Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
12. Oppsummering.
Daglig leder Sult-gruppen Siviløkonom BI
Forkurs - Gründerskolen Blindern, Januar 2007
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Teknologi-camp for jenter
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Posisjonering Kapittel 10.
Mål deg til kontroll! Even Aas-Eng McCann Worldgroup.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Markedsplanen At presenteres 30.01
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Gruppeundervisning /
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Segmentering og målgruppetenkning
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
LEDELSE ER FORANDRING Adm.direktør Idar Kreutzer, Finans Norge President Institute 1. september 2015.
Markedsføringsloven ● 16.juni 1972 ● Spilleregler for næringsdrivende.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Effektiv undervisning
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Markedsføring.
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Intro om lærende nettverk - videreføring av utviklingsnettverk
Håndtere endringer i organisasjonen
Hvem er partnerne våre? Hvilke leverandører har vi?
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Markedsføringsplan Navn.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
(Selskapsnavn) Markedsplan
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hva er service og hva betyr det for oss. Morten H
Offensiv markedsføring
Nettverk og relasjoner: Hvordan drive markedsføring når du er avhengig av andre? Morten H. Abrahamsen, Førsteamanuensis i Markedsføring Handelshøyskolen.
Strategisk markedsføring - hva betyr det for oss?
Segmentering og posisjonering
Velkommen til Academic Day!
Kommunikasjon i helsetjenesten
Flere lesere, flere muligheter
NRK Norges viktigste kilde
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kommunikasjonsformer
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Velkommen til Academic Day!
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
The Rise and Fall of Industries
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Segmentering og målgruppetenkning
“Gode kundeopplevelser” Workshop ved Stavanger Kulturhus 14
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Posisjonering og differensiering
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Rekruttere elever til å lage innhold
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K7.5 Steigum
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

Er du til for kunden, eller er kunden til for deg?

Hvem er kundene våre?

= flere typer behov!

Behov: Hvorfor trener vi på Elixia?

Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?

Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?

“There are three kinds of pipe. There's aluminum, which is garbage “There are three kinds of pipe. There's aluminum, which is garbage. There's bronze, which is pretty good, unless something goes wrong. And something always goes wrong. Then, there's copper, which is the only pipe I use. It costs money. It costs money because it saves money.” (Vincent Gardenia i Moonstruck, 1987)

Hvordan skal vi innfri kundenes forventninger?

Det vi lover og det vi gjør Bedrift Muliggjøre serviceløftet Gi serviceløftet Kunde Levere serviceløftet Ansatt

Posisjonering: Hvordan skille oss ut? Idag er alt likt og alle kan alt!

……..eller, hvordan få en kunde til å betale for et produkt som egentlig er gratis ! Gjøre produktet attraktivt Sette høy pris for å skape eksklusivitet Lekker reklame – kommunikasjon Smart distribusjon

Hvor kommer konkurransen fra?

Strategi: Hva skal vi leve av i fremtiden?

Markedsføringsforståelse hjelper deg å Skjønne at bedriften tjener penger på kundene, ikke på produktene Forstå hva som er kundenes egentlige behov Motivere og bygge en organisasjon som kan levere Overleve i en stadig mer uforutsigbar og tøffere konkurranse

Viktige begreper i markedsføring Segmentering – Hvilke kunder skal vi velge? Posisjonering – Hva er vi gode på? Merkevarebygging – Hva skal vi bli kjent for? Produktutvikling – Hva skal vi levere? Prissetting – Hvor mye skal det koste? Distribusjon – Hvordan skal vi levere det? Markedskommunikasjon – Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss? Markedsstrategi - Sammenhenger

Markedsførere må kunne regne…

… ha tydelige budskap,

… segmentere markedet,

… og være troverdige!

Det er ikke alltid like lett..

… men et sted må man begynne!

Case: Nytt treningssenter Segmenter – Hvem skal vi henvende oss til? Verdi – Hvorfor skal de velge oss? Posisjonering – Hva skal vi gjøre som ingen andre gjør? Produktutvikling – Hvilket tilbud skal vi ha? Prissetting – Hvor mye skal det koste? Distribusjon – Hvordan skal vi levere det? Kommunikasjon – Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss?