Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Er du til for kunden, eller er kunden til for deg?
Hvem er kundene våre?
= flere typer behov!
Behov: Hvorfor trener vi på Elixia?
Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?
Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?
“There are three kinds of pipe. There's aluminum, which is garbage “There are three kinds of pipe. There's aluminum, which is garbage. There's bronze, which is pretty good, unless something goes wrong. And something always goes wrong. Then, there's copper, which is the only pipe I use. It costs money. It costs money because it saves money.” (Vincent Gardenia i Moonstruck, 1987)
Hvordan skal vi innfri kundenes forventninger?
Det vi lover og det vi gjør Bedrift Muliggjøre serviceløftet Gi serviceløftet Kunde Levere serviceløftet Ansatt
Posisjonering: Hvordan skille oss ut? Idag er alt likt og alle kan alt!
……..eller, hvordan få en kunde til å betale for et produkt som egentlig er gratis ! Gjøre produktet attraktivt Sette høy pris for å skape eksklusivitet Lekker reklame – kommunikasjon Smart distribusjon
Hvor kommer konkurransen fra?
Strategi: Hva skal vi leve av i fremtiden?
Markedsføringsforståelse hjelper deg å Skjønne at bedriften tjener penger på kundene, ikke på produktene Forstå hva som er kundenes egentlige behov Motivere og bygge en organisasjon som kan levere Overleve i en stadig mer uforutsigbar og tøffere konkurranse
Viktige begreper i markedsføring Segmentering – Hvilke kunder skal vi velge? Posisjonering – Hva er vi gode på? Merkevarebygging – Hva skal vi bli kjent for? Produktutvikling – Hva skal vi levere? Prissetting – Hvor mye skal det koste? Distribusjon – Hvordan skal vi levere det? Markedskommunikasjon – Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss? Markedsstrategi - Sammenhenger
Markedsførere må kunne regne…
… ha tydelige budskap,
… segmentere markedet,
… og være troverdige!
Det er ikke alltid like lett..
… men et sted må man begynne!
Case: Nytt treningssenter Segmenter – Hvem skal vi henvende oss til? Verdi – Hvorfor skal de velge oss? Posisjonering – Hva skal vi gjøre som ingen andre gjør? Produktutvikling – Hvilket tilbud skal vi ha? Prissetting – Hvor mye skal det koste? Distribusjon – Hvordan skal vi levere det? Kommunikasjon – Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss?