Trygg Trafikk orienterer. Ungdomsrådet på Notodden

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

ALKOHOL|IDRETT. IDRETTEN – EN ALKOHOLFRI SONE ALKOHOL | IDRETT.
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Trondheim Parkering Konst. Leder Stein Løberg Forvaltning Steinar Myhr
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Veiledning av elever / lærlinger
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
TryggTrafikk v/ Distriktsleder Idar Ertsås Pressekonferanse 2. januar 2012.
Bruk bilen med glede!! Bilfører 65+ Bruk bilen med glede! Bilfører 65+
Barn og unges kommunestyre kårer den sprekeste skolen og de tre mest aktive klassene, høsten 2014 Bli med og vinn fine premier! Beste skolen: Innskripsjon.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Rolighetsmoen barnehage
Lov om helsetjenesten i kommunene
Politiinspektør Leif Ole Topnes
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Holdningsskapende arbeid og trafikksikkerhet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Definisjon av ulike HMS-begreper
Utfordringer i trafikksikkerhets- arbeidet generelt, og i forhold til barn og ungdom spesielt Direktør Kari Sandberg, Trygg Trafikk Fylkessekretær Ivar.
Livsmot og mestring i folkehøgskolen Hvordan kan folkehøgskolen i bidra til livsmot og mestring for alle elevene?
Sykling på skoleveien – trygt frem og hjem 1. Sykling er bra for alle Trygg Trafikk – Statens vegvesen – Helsedirektoratet – Syklistenes landsforening.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Heimdall’s Quest Jason Karl Arne Klasserommet som et spill.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Trafikkulykker i Nordland Innlegg på Fylkestinget Stokmarknes, 20. april 2010 Trond Harborg.
Høsten Adresse: minskole.no/bogafjell (som før)
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kommunal planlegging.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Hvordan bruke presentasjonene
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
  Kommunalt trafikksikkerhetsarbeid, hvor står vi i dag og hvilke utfordringer har vi fremover? Trafikksikker Kommune – Trafikksikkerhetskonferansen Unni.
Veien til hjertesone på Gokstad skole i Sandefjord
Viltulykker - hva gjør vi?
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Trygg Trafikk orienterer. Ungdomsrådet på Notodden 24.10.18 v/Tor Egil Syvertsen

Samfunnsoppdraget Trygg Trafikk er pådriver i trafikksikkerhetsarbeidet på alle nivå. Trygg Trafikk arbeider for å oppnå høyest mulig trafikksikkerhet for alle trafikantgrupper. Trygg Trafikk har et særlig ansvar for at opplæring og informasjon om trafikksikkerhet blir gjennomført som et ledd i en samordnet innsats mot trafikkulykkene. Trygg Trafikk er godkjenningsmyndighet for «Trafikksikker kommune». Medlem i Telemark FTU.

Alle har ett forhold til trafikk. Det skaper utfordringer.

Vedtatt og brukes av samferdselsdep., brukes av TT, Vegvesen, Politiet. Visjon, ikke mål. Et mål kan oppnås, det kan kanskje ikke en visjon. 0-visjonen handler om å ha noe å strekke seg etter, noe vi ønsker å oppnå. Som et skritt i retning av nullvisjonen har regjeringen i Nasjonal transportplan 2010-2019 satt som mål at tallet på drepte og hardt skadde i trafikken skal reduseres med minst en tredel innen 2020. Vi kan synes og mene så mye vi vil, til syvende og sist er det dere som er våre ambassadører, som har valgt et så lekent, utfordrende, morsomt og ansvarsfullt yrke. Det er dere som går med fremtiden i deres hender – hver eneste dag, og som har kompetansen til å forme fremtidens voksne. Derfor holder vi kurs for dere.

Trafikksikkerhet handler om… Å lære hvordan vi skal oppføre oss I trafikken. Å ta hensyn til hverandre (barn/voksne/fotgjengere/syklister/bilister). Å forebygge ulykker Å hinde at det oppstår skade på mennesker og materiell Å unngå lidelse og savn Å spare samfunnet for unødige utgifter.

Trafikksikkerhetsarbeidet og folkehelseloven Folkehelseloven pålegger kommunen å arbeidet systematisk og tverretatlig med bl.a. ulykkesforebyggende arbeid Trafikkskader er den største helsetrusselen for barn i Norge. Trafikkulykker er en stor «forbruker» av helseressurser i Norge. Forvaltningsreformen : Kommunene må ta et langt større ansvar for rehabilitering av trafikkskadde enn tidligere.

Hva er Trafikksikker kommune? «Trafikksikker kommune» er en godkjenningsordning som kvalitetssikrer kommunens trafikksikkerhetsarbeid. Et sett av kriterier for kommunen og deres ulike underliggende etater. Kriteriene er utarbeidet med utgangspunkt i de lover og regler som gjelder for kommunen. Trygg Trafikk er godkjenningsinstans. Å bli godkjent som trafikksikker kommune er ingen garanti for fravær av ulykker, men et kvalitetsstempel på godt og helhetlig trafikksikkerhetsarbeid Ski kommune

Hjertesone – tryggere skolevei Hvordan fungerer det i praksis? Trygt fram sammen – tittel på årets BTV konferanse i Langesund. Hjertesone passer godt inn i denne rammen! Helt nytt og spesielt anbefalt tiltak i kommunene.

Elevene får ett eierforhold til “sin Hjertesone” Hjertesone – eks. 500 meter rundt skolen. Trafikksikkerhet. Gå og sykle er bra for helsen. Miljøvennlig skole. Mange måter å utføre Hjertesone på i praksis. Tilpasse hver enkelt skole, hvert enkelt miljø. Barna har sammen med skolen laget en hjertesone med en avstand på 500 meter rundt skolen. Barna ber alle etter beste evne unngå å kjøre inn i hjertesonen deres. Barna bør aller helst gå eller sykle til skolen, hjertesonen gjør at alle får opp pulsen litt. Hjertesonen gjør Berger til en mer trafikksikker skole. Hjertesonen gjør Berger til en mer miljøvennlig skole. Barna kan slippes av ved Bergerbanen eller ved tannlegen. Og; enten du går eller triller, gjør det forsiktig – en vennlig appell. Bruk skolens hjemmeside/sosiale medier til å orietere og minne om Hjertesone.

11 åring omkommet på vei til Brattås skole

Trafikksikkerhet handler om å ta vare på det kjæreste vi har.

Takk for oppmerksomheten.