Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Strategisk markedsføring - hva betyr det for oss?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Strategisk markedsføring - hva betyr det for oss?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Strategisk markedsføring - hva betyr det for oss?
Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI Partnertreff,

2 «The Marketing Concept»
Achieving organisational goals depents on knowing the needs and wants of the target markets and delivering desired satisfaction better that competitors do.

3 «The Societal marketing concept»
The company should make good marketing decisions by considering consumers wants, the company’s requirements, consumers long- term interests and societys long-rung interests

4 Et strategisk rammeverk
Kontrollerbare faktorer Ukontrollerbare faktorer Bedriften «Marketing Mix» Produkt Pris Påvirkning Plass Personell Ønsket posisjon «i forbrukerens bevissthet» Kundesegmenter Hvem er de? Hva vil de? Behov/preferanser/ ønsker Hvorfor kjøper de? Hvordan kjøper de? Hvordan vurderes jeg? Fremtidige endringer? Differensiering Kost lederskap Produkt kvalitet Nisje Konkurrenter Ukontrollerbare faktorer

5 Hvem er målgruppene våre?

6 Hvem er målgruppene våre?
Kundesegmenter Hvem er de? Hva vil de? Behov/preferanser/ ønsker Hvorfor kjøper de? Hvordan kjøper de? Hvordan vurderes jeg? Fremtidige endringer?

7 … apropos segmentering

8 …..

9 Diskusjonsoppgave l Hvem er de ulike målgruppene vi må forholde oss til? Hva er de opptatt av? (behov/preferanser/ønsker) Hvor godt kjenner vi dem? Hvilke endringer i preferanser ser vi fremover?

10 Hvem er konkurrentene våre?

11 Kvalitetsdata raskere Bærekraftig utvikling
Alltid på nett Mobilitet Avkastning på tid Leve i nuet Kvalitetsdata raskere Åtte forbrukertrender MOBILITET Antallet pensjonister i utlandet, studenter i utlandet (spesielt kvinner) og antall arbeidstagere i utlandet øker. I tillegg reiser vi oftere på ferie. Dereguleringen av flynæringen har ført til at billigselskapene har tatt over. ALLTID PÅ NETT Flere og flere er alltid koblet på. Resultatet er at flere utvikler en frykt for å gå glipp av noe. Den økende mobiliteten skaper en forventning om tilgang til alle tjenester også når man er på reise. Frykten for å gå glipp av noe driver oss til å være på nett og sosiale medier hele tiden. Noen utvikler avhengighet. LEVE I NUET Et iboende behov for umiddelbar nytelse, som stimuleres og tilfredsstilles av nye (offline og online) sanntidsprodukter, tjenester og erfaringer. Eksempel: Vi bruker middags-app i stedet for å planlegge handlingen i forkant. AVKASTNING PÅ TID Når du har knapt med tid og velger å bruke denne tiden, forventer du å oppnå maksimale fordeler og utbytte i form av kvalitet og effektivitet. Folk velger bort morsomme treningsformer som Zumba, for kortere og hardere trening. Eksempler: Bonobos.com (klær for menn) og warbyparker.com (briller). Hundepassertjenesten GoodDog Center. KVALITETSDATA RASKERE Mindre, men mer relevant informasjon raskere, Den enorme mengden informasjon vi har tilgang til kan føre til at vi blir overveldet og mister oversikten. Som en konsekvens oppstår et behov for hjelp til å sile ut relevant informasjon. Eksempler: Zite.com, Flipboard, Pulse. me SE PÅ MEG NÅ! Vi finner glede (og status) i å inneha kompetanse og tilegne oss kunnskap. Vi oppnår status gjennom å finne et anerkjennende publikum, som lar seg imponere av hva vi vet og kan skap heller enn hva vi forbruker. Eksempler: Kroppsskryt på Instagram, sosiale medier som Snapchat der man kommuniserer fortløpende med hverandre ved å sende bilder av den aktiviteten man holder på med akkurat nå. PERSONVERN Økt bekymring for å oppgi informasjon i frykt for misbruk av informasjon og kriminell atferd. Butikkjeden Target identifiserer gravide kunder basert på hva de klikker på, for å skreddersy annonser. Software som fungerer som «svamper» og fjerner de elektroniske sporene vi etterlater oss når vi surfer på nett, vil bli mer populære. VARIG LIVSSTIL Folk spiser sunnere, drikker mindre, trener for å: 1) unngå tyngre sykdommer (f.eks. sukkersyke) eller skjelettskader senere i livet, 2) flere ønsker å være fysisk attraktive lengre, 3) flere ønsker å leve et aktivt liv. Flere ønsker å bidra til miljøet ved å kjøpe kortreist mat, sykler fremfor kjører bil, leier i stedet for å eie. Tjenester som easybring.com kobler folk som trenger å sende noe fra et sted til et annet med dem som skal den veien uansett. Kilde: Tor W. Andreassen, Line L. Olsen, Handelshøyskolen BI og Giulia Calabretta, Delft university, Nederland. Personvern Se på meg nå Bærekraftig utvikling

12 Alltid på nett…

13 Ulike typer konkurranse

14 Disruptive innovasjoner

15 Ny kunnskapsproduksjon

16 Diskusjonsoppgave ll Hvor kommer konkurransen vår fra?

17 Hvorfor skal kundene velge oss?

18 Verdibrøken Det du får Verdi = Det du gir

19 Ulike typer behov

20 Hvorfor trener jeg på Elixia og ikke hjemme?

21 Ulike produktnivåer Generisk Forventet produkt Utvidet produkt
Produktet slik det fremstår/fysiske egenskaper Forventet produkt Abstakte egenskaper (eks. service) Utvidet produkt Noe som kunden vanligvis ikke forbinder med produkter Potensielt produkt Mulige fremtidige utvidelser/nye måter å forbruke produktet på

22 Hvor kan vi levere verdi?

23 Posisjonering: Hva er unikt for oss?

24 Diskusjonsoppgave lll
Hvorfor skal elevene velge oss? Hvilken verdi skal vi levere? Hva er unikt for oss? Hvordan skal vi skille oss ut?

25 Hva skal vi levere?

26 Et verktøy: Produkt-/markedsmatrisen

27 Ulike vekststrategier

28 … et sted må man begynne!

29 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Strategisk markedsføring - hva betyr det for oss?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google