Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud
norsklærere i ungdomsskolen Ny læreplan i norsk: Konsekvenser for norsklærere i ungdomsskolen Ellen Birgitte Johnsrud
«Målet med justeringene er læreplaner Hvorfor ny plan nå? «Målet med justeringene er læreplaner som i større grad legger til rette for systematisk arbeid med elevenes grunnleggende ferdigheter.» - Ingrid Metliaas og Trygve Kvithyld i Norsklæreren , 1:2013 Hva med sluttvurdering – ulike krav i hovedmål og sidemål? Muntlig eksamensform? «Det er ikke den læreplan som ikke kan tilpasses min undervisning…»
– Frøydis Hertzberg i rapporten «Skriving er en aktivitet som elevene er jevnlig opptatt med, enten ved at de løser oppgaver eller noterer fra tavla. Noe særlig fokus på skriving som ferdighet finner vi imidlertid lite av.» – Frøydis Hertzberg i rapporten Underveis, men i svært ulikt tempo, 2010
Skrivetrekanten Innhold Form Formål Hva vil du si? Hvordan vil du si det? Formål Hvorfor, og til hvem vil du si det? 5
Tre hovedområder: Muntlig kommunikasjon Skriftlig kommunikasjon Språk, litteratur og kultur
Grunnleggende ferdigheter Muntlige ferdigheter i norskfaget «Utviklingen av muntlige ferdigheter i norskfaget forutsetter systematisk arbeid med ulike muntlige sjangere og strategier i stadig mer komplekse lytte- og talesituasjoner.» Å kunne skrive i norskfaget «Utviklingen av skriftlige ferdigheter i norskfaget forutsetter systematisk arbeid med formelle skriveferdigheter, tekstkunnskap og ulike skrivestrategier» Å kunne lese i norskfaget «Utviklingen av leseferdigheter i norskfaget forutsetter at elevene leser ofte og mye, og at de arbeider systematisk med lesestrategier som er tilpasset formålet med lesingen og med ulike typer tekster i faget.»
Å kunne regne i norskfaget «Det vil si å kunne vurdere, reflektere over og kommunisere om sammensatte tekster som inneholder grafiske framstillinger, tabeller og statistikk.»
Digitale ferdigheter i norskfaget «…innebærer å finne, bruke og etter hvert vurdere og referere til digitale kilder i skriftlige og muntlige tekster, og selv produsere stadig mer komplekse tekster.»
Kontrastiv grammatikk. Lokus: Demobruker, forfatter. Strategier Vurdering for læring Differensiering Digitale ressurser 10
Utvalgte kompetansemål til 10. trinn Muntlig kommunikasjon delta i diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon presentere fagstoff med formålstjenlig bruk av digitale verktøy og medier vurdere egne og andres muntlige framføringer ut fra faglige kriterier
Skriftlig kommunikasjon skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster med begrunnede synspunkter, tilpasset mottaker og formål skrive ulike typer lengre tekster på hovedmålet og kortere tekster på sidemålet, etter mønster fra eksempeltekster og andre kilder for skriving
uttrykke seg med et variert ordforråd og mestre formverk, ortografi og tekstbinding på hovedmålet uttrykke seg med et funksjonelt ordforråd og mestre sentrale språklige formkrav på sidemålet
Språk, litteratur og kultur beherske grammatiske begreper som beskriver hvordan språk er bygd opp bruke grammatiske begreper til å sammenligne nynorsk og bokmål
Lese- og skrivestrategier i -Nytt norskverk for ungdomstrinnet