Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sjumilssteget i Troms Nettverksmøte i Bodø
Advertisements

Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Kompetente barn og unge
Om skolens lov, nasjonale læreplaner og Kunnskapsløftet (LK06)
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Hvorfor foreldremedvirkning?
Velkommen til et nytt skoleår!
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Ludvigsen-utvalet NOU 2014:7 Elevenes læring i fremtidens skole Revisjon eller revolusjon av læreplanen?
Opplæringslova.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Velkommen til nytt skoleår
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
STYRKE næringsnær læring
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
En inkluderende opplæring -med vekt på overgangen til videregående opplæring. BPA (Brukerstyrt personlig assistanse) som mulighet til aktiv deltakelse.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Foreldremøte (”Foreldreskolen”) 24. august, 2015 Velkommen til Kristianslyst skole.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
Ungdomstrinn i utvikling Avslutning - Fortsettelse Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Kommunestyremøte - skolestruktur
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Fra visjoner og verdier til praksis i klasserommet
Effektiv undervisning
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring.
Telemark Kan ledere lære?
Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen - Et verdiløft? Snakkepunkter: Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen.
Ny læreplan… Høst 2017.
IKT for læring Mattias Øhra.
§ 1-1. Formålet med opplæringa
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelsen Vi skal fornye læreplanene ved å gjøre dem mer relevante for framtiden. Fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Hvilke planer har vi på vår skole?
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Arbeid med overordnet del
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Overordna del – verdiar og prinsipp i grunnopplæringa
Critical Literacies and Awareness in Education
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Læreplan i samisk som førstespråk
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Ida Large og Beate Tislevoll, Udir
Utskrift av presentasjonen:

Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati; Karakterdannelse, medborgerskap og livsmestring

Refleksjonsarbeid – PROFESJONSUTVIKLING Forstår «Eksformasjon» Hører Skaper mening «Eksformasjon» «Eksformasjon» Hjerneforskning av Chris Argyris MENINGSBÆRENDE INFORMASJON

§ 1-1. Formålet med opplæringa (utdrag) Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring. Opplæringa skal gi innsikt i kulturelt mangfald og vise respekt for den einskilde si overtyding. Ho skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte. Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong. Omar Mekki, IMTEC

§ 1-1. Formålet med opplæringa (utdrag) Elevane og lærlingane skal lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst. Dei skal ha medansvar og rett til medverknad. Skolen og lærebedrifta skal møte elevane og lærlingane med tillit, respekt og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast Omar Mekki, IMTEC

Fremtidens kompetanser for barn og unge, et lite bakteppe: il Fremtidens kompetanser for barn og unge, et lite bakteppe: Ved inngangen til nytt årtusen initierte OECD prosjektet The definition and selection of key competences (DeSeCo) (OECD 2005). Dette danner utgangspunkt for begrepet 21st Century Skills. Hva vil være viktige kompetanser for barn, unge og voksne i fremtiden? Dette er nå videreført i prosjektet Education 2030 Omar Mekki, IMTEC

Education 2030 vektlegger: il Education 2030 vektlegger: Kunnskaper (fagkunnskaper, fagovergripende, metoder og fremgangsmåter) Kognitive kompetanser (problemløsning, kreativitet, kritisk tenkning) Sosiale kompetanser (samarbeid, kommunikasjon, flerkulturelle ferdigheter) Fysisk og mentalt velvære (ansvar for egen og andres helse) Emosjonelle kompetanser (utholdenhet, nysgjerrighet, empati, lederskap), Metakompetanser (selvrefleksjon, selvregulering, effektive læringsstrategier) Verdivalg You will find many of these elements Omar Mekki, IMTEC

il Ny læreplan OECDs key competencies has influenced the work of Ludvigsenutvalget that led to St. Melding 28, Omar Mekki, IMTEC

Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen» Skolens nye «grunnlov» fastsatt 1. sept. - 17 Forord: Formålet med opplæringen 1. Opplæringens verdigrunnlag ▪ Operasjonalisering av formålsparagrafen 2. Prinsipper for læring, utvikling og danning ▪ Hva; danning og utdanning 3. Prinsipper for skolens praksis ▪ Hvordan; profesjonsfellesskap og skoleutvikling and also to the overordnet del, that has been written undert these headlines.

Hva er viktig i ny overordnet del? Nytt kompetansebegrep Grunnleggende ferdigheter består Dybdelæring som prinsipp Tre tverrfaglige temaer Demokrati og medborgerskap Livsmesting og folkehelse Bærekraftig utvikling

Omar Mekki, IMTEC