SPRÅKPRODUKSJON I FRANSK VGS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Dialogen som pedagogisk verktøy
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Den autentiske læringsdialogen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
NKIs erfaring med Læringspartnere
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Borre ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
PBL - PROSJEKT.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Observasjon og kartlegging av barns språk
Skole- hjem samarbeid.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Miljø for Masteroppgaven?
Innføringsprosjektet
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Overflatelæring versus dybdelæring B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

SPRÅKPRODUKSJON I FRANSK VGS KAN MOBILTELEFONEN ÅPNE AUTENTISKE KOMMUNIKASJONSROM?

Mobilhotellet og digital avrusning lyngdals avis 05.09.2014

Digital kompetanse? Hvor mye? Når? Hvordan? Krumsvik, R. J. (2011), Digital competence in Norwegian teacher education and schools. Högre utbildning, 1(1), 39-51.

Steng mobilhotellet som variasjon «De fleste elevene og lærerne mener at bruk av IKT styrker motivasjonen, fører til økt variasjon og kan forsterke læring» (IKT-senteret, Hensiktsmessig bruk av IKT i klasserommet, okt. 2015). Variert IKT motivasjon Forsterke læring relevans http://www.iktsenteret.no/ressurser/hensiktsmessig-bruk-av-ikt-i-klasserommet

VOUS AIMEZ MA SONNERIE? Tid for utprøving: Hvis noen elever ikke vet hvor de finner innstillingen må vi hjelpe dem med det. På fransk?

Adjectifs SUPER DOUCE MELANCHOLIQUE ETC. D’ENFER CALME PHILOSOPHIQUE ENERGIQUE BELLE MARRANTE FOLLE JOLIE SURPRENANTE

Deling av 1. runde : autentisk, åpen oppgave. Mangfoldighet Ekspressivitet Fortolkning Subjektivitet Langager, S. (2010), Den æstetiske dimension i A. Knudsen & C.N. Jensen (red.), Ungdomsliv og læreprocesser i det moderne samfund (s. 17 – 24)…… Langager, S. (2010, s.17-18) i Østern, A.-L. (2014, s. 59), Dramaturgi i didaktisk kontekst.

Den proksimale læringssonen (vygotsky) Hva elevene kan fra før. Hvordan vi kan komme videre. Ordene elevene bruker eller slår opp for å beskrive lydene til hverandre. Faktisk produksjon. Lærerens språklige input: Elevark med setninger og ord. Nettsteder med autentisk språk og praktiske oppgaver.

Et toi, tu changes ta sonnerie souvent?

observasjoner og refleksjoner 2. runde Språklige utfordringer Språklig potensiale Autentisk språk Estetisk tilnærming til læring Viser sosiale forskjeller Hvordan sier vi innstillinger på fransk? Å snakke om noe som interesserer dem. Dialogen er ikke konstruert. Telefonen som estetisk objekt… Bedre telefon Hvor mange ord kan elevene fra før? Snakke om noe personlig og generelt. Naturlig situasjon. Ludvigsenutvalget og fremtidens skole. Mindre lydgalleri Nyttig hvis man reiser eller for noe annet? Relevant tematikk Ikke penger til å kjøpe seg kule lyder. Lære ord, huske bedre v. å gjøre? Dialogisk perspektiv.

Estetisk tilnærming til læring AESTHESIS “an unelaborated elementary awareness of stimulation” https://www.vocabulary.com/dictionary/aesthesis

Je suis un objet esthetique  «Læring skjer i et samspill mellom kognitive, sosiale og emosjonelle sider ved elevenes læring», NOU 2015:8 Fremtidens skole, s. 20.

Autentisk kommunikasjonsrom? Når vi inn i feltet autentisk kommunikasjon? Er vi i dialog med elevene? Blir de kognitivt stimulert? Blir de sanselig påvirket? Er subjektiviteten involvert? Fortolkningen? Ekspressiviteten? Er det relevant? Kan de bli motiverte? Er det språkopplæring?

Describe your vibe Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen