Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Advertisements

Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
1 Sjekkliste for formøte på enheten Deltakere: leder og verneombud (lokale støttespillere som nestleder, kontorsjef). Evnt. lederstøtte fra ressursperson.
Spillermøte G april.
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
PRAKTISKE OPPGAVER.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Medarbeiderundersøkelsen 2014
Informasjonsmøte november 2016
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
Evaluering av nettverk for administrative Studieledere, 2017
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hvilket planstadie er klubben på?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hjemmelekse til neste samling: og
Samarbeid og medbestemmelse
Hvorfor gjennomfører vi arbeidsmiljøundersøkelsen?
Sjekkliste – formøte med verneombud
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Valgfag innsats for andre
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Samtaletrekk B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Veiledende mal for oppfølging av medarbeiderundersøkelsen i ledergruppene Avdeling for HR Høst 2018.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Klubbutvikling oppfølging
Medarbeiderundersøkelsen 2018/2019
T I M S - teamet Informasjon om Handlingssirkel
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Foreldremøte 06/ Stemningsbilde fra Kragerøleiren
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Hospitering et avtalt besøk/opphold eller midlertidig arbeidspraksis i annen – fortrinnsvis intern – enhet. hospitering kan være av stor verdi for - å.
Skrive for å lære: mikrooppgave A tom. C (assosiasjonsoppgaver)
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Utskrift av presentasjonen:

Alternativ gruppeprosess på store enheter ved bruk av «world cafe» metoden

Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus Det er ingen ting som er riktig eller galt Utforsk hverandres perspektiv og standpunkt Oppnå felles forståelse av hva vi ønsker å få til Lokalt fokus Jobb med det dere kan gjøre noe med Andre forhold av betydning for arbeidet spilles inn til leder Bakgrunnsnotat til leder Rammen rundt samlingen er viktig. Å legge til rette for gode gruppeprosesser er avgjørende for at dette skal kunne gi gode refleksjoner som bidrar til utviklingen av riktige tiltak for arbeidsmiljøet ved enheten. Dersom det er mulig, bør størrelsen på gruppene være omkring 8 personer ved hvert bord. Tenk igjennom i forkant om dere ønsker en forhåndsbestemt inndeling i gruppene, eller om denne skal være tilfeldig. På hvilket nivå man ønsker å utvikle tiltak vil være avgjørende for valg av gruppeinndeling. Ønsker man tiltak som er felles for alle ved enheten, eller ønsker man at de fagspesifikke gruppene har tiltaksplaner som er mer spisset mot gruppas behov. Eks. faggrupper, teknisk /administrative, midlertidige ansatte etc. Et annet alternativ kan være at man velger å gjøre begge deler. Dette fordrer at man har litt bedre tid og velger å bruke mer enn tre timer på resultatpresentasjon og påfølgende gruppeprosess. Da kan man ha blandede grupper på gruppeprosess 1 og fagspesifikke grupper på gruppeprosess 2. Bruk dialog som ramme for gruppeprosessen Når man skal diskutere arbeidsmiljø og relasjonelle forhold bør man unngå debattformen der hensikten er å vinne fram med sitt standpunkt. Det er ikke ett rett svar i spørsmål om organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø, fordi vi er forskjellige mennesker med ulike behov og opplevelser av arbeidsmiljøet. Oppfordre deltakerne til å bruke dialog som kommunikasjonsform. Få alle til å delta (medvirkningsplikt etter arbeidsmiljøloven) og til å opptre på en konstruktiv og respektfull måte. Ha et lokalt fokus Innta aktørrollen (utvikling, innflytelse), snarere enn offerrollen (alt var bedre før). Skill mellom det dere har innflytelse over og det dere ikke har innflytelse over på enheten. Jobb med det dere kan gjøre noe med. Ved hjelp av egne ressurser vil det ofte være mulig å utvide handlingsrom og innflytelse over egen situasjon. Andre forhold av betydning for arbeidsmiljøet spilles inn til leder (sorteres og bringes videre i rette fora og prosesser).

Gruppeprosess fra resultat til tiltak Gruppediskusjon i to faser: Komme fram til områder å bevare og forbedre Komme fram til prioriterte tiltak Resultat tiltak Bakgrunnsnotat til leder Gruppeprosessen fram mot tiltak deles i to faser Tiden man har til rådighet, deltakelsen i gruppen og hvor stramme rammer man legger for diskusjonen, har betydning for om man rekker alt i samme møte eller om man vil dele det opp i to møter. Det er også mulig å avtale at en mindre gruppe jobber fram tiltakene basert på identifiserte bevarings- og forbedringsområder. Ansatte bør i så fall gis anledning til å gi tilbakemeldinger på tiltaksforslagene fortrinnsvis i et senere møte.

OPPGAVE 1a Hva synes du fungerer godt innen dette området? Hva kan forbedres/utvikles innen dette området? Ca 40 min totalt.

OPPGAVE 1b Besvares når verten er tilbake til «sitt» bord: Gruppen skal prioritere 3 punkter (om mulig) som fungerer godt og som de ønsker å beholde, skrives på flip-over (bruk øverste halvdel av arket). Gruppen skal prioritere 3 punkter (om mulig) for forbedring av arbeidsmiljøet, skrives på flip-over (bruk øverste halvdel av arket). Totalt ca 30 min

OPPGAVE 2A Hvilke tiltak kan bidra til å bevare det som fungerer godt innen dette området? Hvilke tiltak kan bidra til å forbedre/utvikle dette området? Temaverten går fra bord til bord og innhenter tiltaksforslag.

OPPGAVE 2b Gruppen skal prioritere 3 tiltak (om mulig) som fungerer godt og som de ønsker å beholde, skrives på flip-over (del to av arket). Gruppen skal prioritere 3 tiltak (om mulig) for forbedring av arbeidsmiljøet, skrives på flip-over (del to av arket). Når temaverten kommer tilbake til startbordet, prioriterer gruppen tiltakene.

Arbeidsmiljøundersøkelse 2017 - tiltaksrapport Dato:……… Navn på enhet:…………………………………………………………………… (arkiveres på enhetens saksmappe for arbeidsmiljøundersøkelsen) Bevarings- og forbedringstiltak Ansvarlig Frist Bakgrunnsnotat til leder Dersom det er tid kan man utfordre gruppene på hvem som er ansvarlig for gjennomføring av tiltak, og frist for dette. Denne øvelsen må erfaringsvis gjøres i flere omganger men det anbefales at man allerede nå prøver å gjøre seg opp en formening om dette. Avslutt med å takke for innsatsen og kommuniser ut at dette er starten på en utviklingsprosess av arbeidsmiljøet ved enheten. Arbeid etter oppfølgingsmøtet vil være: Utvikling og iverksetting av tiltak Kontinuerlig evaluering av tiltakenes effekt og justering av tiltak ved behov Rapportering i lederlinja (virksomhetsstyring) Si avslutningsvis noe om når de kan forvente mer informasjon.