Vurdering og undervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kroppsøvingsdidaktikk
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Veiledet lesing Mørkved skole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
VURDERING.
Vurdering.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Vurderingskriterier og oppgaver
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Elev- og virksomhetsbasert vurdering i Kunnskapsløftet
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Strategier og kompetanse
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Vurdering – hva og hvorfor?
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Vurdering for læring.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Læreplananalyse i KL06 Grunnlag for profesjonalitet Grunnlag for demokratisk vurdering Grunnlag for kommunikasjon Skogsarbeiderens rolle.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN
Sagt om utdanning….
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Fellesmøte Fellesmøte.
IKT for læring Mattias Øhra.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering og undervisning Hvordan skal dette foregå? Rune Lie - Gjeseth

Innhold: Hva må dere vite noe om? Opplæringsloven: Underveisvurdering og sluttvurdering Vurdering Hva skal vurderes? Kompetansemålene Blooms taksonomi Hvordan vektlegge? Undervisningen: Metodikk Progresjon Læreren Elevmedvirkning Til ettertanke Rune Lie - Gjeseth

Hva må dere elever vite noe om? Det enkelte fags egenart Gjøre dere kjent med læreplanverket Vurderingskriterier Læringsstrategier: Hvordan lærer jeg best? Progresjon og utfordringer gjennom året Medbestemmelsen: Vurdering og læring. FORUTSIGBARHET! Rune Lie - Gjeseth

Hva sier opplæringsloven? Underveisvurdering skal fremme læring, gi grunnlag for tilpasset opplæring og utvikle kompetansen til eleven (§§ 3-3, 4-4). Sluttvurdering skal gi informasjon om nivået til eleven ved avslutningen av opplæringen i faget (§§ 3-3, 4-4) Kompetanse i faget vurderes atskilt fra personlig utvikling og orden og atferd (§§ 3-2, 3-4, 3-7, 4-5, 4-7) Grunnlaget for sluttvurdering er hvordan eleven og lærlingen står ift kompetansemålene i faget Elevene og lærlingene skal kunne delta i vurderingen av sitt eget arbeid og gjøre gode egenvurderinger (§§ 3-1, 3-4, 4-1, 4-5) Rune Lie - Gjeseth

Underveisvurdering og læring Denne vurderingen foregår underveis i elevens læringsprosess og har som hensikt å veilede eleven i denne. Den har til hensikt å hjelpe eleven i å komme seg videre i sin faglige forståelse og skal vise elevens styrke (og svakheter). Det sier seg selv at den får konsekvenser for opplæringen og ikke minst for elevens arbeid fremover. Den har også betydning for elevens egenvurdering. Formålet er også å fremme faglig fremgang og personlig utvikling. Fagsamtalen! Rune Lie - Gjeseth

Sluttvurdering/Standpunkt Sluttvurdering er standpunktvurdering, eksamensvurdering og vurdering til fag- og svenneprøver. Standpunktvurdering skal gi informasjon om den kompetansen eleven har oppnådd i faget ved avslutningen av opplæringen. Standpunktkarakteren skal uttrykke elevens mestring i forhold til de samlede kompetansemålene i faget. Dette betyr at det i de fleste fag ikke kan legges avgjørende vekt på en enkelt prøve. Gjennom underveisvurdering får lærer og elev kunnskap om elevens faglige progresjon og det kompetansenivået som eleven har oppnådd ved avslutningen av opplæringen. Standpunktvurderingen skal ikke komme som en overraskelse på eleven. Rune Lie - Gjeseth

Vurdering- Hva skal vurderes? Målene for opplæringen er fastsatt i den generelle- og fagspesielle delen av læreplanverket for Kunnskapsløftet Det er elevens helhetlige kompetanse som skal vurderes, slik den er beskrevet i opplæringens mål. Vurderingen av elevene skal vise i hvilken grad de har nådd kompetansemålene i læreplanen. Det er elevens KOMPETANSE som skal måles.  Vurderingen skal veilede, motivere og utvikle eleven. Rune Lie - Gjeseth

Kompetansemålene Det er målene i læreplanen som er ”pensum”, dvs. kompetansemålene. Kompetansemål: Angir hva eleven skal mestre. Disse nåes i ulik grad. Lærebok, undervisning og ”andre kilder” er midler du må ta i bruk for å nå målene i læreplanen. Det essensielle er at du skal vise kompetanse i henhold til målene . Blooms taksonomi brukes aktivt i undervisningen og vurderingen. Rune Lie - Gjeseth

Blooms taksonomi I sitt kunnskapstilfang skal elevene ikke bare lære seg faktakunnskaper, men også kunne forstå, anvende, analysere, se nye helheter og vurdere kunnskap. Taksonomiene er bygget som "trappetrinnssystemer". De høyere nivåer bygger på de lavere, og i en læreprosess er det ofte nødvendig å gå fra de laveste nivåene og oppover. Reprodusere (Definere, liste opp, gjengi og gi eksempler). Karakter 1 og 2. Lav måloppnåelse Anvende (Reprodusere, sammenligne, demonstrere, større utgreininger). Karakter 3 og 4. Middels måloppnåelse. Vurdere ( Reprodusere, anvende, vurdere, drøfte, diskutere, være kritisk og trekke slutninger). Karakter 5 og 6. Høy måloppnåelse. Det er ikke nok å kunne gjengi mye faktastoff for å få høymåloppnåelse i sluttvurderingen. Vurdering og læringsstigen Rune Lie - Gjeseth

Karakterskalaen Rune Lie - Gjeseth

Egenvurdering Dere må ha et bevisst forhold til hvilken kompetanse dere har i faget. Da er det lettere å vite hva som må gjøres for å nå en høyere kompetanse og dermed få en bedre karakter Skjema for egenvurdering Rune Lie - Gjeseth

Vurderingen – Hvordan vektlegge? Karaktersetting: Skriftlige prøver Innleveringer Prosjekter Gruppearbeid Høringer Klasseromsaktivitet (Hva innebærer dette?) Dere bestemmer i stor grad vektleggingen. Husk sluttvurderingens innhold. Underveisvurderingen: To karakterer Rune Lie - Gjeseth

Undervisningen Oppsummeringen i klassene tilsier et ønske om økt læringstrykk. Selve undervisningen: Tematisk etter læreplanen og lærebok. Undervisning og å lære er ikke det samme. Aktivitet er en forutsetning for læring. Dere bestemmer i stor grad undervisningsformen. Vær bevisste på hvordan dere lærer – bestemmende for hvilke læringsformer vi skal bruke. Hvordan kan du vise kompetanse? Rune Lie - Gjeseth

Progresjon gjennom året: Taksonomiinnlæring. Undervisning og vurdering. Prosjektformen. Jobbe problembasert. Vekselvirkning mellom disse to. Hvorfor? -Læring -Eksamensrelatert -Slik vil dere jobbe i fremtiden. Rune Lie - Gjeseth

Læreren Kontaktlærer – Hva innebærer dette? Fagperson Tilrettelegger Veileder Ressursperson Kontaktperson Hvordan bruke meg mest fornuftig? Rune Lie - Gjeseth

Elevmedvirkning Arbeidsmetoder Arbeidsplaner i fag Prøveplaner Vurdering NB! Plikten til å gjøre seg vurderbar Rune Lie - Gjeseth

Til ettertanke ” Du lærer best når du er motivert. Å være motivert betyr å ha et sterkt ønske om å nå et mål, å være innstilt på å satse for å nå dette målet og å tro på å lykkes”. Rune Lie - Gjeseth