Relasjonskompetanse DEL 2 Menneskeinteresse Egoisme og Altruisme «De fem F-ene»
I hvilken grad stemmer dette for deg? Jeg er nysgjerrig på nye mennesker og er aktiv i møte med dem. Jeg har lett for å bli kjent med mennesker jeg møter. Jeg har lett for å bruke blikk, fornavn og håndtrykk. Jeg ser alltid etter indre kvaliteter hos mennesker jeg omgås. Jeg kan engasjere meg aktivt i andre menneskers liv. Jeg har lett for å bli glad i mennesker.
Egoisme Altruisme Fokus på deg selv og egne behov Fokus på andre
Refleksjon… Hvordan vurderer du deg selv i bildet om egoisme og altruisme? Hva var grunnen til at du valgte å bli lærer? Hvordan kan du utvikle din menneskeinteresse? Hvordan kan du trene elevene dine i menneskeinteresse?
«De fem F-ene»
Erfaringer/effekter av «De fem-F-ene» Tilpasset opplæring baseres på 24-timersmennesket. Foreldre involveres og gir beskrivelser av eget barn. Klasserelasjoner utvikles ved kjennskap til hverandres liv og historie. Lærer-elev-relasjoner bygges på fakta om hverandre. Lærerne får et bedre grunnlag for møte med eleven. Kunnskap om hverandre utvikler respekt og forståelse. Eleven kjenner seg verdsatt i klasse- og skolemiljøet. (Spurkeland og Lysebo 2016)
Refleksjon i trinntid… 1. Hvor godt kjenner dere elevene basert på «de fem F- ene»? 2. Hvordan kan dere bruke dette hjelpemiddelet til å utvikle relasjoner? 3. Hvordan kan «de fem f-ene» være et verktøy for å skape tillit og åpenhet på blant elevene på trinnet?