Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til Academic Day!

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til Academic Day!"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til Academic Day!
Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis i markedsføring Associate Dean

2 Program 09.00: Hvorfor markedsføring?
Morten H. Abrahamsen 09.45: Mine erfaringer som markedsføringsstudent Kristian Sandnes 10.00: Hvordan lykkes med studiet? Kahoot (Morten) 11.00: Mine erfaringer som foreleser Nina Ronæs 11.30: Lunsj 12.30: Min studiehverdag Gruppearbeid 14.30: Min fremtid Gruppe- og individuelt arbeid

3 «Academic Day», 16. august 2016 10.00: Felles Introduksjon
Presentasjon av faglig stab ved BI Stavanger Bernt Rønningsbakk: «Selvledelse» Tips og råd fra tidligere studenter Kjetil Aukland: «Slik lykkes du med studiet» 11.00: Presentasjon av de ulike studieprogrammene Økonomi og Administrasjon: Riana Steen og Lars C. Bruno Markedsføringsledelse og Internasjonal Markedsføring: Morten H. Abrahamsen og Kjetil Aukland Eiendomsmegling: Bernt Rønningsbakk Kahoot med fokus på studiemestring 12.00: Lunsj 13.00: Min studiehverdag: Gruppearbeid 13.45: Min fremtid/min kontrakt med meg selv: Gruppe- og individuelt arbeid

4 Hvorfor markedsføring?

5 Hva er det viktigste målet for bedrifter?

6 Overskudd

7 Inntekter = Overskudd

8 Inntekter - Kostnader = Overskudd

9 Markedsførere jobber med å skaffe
Inntekter - Kostnader = Overskudd

10 Økonomer jobber med å passe
Inntekter - Kostnader = Overskudd

11 Økonomer jobber med å styre
Hvordan skal vi øke inntektene? Da må vi vite: Inntekter - Kostnader = Overskudd

12 Hvem er kundene våre?

13 Hvilke behov har kundene våre?

14 Hvorfor skal kundene velge oss?

15 Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?

16 Hva skal vi levere?

17 Hvordan kan vi skille oss ut?

18 Hva vil kundene betale?

19 Hvem er våre konkurrenter?
Hvor kommer konkurransen fra? Hvem er våre konkurrenter?

20

21 Hvordan skal vi levere produktet?

22 Hva skal vi bli kjent for?

23 Hva skal vi bli kjent for?

24 Hvordan skal vi møte kunden?
Hvor kommer konkurransen fra?

25 Hvordan skal vi møte kunden?
Hvor kommer konkurransen fra?

26 Er du til for kunden, eller er kunden til for deg?

27 Hva skal vi leve av i fremtiden?

28 Markedsføringsforståelse hjelper deg å
Skjønne at bedriften tjener penger på kundene, ikke på produktene Forstå hva kundene er opptatt av Motivere og bygge en organisasjon som kan levere Overleve i en stadig mer uforutsigbar og tøffere konkurranse

29 Viktige begreper i markedsføring
Segmentering Hvilke kunder skal vi velge? Posisjonering Hva er vi gode på? Merkevarebygging Hva skal vi bli kjent for? Produktutvikling Hva skal vi levere? Prissetting Hvor mye skal det koste? Distribusjon Hvordan skal vi levere det? Markedskommunikasjon Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss? Markedsstrategi Sammenhenger

30 Markedsførere må kunne regne…

31 … ha tydelige budskap,

32 … segmentere markedet,

33 … og være troverdige!

34 Det er ikke alltid like lett..

35 … men et sted må man begynne!

36 1.studieår Høst Vår Bedriften Bedøk./finans Makroøkonomi Statistikk
Markedsføringsledelse Forbrukeratferd Markedskommunikasjon Org. og ledelse

37 2. studieår Høst Vår Valgkurs Praktisk økonomi og virksomhet
Business com. Profesjonelt salg og forhandlinger Metode og markedsinnsikt Logistikk og markedsføringskanaler Produkt og prisstrategi Branding

38 Fordypning, valg, internship eller utveksling
3. studieår Høst Vår Strategi Valgkurs Service og innovasjon Markedsrett og etikk Fordypning, valg, internship eller utveksling Bacheloroppgaven

39 1.Studieår - Internasjonal Markedsføring
Høst Vår Bedriften Bedøk./finans Makroøkonomi Statistikk Markedsføringsledelse Forbrukeratferd Økonomisk antropologi Org. og ledelse

40 2. studieår Høst Vår Valgkurs Praktisk økonomi og virksomhet
Business comm.- Written B2B Markedsføring og salg Politisk økonomi International Marketing Metode og markedsinnsikt Business comm.- Oral

41 3. studieår Høst Vår Utlandet Utlandet

42 Læringsmål I programmet bachelor i markedsføringsledelse er målsettingen å utdanne profesjonelle markedsførere til et moderne, internasjonalt og digitalisert arbeidsliv. Markedsførere har hovedansvaret for å stimulere markedets etterspørsel etter en virksomhets varer og tjenester i både forbrukermarkeder og bedriftsmarkeder. Studiet gir studentene kunnskap og teoretiske og praktiske ferdigheter innenfor markedsplanlegging, salg og selgerstyring, markedsanalyser, distribusjon, forbrukeratferd, og markedskommunikasjon, for å nevne noe.

43 Læringsmål forts. Studentene får også en god balast innenfor ulike metode- og bedriftsøkonomiske fag. Kunnskapen og ferdighetene studentene får innebærer blant annet at de har en balast som vil fungere i et arbeidsliv hvor bedrifter stadig omstilles, bransjer glir over i hverandre, nye forretningsmodeller dukker opp, og gamle forsvinner.   Kunnskapen og ferdighetene opparbeides gjennom en kombinasjon av pensumlitteratur, caseløsning simuleringsspil, internship, internasjonal utveksling, presentasjoner og gruppearbeid. 

44 Kunnskapsmål Det overordnede mål er at studentene utvikler grunnkompetanse i alle kjerneområder i markedsføring og de tilstøtende økonomisk-administrative fagområder som er relevante i kombinasjon med markedsføring. For å fatte markedsorienterte beslutninger skal studentene etablere kunnskap om hva som styrer atferden til forskjellige målgrupper støttet av gode kunnskaper innen ulike former for markedsanalyse. Ut i fra kunnskap om markedsaktører og analyse av disse skal studenten bygge en plattform av kunnskap knyttet til bedriftens virkemiddelapparat. Eksempler på dette er kunnskap innen profesjonelt salg, forhandlinger, serviceledelse og innovasjon, moderne kommunikasjonsformer, distribusjon, prisstrategi og merkevareledelse. 

45 Ferdighetsmål Studentene skal kunne gjennomføre alle steg i en markedsundersøkelsesprosess for å gi gode grunnlag for virkemiddelbeslutninger i bedrifts- og/eller forbrukermarkedet. De skal kunne bruke markedsinformasjon for å identifisere og prioritere hvilke aktiviteter bedriften skal iverksette, og kunne prioritere målgrupper. Ulike virksomheter har ulikt virkemiddelapparat avhengig av markedet de jobber i, men studentene skal ha grunnleggende ferdigheter knyttet til å utvikle kommunikasjons-, salgs-, distribusjons-, -merkevare og prisstrategi, samt innovasjon og serviceledelse.

46 Holdningsmål Studentene skal utvikle evnen til å se etiske dilemmaer de møter i arbeidet, vurdere etiske konsekvenser og legge avgjørende vekt på redelighet og etisk forsvarlige valg, samt utvikle en generell holdning til sin yrkesutøvelse preget av profesjonalitet og etterrettelighet.


Laste ned ppt "Velkommen til Academic Day!"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google