Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Advertisements

Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Forretningskonsept og forretningsplaner
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Frisørsalong Gruppa driver en frisørsalong i byen Dere skal bestemme prisene, og lage et budsjett for en måned.
Kunnskapsnettverk Bruker og driftstøtte. kunnskapsnettverk VVirksomheter er opptatt av kunnskap og vil gjerne fremstå som kunnskapsbedrifter eller kunnskapsorganisasjoner.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
Boliglån 101 Et boliglån gir deg muligheten til å kjøpe eneboligen du alltid har drømt om. Før du kommer så langt så er en en del ting du må sette deg.
Hvordan balansere det formelle styret med det visjonære og aktive styret for å gi økt verdiskapning? Elbjørg Gui Standal, Handelshøyskolen BI.
M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Regnskap og regnskapsrutiner
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Markedsføring.
Hundetrening skole Levert av:
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Hva er inflasjon? Inflasjon er en vedvarende stigning i prisnivået. Et fall i prisene kalles deflasjon. Inflasjon innebærer ikke at alle varer stiger like.
Håndtere endringer i organisasjonen
Hvem er partnerne våre? Hvilke leverandører har vi?
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Markedsføringsplan Navn.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Valgfag innsats for andre
(Selskapsnavn) Markedsplan
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Segmentering og posisjonering
Velkommen til Academic Day!
Flere lesere, flere muligheter
6. desember desember 2018 Hei, mitt navn er Trude, og jeg er ny i jobben som digital markedsfører hos blivakker.no. Jeg fått i oppgave og foreslå.
Kommunikasjonsformer
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Velkommen til Academic Day!
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
«Når alle er like viktige»
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Segmentering og målgruppetenkning
“Gode kundeopplevelser” Workshop ved Stavanger Kulturhus 14
Tittel for bedriftsmøte
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Firmanavn Forretningsplan.
Posisjonering og differensiering
Salgsopplæring Presentert av [Navn].
Eksempel på problemformulering
Tilbud og etterspørsel
Rekruttere elever til å lage innhold
Welcome Back to School Film med Lars Olsen, Dean Bachelor.
ET KOMPETENT ARBEIDSLIV
Rapporteringsrutiner til styret om immaterielle rettigheter
Kurs i entreprenørskap
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

Hva er det viktigste målet for bedrifter?

Overskudd

Inntekter = Overskudd

Inntekter - Kostnader = Overskudd

Markedsførere jobber med å skaffe Inntekter - Kostnader = Overskudd

Økonomer jobber med å passe Inntekter - Kostnader = Overskudd

Økonomer jobber med å styre Hvordan skal vi øke inntektene? Da må vi vite: Inntekter - Kostnader = Overskudd

Hvem er kundene våre?

Hvilke behov har kundene våre?

Hvorfor skal kundene velge oss?

Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?

Hva skal vi levere?

Hvordan kan vi skille oss ut?

Hva vil kundene betale?

Hvem er våre konkurrenter? Hvor kommer konkurransen fra? Hvem er våre konkurrenter?

Hvordan skal vi levere produktet?

Hva skal vi bli kjent for?

Hva skal vi bli kjent for?

Hvordan skal vi møte kunden? Hvor kommer konkurransen fra?

Hvordan skal vi møte kunden? Hvor kommer konkurransen fra?

Er du til for kunden, eller er kunden til for deg?

Hva skal vi leve av i fremtiden?

Markedsføringsforståelse hjelper deg å Skjønne at bedriften tjener penger på kundene, ikke på produktene Forstå hva kundene er opptatt av Motivere og bygge en organisasjon som kan levere Overleve i en stadig mer uforutsigbar og tøffere konkurranse

Viktige begreper i markedsføring Segmentering Hvilke kunder skal vi velge? Posisjonering Hva er vi gode på? Merkevarebygging Hva skal vi bli kjent for? Produktutvikling Hva skal vi levere? Prissetting Hvor mye skal det koste? Distribusjon Hvordan skal vi levere det? Markedskommunikasjon Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss? Markedsstrategi Sammenhenger

Markedsførere må kunne regne…

… ha tydelige budskap,

… segmentere markedet,

… og være troverdige!

Det er ikke alltid like lett..

… men et sted må man begynne!