Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertNora Aronsen Endret for 7 år siden
1
Å starte bedrift
2
Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi
3
Forretningsideen Hvem er kunden? Hvilke behov har kunden? Med hvilke produkter kan jeg tilfredsstille kundens behov?
4
Markedsvurdering Hvilke kunder har du? Hvilke konkurrenter finnes?
5
Markedsføring Det finnes mange måter å drive markedsføring på –Annonser i aviser og lignende. –Løpesedler og plakater –Hjemmeside –Radio og tv-reklame
6
Lokaler og utstyr Hvor stor plass trenger du? Hva har du råd til å betale? Er det viktig å være tilgjengelig for kunden? Hvilket produksjonsutstyr, inventar og innredning trenger du?
7
Organisering Eneeierforetak Aksjeselskap (AS) Ansvarlig selskap (ANS) Selskap med delt ansvar (DA) www.brreg.no
8
Økonomi Prissetting –Hvor mye koster det å produsere varen? –Hvor mye tar konkurrentene for tilsvarende produkt? –Hvor stor er etterspørselen etter produktet?
9
Produktkalkyle Viser inntektene og kostnadene ved å produsere en enhet av varen Vi finner dekningsbidrag per enhet
10
Resultatbudsjett En oversikt over forventede inntekter og kostnader Må anslå hvor mange enhet man tror man skal produsere Oversikt over de faste kostnadene
12
Følsomhetsanalyser Dekningspunkt –En beregning der vi finner salgsmengden som gir null i fortjeneste –Beregnes ved å dele summen av de faste kostnadene med dekningsbidraget per enhet Sikkerhetsmargin –En beregning der viser hvor mye salgsmengden kan reduseres før bedriften taper penger –Beregnes ved å ta budsjettert mengde minus dekningspunkt og dele på budsjettert mengde.
13
Resultatregnskap Gir oversikt over bedriftens faktiske inntekter og kostnader i en periode. Det er viktig å sammenlikne budsjettet med regnskapet. Dette kalles å foreta en budsjettkontroll
15
Balanse En oversikt over bedriftens eiendeler, egenkapital og gjeld
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.