Innføringsprosjektet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
MAPPEVURDERING En innføring.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Avdeling for sosionomutdanning
Strategier og kompetanse
Borre ungdomsskole
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Rollekort Slangespill Bruk av bilder
Lesing og lesestrategier
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
In Use Engelsk for unge og voksne
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
ELEVPRESENTASJON 7. TRINN Rådgivere –Thomas Kvalvik og Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
VITAMINER RESTAURANT OG MATFAG OG NATURBRUK Kosthold og livsstil
Tysk, fransk, spansk, fordypning i engelsk
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Observasjon og kartlegging av barns språk
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
DEN EUROPEISKE SPRÅKPERMEN
DEN EUROPEISKE SPRÅKPERMEN
DEN EUROPEISKE SPRÅKPERMEN
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn
Innføringsprosjektet Therese Einvik & Torill Simonsen
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Vurderingskriterier enkel versjon
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Overflatelæring versus dybdelæring B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Innføringsprosjektet DEN EUROPEISKE SPRÅKPERMEN Innføringsprosjektet 2006–08 – ekspertlærer – © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

”Hvor mange språk kan du?” Språkpermen er et dokumentasjonsverktøy … og et didaktisk verktøy © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Europarådet og Rammeverket © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Europarådet Opprettet i 1948 46 medlemsland (per 2006) Moderorganisasjon til Det europeiske Språksenteret i Graz (www.ecml.at) Kilde: www.coe.int © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

“Rammeverket” (2001) Felles europeisk nivåbeskrivelse Letter egenvurdering Stor vekt på kommunikasjon Flerspråklighet! © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Nivåene i Rammeverket C2 Mastery / Full mestring C1 Effective Operational Proficiency / Effektiv språkbruk B2 Vantage/Oversikt B1 Threshold/Terskel A2 Waystage/Underveis A1 Breakthrough/Gjennombrudd Spørsmål: Når tror dere at arbeidet begynte?? © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Min språkprofil A1 A2 B1 B2 C1 C2 Lytting Lesing Muntlig produksjon Muntlig samhandling Skriving © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Morsmål: norsk (bokmål) Min språkprofil Morsmål: norsk (bokmål) FRANSK A1 A2 B1 B2 C1 C2 Lytting Lesing Muntlig produksjon Muntlig samhandling Skriving ENGELSK A1 A2 B1 B2 C1 C2 Lytting Lesing Muntlig produksjon Muntlig samhandling Skriving TYSK A1 A2 B1 B2 C1 C2 Lytting Lesing Muntlig produksjon Muntlig samhandling Skriving SPANSK A1 A2 B1 B2 C1 C2 Lytting Lesing Muntlig produksjon Muntlig samhandling Skriving NYNORSK A1 A2 B1 B2 C1 C2 Lytting Lesing Muntlig produksjon Muntlig samhandling Skriving SV, DA A1 A2 B1 B2 C1 C2 Lytting Lesing Muntlig produksjon Muntlig samhandling Skriving © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

”Hvor mange språk kan du?” 10 minutter ”Hvor mange språk kan du?” Bruk ”Skjema for egenvurdering” til å fylle ut ”Min språkprofil”. Det tar litt tid før en blir kjent med nivåene – det er greit hvis du er litt usikker. Diskuter med naboen og velg det nivået du tror passer best. © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Fra Rammeverket til Språkpermen ELP Språk- permen Det europeiske rammeverket for språk Bergen ‘Can-do’ project Tidligere læreplaner i fremmedspråk (R94, L97) Læreplaner fra andre land Nye læreplaner i engelsk og “fremmedspråk” © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Språkpermen © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Elevenes første møte med Språkpermen 10 minutter Elevenes første møte med Språkpermen Skum fort gjennom sidene i Språkpermen sammen med personen ved siden av deg. Bli enige om hvilke(n) side(r) dere intuitivt ville ha valgt å begynne med. © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Innholdet i Språkpermen Å K A S P R Å K B I O G A F S P R Å K M A E © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Hva kan vi oppnå ved å bruke Språkpermen? © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Språkpermens målsettinger 1: stimulere til refleksjon om egen læring © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Språkpermens målsettinger 2: stimulere til refleksjon omkring interkulturelle aspekter © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Språkpermens målsettinger 3: stimulere til utvikling og bevisst utnyttelse av flerspråklighet MANGESPRÅKLIGHET (“MULTILINGUALISM”) ENGELSK TYSK FRANSK JAPANSK SPANSK FINSK © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Språkpermens målsettinger 3: stimulere til utvikling og bevisst utnyttelse av flerspråklighet ENGELSK JAPANSK SPANSK FINSK TYSK FRANSK FLERSPRÅKLIGHET (“PLURILINGUALISM”) © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Språkpermens målsettinger 4: tydeliggjøre språklæringsprosessen © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Språkpermens målsettinger 5: stimulere til elevautonomi og livslang læring av språk Elev Lærer © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Språkpermens målsettinger 6: dokumentere språkkompetanse etter en felles europeisk mal http://www.europass.no © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Hvordan bruke Språkpermen? © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Bruk målspråket så mye som mulig – også i arbeidet med Språkpermen Arbeid med Språkpermen Bruk målspråket så mye som mulig – også i arbeidet med Språkpermen © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Vær forberedt på å presentere personen(e) i plenum etterpå. Eksempel: Bruk spørsmålene på siden ”Mine språk” på s. 9 og språkprofilen på s. 5 til å lage et lite intervju – på fremmedspråket – med personen(e) ved siden av deg. Vær forberedt på å presentere personen(e) i plenum etterpå. © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Strategier, ”Min språklæring” m.m. Arbeid med Språkpermen Strategier, ”Min språklæring” m.m. © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Strategier Hvilke ”strategier” bruker du for å snakke med noen på et annet språk? © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

© Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Hvilke av strategiene vet du / tror du at elevene dine bruker? 10 minutter Hvilke av strategiene vet du / tror du at elevene dine bruker? Hvilke andre strategier bruker du? Hvordan vil du jobbe med strategisidene? © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Arbeid med Språkpermen Kjenne sin kompetanse → egne mål → styre eget arbeid → vurdere eget arbeid → nye mål © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

? ? ? ? Sjekklister Sjekklister Beskrivelse av nivåene i Rammeverket Global skala Skjema for egenvurdering Sjekklister Sjekklister ? ? ? ? © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Et eksempel på detaljerte ”jeg kan”-utsagn Målrelatert plan – lærer: ”Jeg kan fortelle om meg selv” Jeg kan fortelle hva jeg heter. Jeg kan fortelle hvor gammel jeg er. Jeg kan fortelle hvor jeg bor. Jeg kan fortelle hva jeg har på meg. Jeg kan fortelle hva jeg liker. Jeg kan fortelle når jeg gjør forskjellige ting. Jeg kan bruke artikler og adjektiv. Jeg kan bruke en del regelmessige verb i presens. Jeg kan fortelle om en person jeg har valgt. Målrelatert plan – elev: ”Jeg kan fortelle om familien min” Jeg kan fortelle at jeg har søsken. Jeg kan beskrive mine søsken. Jeg kan fortelle hva de gjør. Jeg kan fargene. Jeg kan si ordet ”sykkel”. Jeg kan si hva vi spiser og drikker. © Inger Landseth, Brundalen vgs © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Lag grupper på 3–4 personer. 8 minutter Lag grupper på 3–4 personer. Velg et utsagn fra sjekklisten for muntlig produksjon A2. Forsøk å lage enda mer detaljerte ”jeg kan”-beskrivelser. Gjør dette det lettere for elevene å arbeide selvstendig? © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Dokumentasjon av kompetanse i Språkmappen Arbeid med Språkpermen Dokumentasjon av kompetanse i Språkmappen © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Tekster jeg har valgt å lese Språkmappe Produkt- orientert mappe Prosess- orientert mappe Tekster jeg har valgt å lese Kilde/tekst …………....…………… Emne/sjanger ………………………… Innhold Dato Skriv en logg og beskriv hvordan du har jobbet med å lese og forstå teksten. Legg ved teksten som dokumentasjon hvis den ikke er hentet fra læreboken vår. I tillegg skal du legge ved gloseliste som viser hvilke ord du har lært for å kunne forstå/gjenfortelle teksten. .…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. © Liv Handal Eksempel: © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Språkmappe Produkt- orientert mappe Prosess- orientert mappe Eksempel: © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Tominutterstale Lag grupper på 2 personer. Velg et utsagn fra sjekklisten for muntlig produksjon B1. Ha en monolog i 2 minutter når klokken begynner å gå. © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

2 min Tominutterstale 1 2 © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Tominutterstale Kryss av i sjekklisten for hvor godt du selv mener at du klarte dette. Sjekk om partneren din er enig. © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Innføringsprosjektet Styringsgruppe Prosjektleder Prosjektgruppe Ekspert- lærer Ekspert- lærer Using the teachers who took part in developing and piloting the ELP. The target schools will increase in number; possibility for new expert We have made an ”official” PowerPoint presentation for the expert teachers to use. Criteria participant schools/classes: the pupils involved use their ELP for all languages learned. All language teachers involved. Ekspert- lærer Ekspert- lærer Ekspert- lærer Ekspert- lærer Skoler/klasser © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Andre norske språkpermer © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

© Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

© Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Noen internett- ressurser © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

Elektronisk ELP http://www.eelp.org/eportfolio/index.html © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

© Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

© Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

http://www.dialang.org © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

http://www.fremmedspraksenteret.no © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge

http://www.coe.int/t/dg4/portfolio/ © Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge