Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBård Berntsen Endret for 9 år siden
1
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler for deg PRISSETTING Kostnadsbasert prissetting Markedsbasert prissetting Verdibasert prissetting Prisliste Nye vs. eksisterende kunder OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt
2
2004 Webster: Product Merriam-Webster Online Thesaurus 3 entries found for product. Entry Word: product Function: noun Text: 1 something produced by physical labor or intellectual effort Synonyms produce, production Related Word handiwork; consequence, effect, offshoot, outcome, outgrowth, result; fruit, harvest 2 Synonyms OUTPUT, outturn, production, turnout, yieldOUTPUT
3
2004 Hvorfor produkt? Synliggjør muligheter for kunden Valgmuligheter Konkretiserer leveransen Lettere å referere til tidligere leveranser Lettere å avklare forventning til pris/kvalitet Lettere for kunden å rapportere til sin sjef
4
2004 Hvorfor ikke bare ”timer” ”Jeg kan ALT innenfor X – hva vil du ha?” Fører til: Uendelige diskusjoner med kunden om hva som skal leveres, på hvilket problem, når hvor og hvordan Når du er ferdig med innsalget har du gjort halvparten av jobben (gratis!)
5
2004 Fordeler for kunden Lettere å se hva slags verdi man får igjen for pengene Lettere å kjøpe Lettere å finne en budsjettpost som passer hos kunden Lettere for din kontakt hos kunden å forklare sine overordnede hvorfor han/hun vil bruke penger på deg
6
2004 Fordeler for deg Lettere å synliggjøre hvordan du tilfører verdi Letter å argumentere for hvordan ditt bidrag inngår i en prosess hos kunden Lavere salgskostnader Større mulighet for gjenbruk Lettere å dele opp i leveranser/faser Disiplinerende
7
2004 Kostnadsbasert prissetting Kostnad per enhet % fortjeneste Pris
8
2004 Kostnadsbasert Kostnad per enhet % fortjeneste Pris (Faste og variable kostnader) Kostnadsbasert prissetting
9
2004 Kvantitet Pris D D Markedsbasert prissetting - Etterspørsel
10
2004 Pris Kvantitet S S Markedsbasert prissetting - Tilbud
11
2004 Pris Kvantitet S SD D P K Markedsbasert prissetting - Likevekt
12
2004 Kvantitet Pris D D D D Elastisk Uelastisk Markedsbasert prissetting
13
2004 Verdibasert prissetting Hva er verdien sett fra kundens side? Alternative løsninger Hva koster alternativene Forutsetter differensiering
14
2004 Verdibasert prissetting Kostnadsbasert Produkt > Kostnad > Pris > Verdi > Kunde Verdibasert Kunde > Verdi > Pris > Kostnad > Produkt
15
2004 Prisliste Pris pr. time Pris pr. enhet Royalty No cure no pay Suksess-honorar Eierandeler Gjenkjøpsrabatter Prisdifferensiering
16
2004 Tilfredsstille og ta vare på kunden Tilfredsstille og ta vare på kunden Fem ganger dyrere å rekruttere en ny kunde som å beholde en eksisterende Kundeforhold blir ofte mer profitable over tid Måle hvor fornøyd kunden er
17
2004 Hva er verdien av ditt produkt? Det finnes ingen objektiv verdi Til 7. og sist: Det kunden din er villig til å betale ”Customer percieved value” Produkt + branding + referansekunder + innpakning + DEG.....
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.