Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Veien til hjertesone på Gokstad skole i Sandefjord
2
Vår største utfordring!
Vår største utfordring!
3
Vinteren 2018 hadde vi to nestenulykker..
4
Fylkesveien går forbi skolen……her krysser barna veien fordi foreldrene står parkert på andre siden og venter..
5
Hvordan startet vi opp Hjertesone- arbeidet på Gokstad skole?
FAU-styret og rektor opprettet en ansvarsgruppe for trafikksikkerhet rundt skolen og langs elevens skolevei 01 Temakveld og idèdugnad med foreldre og elever i samarbeid med Trygg Trafikk 02 Tett samarbeid med Trygg Trafikk, folkehelsekoordinator, Filip Longva I kommunen, politiet, foreldre, elevråd og elever 03 Fikk med oss lokalavisen SB på laget 04
6
Samarbeidet med SB ble helt avgjørende for å belyse og understreke alvoret
7
Redaktøren tar saken…. Redaktøren I SB engasjerte seg I trafikkutfordringene i og rundt Sandefjordskolene, og journalist Sigurd Øie har besøkt samtlige barne- og ungdomsskoler høsten 2018
8
Hjertesonen til Gokstad skole tar form fra våren 2018
9
Vår visjon At alle elevene som har forutsetning for det – går eller sykler til skolen Ingen elever blir skadet i trafikken på skoleveien til og fra Gokstad skole At flest mulig ansatte ved skolen går eller sykler til jobben
10
Ved Gokstad skole har Fau og rektor i samarbeid med elevrådet
å iverksette følgende tiltak i vårt Hjertesoneprosjekt høsten 2018: Vår egen Hjertesonesang I vår Hjertesone skal det være bilfritt. Definisjon av vår Hjertesone – oversikt over vår Hjertesone legger vi ut på Gokstad skoles hjemmeside, FAU’s FB-side og på Hjertesone Gokstad skole på FB. Godt synlig oppmerking av Hjertesonen med skilting og markeringer i asfalten Tett samarbeid med Trygg trafikk, folkehelsekoordinator og politiet Holdningsarbeid overfor ansatte, elever og foreldre Gå-grupper, skolepatrulje og foreldrepatrulje fra Gjekstad og ved Uranienborgveien Hjertesonemarkeringer i løpet av året m/premiering av elever / klasser som går og sykler til skolen
11
Åpningsfest for hjertesonen vår Høsten 2018
12
Trinn 4 skrev og leste opp dikt under åpningen
13
Hjertesone sangen vår fremføres for første gang
14
Gokstad ble Sandefjords og Vestfolds aller første Hjertesone-skole
15
Åpningsdagen Snorklipping ved ordføreren
Skilt og asfaltoppmerking avdukes Taler og gratulasjoner Fremføring av Hjertesonesangen Dikt og sang av elever Hjertesonerebus med fine premier Hjertesone brus og pølsefest Besøk fra andre skoler Dobbeltside i SB
16
Hjertesonen vår omtales på TV og i Østlandssendingen
17
Hva gjør vi for å beholde fokuset på Hjertesonen vår?
I uke 4 og 5 har vi «Gå til skolen – kampanje»
18
Hjertesonevakter - foreldrepatrulje
19
Uke 6 og 7 To dager hver av ukene skal vi ha «storaksjon» med utdeling av «Hjertebøter» og reflekser
20
Uke Klassedugnader Min hjertesoneskole – alle klasser skal hver sin uke gjøre Hjertesonen synlig. Alle hjelpemidler tillat
21
Hjertesonevakter hver morgen – hvert trinn har ansvar for to uker av gangen
22
Oppdaterer og deler på våre to FB sider
23
Hjertesone i hele Sandefjord?
Etter vellykket innføring av Hjertesone på Gokstad skole , har KFU et ønske om at samtlige skoler I Sandefjord innfører Hjertesone I løpet av 2019 På stormøte i juni 2018 og årsmøtet i November 2018 ble det laget fremdriftsplaner for innføring av Hjertesone i samtlige skolekretser. Arbeidet følges opp av styret i KFU Rådmannen I sandefjord anbefaler at det innføres Hjertesone ved samtlige skoler i byen
24
Veien frem til åpningen av Hjertesonen vår var litt kronglete …
Veien frem til åpningen av Hjertesonen vår var litt kronglete ….. Ingen i byen eller fylket hadde gjort dette før oss. Heldigvis fikk vi hele veien full støtte av denne energibunten… Tusen takk Mette!
25
Vår suksessfaktor ble å tenke enkelt!
Dette bildet av Ukjent forfatter er lisensiert under CC BY-SA
26
Når skoleveien er trygg og sikker er det lettere og mer morsomt både å gå og sykle til skolen. I tillegg gir det mosjon, frisk luft og er bra for miljøet!! /?tn-str=*F
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.