Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Anskaffelse og Gjenanskaffelse

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Anskaffelse og Gjenanskaffelse"— Utskrift av presentasjonen:

1 Anskaffelse og Gjenanskaffelse
Av briller og kontaktlinser // Simon Birkals

2 Veien fram – så langt Henvisning Utprøvning Søknad

3 Veien fram - vedtak Henvisning Utprøvning Søknad VEDTAK!

4 Vedtak – bestilling eller refusjon?
Bruker bestiller selv Bruker legger ut Refusjon Vedtak Bestillingen oppdateres Bestilling fra hms Ordrebekreftelse Hjelpemiddel utleveres Noe er uklart Elektronisk faktura Faktura sjekkes mot bestilling Faktura betales Alt ok

5 Brille i henhold til kostnadsoverslag

6 Filterbrille i henhold til kostnadsoverslag

7 Refusjon - Briller Gjelder vanlige briller Keratokonus
Kvitteringene blir sjekket

8 Refusjon - Kontaktlinser

9 Anskaffelse av briller
Briller til bruk ved tilstander som spesifisert i vedlegget Bruker har fått et vedtaksbrev hvor det opplyses om at brillen kan enten bestilles eller utlegg kan refunderes Refusjon: Bestilling: Er enkelt for alle parter Sendes til optiker som har søkt eller til faglig kontaktperson Bruker gjør mer av jobben Dersom bruker har mulighet til å legge ut og få refusjon Spesifiser i søknadsteksten om optiker kan produsere og utlevere brillen Sendes dersom bruker ikke har mulighet eller ønsker å legge ut beløpet i påvente av refusjon

10 Anskaffelse av briller
Innfatning dekkes etter gjeldene satser Satsene finner du på nav.no ved å skrive «satser hjelpemidler» inn i søkeboksen på hovedsiden Er et tilskuddsbeløp Maksimal stønad per innfatning ved særskilte medisinske tilstander er fra 1. januar 2019: 710,- for voksne og 475,- for barn Det er ikke innfatningen som bestemmer om det er en brilleinnfatning, filterbrilleinnfatning, lupebrilleinnfatning, kikkertbrilleinnfatning osv. – men bruken

11 Anskaffelse av briller
Spesialinnfatninger Unntaksregel hentet fra Vedlegg 7: «I helt spesielle tilfeller der det av sakkyndig er dokumentert at brukeren ikke kan benytte vanlig brilleinnfatning, men må benytte innfatning som er spesiallaget/spesialtilpasset, kan utgiftene til brilleinnfatning dekkes fullt ut». Eksempler: avvikende hodeform, manglende øre eller nese Glassene dekkes fullt ut Arbeidspenger til optiker for montering av glass dekkes Frakt dekkes normalt ikke «Når hjelpemiddelsentralen ber leverandøren sende briller og/eller kontaktlinser direkte til brukeren dekkes likevel fraktkostnadene.» Endring 6/19 i Vedlegg 7 til ftrl § 10-7 a, c, d samt annet og tredje ledd SFE: «I praksis har ikke denne endringen i rundskrivet noen betydning for hverken dere, oss eller optiker da denne endringen har kommet som følge av allerede eksisterende praksis.  Når dere bestiller synshjelpemidler som skal sendes hjem til bruker (anmodning direkte), vil optiker belaste frakt i sin faktura (som tidligere) der bruker ikke har kvittert ut brillen i butikk. Sendingsnummer må da følge som vedlegg til faktura og danner grunnlag for fraktbelastningen.»

12 Anskaffelse av filterbriller
Filterbriller bestilles alltid av oss I hovedsak gis det ikke refusjon ved søknad om filterbriller Vedtaket og bestilling bygger på et prisoverslag med etterspurt informasjon

13 Anskaffelse av kontaktlinser
Vedtaket er gyldig fram til det skjer medisinske endringer (varig vedtak) Hornhinnetransplantasjon Endring i diagnose Refusjon eller bestilling Utgifter til nødvendige utmålinger og tilpasninger av stønadsberettigede kontaktlinser kan dekkes. Vanlig synsprøve dekkes ikke Frakt dekkes normalt ikke «Når hjelpemiddelsentralen ber leverandøren sende briller og/eller kontaktlinser direkte til brukeren dekkes likevel fraktkostnadene.» Endring 6/19 i Vedlegg 7 til ftrl § 10-7 a, c, d samt annet og tredje ledd

14 Briller til barn og ungdom under 18 år
Det kan ytes stønad til anskaffelse av korrigerende briller/ kontaktlinser ved lidelser som beskrevet i vedlegg 7. Ved fornyelse er det tilstrekkelig at offentlig godkjent (autorisert) optiker bekrefter at behandlingsbehovet fortsatt er til stede, og at brillene/linsene ikke bare skal kompensere for nærsynthet/overlangsynthet.

15 Briller til barn og ungdom under 18 år
Søknadsskjema NAV Søknader administreres av HMS i Vest-Agder Filterbriller administreres ved lokal hjelpemiddelsentral

16 Gjenanskaffelse Briller Kontaktlinser og filterkontaktlinser
Endringer Mistet Ødelagt Medisinske endringer = Send inn ny søknad Filterbriller Andre endringer Utslitt = Send inn kvittering for refusjon = Send inn prisoverslag dersom det ønskers bestilling fra oss

17 Bestilling og Ordrebekreftelse
SFE = Sentral ForsyningsEnhet SFE ønsker innen to dager etter mottak av bestilling en ordrebekreftelse som minimum inneholder: Bekreftelse om at bestillingen er mottatt Artikkelnumre Priser Forventet utleveringsdato (reduserer antall purringer) Bestillingen blir oppdatert i henhold til dette

18 Fakturering Elektronisk fakturering (EHF)
Beløpet må stemme med ordrebekreftelsen/bestillingen Merk: Det kan kun være en faktura pr. bestillingsnummer Vårt bestillingsnummer må stå på faktura Bekreftelse på utlevert hjelpemiddel «Signert dokument på at vare er levert til bruker» Spørsmål om faktura? Mail Se Ring


Laste ned ppt "Anskaffelse og Gjenanskaffelse"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google