviseren. Lanseres gradvis utover høsten. Søknadsveiviseren vil kreve færre steg enn i dagens løsning, og gi tydeligere valg når man skal legge ved dokumentasjon. Skjemaene er ikke endret.

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29 Søknad Søknaden må inneholde nødvendig informasjon for å kunne gi et vedtak og bestille hjelpemiddelet: Gammel / ny rx og ADD PD og H Glasstype Filterfarge – hva er prøvd ut, hvilket filter søkes det på? Innfatning Korrekt artikkelnummer og antall Hvis aktuelt: kan du levere hjelpemiddelet? Prisoverslag (eget skjema)

30 Prisoverslag – briller og kontaktlinser
Skjemaet skal vedlegges alle søknader om briller og kontaktlinser. Prisoverslagskjemaet ligger på NAV Hjelpemiddelsentralen Oslo og Akershus → Lokal informasjon → Lokale skjema

31

32

33

34

35

36

37

38

39 Viktig å huske: Håndskrift må være leselig.
desember 19 Viktig å huske: Håndskrift må være leselig. Priser (u/mva) og antall må være korrekte. Det må fremkomme av prisoverslaget hvilken butikk det skal bestilles fra. Ikke legg til tilleggsprodukter slik som luper o.l. på dette skjemaet. Det skal inneholde kun prisoverslag for briller og linser u/mva. Bruk NAV art.nr. også når vårt prisoverslag ikke brukes. Kvittering for mottatte briller/linser kan med fordel sendes med fakturaen, ikke søknaden. minne dem om at det er ulik pris på innfatning til barn/voksne og at vi ikke dekker synsprøve.

40 Eksempel 

41 Søknad Husk førsteside! Mangelfulle søknader returneres.
Søknaden må ha søkerens signatur – alternativt fullmakt.

42 Søknad – Behov og hensikt (pkt. 5)
Se på søknaden med «vårt» blikk. Tydeliggjør hvorfor hjelpemiddelet er nødvendig og hensiktsmessig. - Er det nødvendig for brukeren å ha briller / linser o.l. det søkes om? - Hvorfor er løsningen du kom frem til den mest hensiktsmessige? Informasjon som gis brukes til å vurdere dette.

43 Behov og hensikt (pkt. 5) - eksempel

44

45 Behov og hensikt (pkt. 5) - eksempel

46

47 + prisoverslag


Laste ned ppt "Henvisninger Hvem skal du henvise til og hvordan?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google