Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
for norsklærere på ungdomstrinnet
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
for norsklærere på ungdomstrinnet
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Skriving som grunnleggende ferdighet
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet
”Alle skal beherske grunnleggende ferdigheter” Grunnleggende ferdigheter og lokalt læreplanarbeid
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Læreplanen Historie Vg2.
Strategier og kompetanse
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
”Morderne” Fra novelle til film.
Signatur 3.
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
skriftlig eksamen i norsk
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Gro Dahle: «Blå amason»
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Fagdag engelsk Hamar 1. november 2016 v/ Helle Kristin Gulestøl, engelsknemnda.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Samfunnsfag.
Visjon til RUSK Skolens visjon skal stå i sentrum for all vår aktivitet og vi har 4 verdier som vi jobber etter som er satt sammen ut fra skolens navn:
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Vurderingskriterier enkel versjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Nå er de revidert!.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud

norsklærere i ungdomsskolen Ny læreplan i norsk: Konsekvenser for norsklærere i ungdomsskolen Ellen Birgitte Johnsrud

«Målet med justeringene er læreplaner Hvorfor ny plan nå? «Målet med justeringene er læreplaner som i større grad legger til rette for systematisk arbeid med elevenes grunnleggende ferdigheter.» - Ingrid Metliaas og Trygve Kvithyld i Norsklæreren , 1:2013 Hva med sluttvurdering – ulike krav i hovedmål og sidemål? Muntlig eksamensform? «Det er ikke den læreplan som ikke kan tilpasses min undervisning…»

– Frøydis Hertzberg i rapporten «Skriving er en aktivitet som elevene er jevnlig opptatt med, enten ved at de løser oppgaver eller noterer fra tavla. Noe særlig fokus på skriving som ferdighet finner vi imidlertid lite av.» – Frøydis Hertzberg i rapporten Underveis, men i svært ulikt tempo, 2010

Skrivetrekanten Innhold Form Formål Hva vil du si? Hvordan vil du si det? Formål Hvorfor, og til hvem vil du si det? 5

Tre hovedområder: Muntlig kommunikasjon Skriftlig kommunikasjon Språk, litteratur og kultur

Grunnleggende ferdigheter Muntlige ferdigheter i norskfaget «Utviklingen av muntlige ferdigheter i norskfaget forutsetter systematisk arbeid med ulike muntlige sjangere og strategier i stadig mer komplekse lytte- og talesituasjoner.» Å kunne skrive i norskfaget «Utviklingen av skriftlige ferdigheter i norskfaget forutsetter systematisk arbeid med formelle skriveferdigheter, tekstkunnskap og ulike skrivestrategier» Å kunne lese i norskfaget «Utviklingen av leseferdigheter i norskfaget forutsetter at elevene leser ofte og mye, og at de arbeider systematisk med lesestrategier som er tilpasset formålet med lesingen og med ulike typer tekster i faget.»

Å kunne regne i norskfaget «Det vil si å kunne vurdere, reflektere over og kommunisere om sammensatte tekster som inneholder grafiske framstillinger, tabeller og statistikk.»

Digitale ferdigheter i norskfaget «…innebærer å finne, bruke og etter hvert vurdere og referere til digitale kilder i skriftlige og muntlige tekster, og selv produsere stadig mer komplekse tekster.»

Kontrastiv grammatikk. Lokus: Demobruker, forfatter. Strategier Vurdering for læring Differensiering Digitale ressurser 10

Utvalgte kompetansemål til 10. trinn Muntlig kommunikasjon delta i diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon presentere fagstoff med formålstjenlig bruk av digitale verktøy og medier vurdere egne og andres muntlige framføringer ut fra faglige kriterier

Skriftlig kommunikasjon skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster med begrunnede synspunkter, tilpasset mottaker og formål skrive ulike typer lengre tekster på hovedmålet og kortere tekster på sidemålet, etter mønster fra eksempeltekster og andre kilder for skriving

uttrykke seg med et variert ordforråd og mestre formverk, ortografi og tekstbinding på hovedmålet uttrykke seg med et funksjonelt ordforråd og mestre sentrale språklige formkrav på sidemålet

Språk, litteratur og kultur beherske grammatiske begreper som beskriver hvordan språk er bygd opp bruke grammatiske begreper til å sammenligne nynorsk og bokmål

Lese- og skrivestrategier i -Nytt norskverk for ungdomstrinnet