Relasjonskompetanse DEL 2

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
– FGIL/FAU – Skolering - Lars Einar Karlsen FAU – skolering Det skal v æ re et FAU p å alle skoler å fremme fellesinteressene til foreldre.
Advertisements

Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
FYR – SETT FYR PÅ MATEMATIKKEN ØNSKER Å – SÅ ELEVENE FORSTÅR DET.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
IKT og mappevurdering i skolehverdagen IKT og nye læreprosesser Notat 2/ 2004 Høgskolen i Vestfold.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
VELKOMMEN TIL REVHEIM SKOLE.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Foreldremøte 9 A
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Hundetrening skole Levert av:
Cafe med elevene.
Informasjon til FAU
Foreldremøte 8.trinn
‘Inkludering og gode relasjoner i skolen’
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring.
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Møte for foresatte 10.trinn
Glede gjennom mestring
IA-arbeid i praksis Utvikling av samarbeid gjennom diskusjon, prioriteringer og handling i IA arbeidet. Velkommen til kurs i sykefraværsoppfølging Litt.
VIP-Makkerskap ved AVGS – år 2…
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Invitasjon til foreldrenettverk 7.trinn:
Tilbakemeldinger som fremmer læring
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Ny læreplan… Høst 2017.
«Det sympatiske mennesket»
«Alle med… Går ikke på bare 123»
Valgfag innsats for andre
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
FORESATTEMØTE 1.KLASSE 6. Juni 2018.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Velkommen!.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
«Når alle er like viktige»
Montessori og teknologi
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
En kort innføring til foreldre
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Tilpasset opplæring Kurs 5
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Foreldremøte 9.klasse
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Relasjonskompetanse DEL 2 Menneskeinteresse Egoisme og Altruisme «De fem F-ene»

I hvilken grad stemmer dette for deg? Jeg er nysgjerrig på nye mennesker og er aktiv i møte med dem. Jeg har lett for å bli kjent med mennesker jeg møter. Jeg har lett for å bruke blikk, fornavn og håndtrykk. Jeg ser alltid etter indre kvaliteter hos mennesker jeg omgås. Jeg kan engasjere meg aktivt i andre menneskers liv. Jeg har lett for å bli glad i mennesker.

Egoisme Altruisme Fokus på deg selv og egne behov Fokus på andre

Refleksjon… Hvordan vurderer du deg selv i bildet om egoisme og altruisme? Hva var grunnen til at du valgte å bli lærer? Hvordan kan du utvikle din menneskeinteresse? Hvordan kan du trene elevene dine i menneskeinteresse?

«De fem F-ene»

Erfaringer/effekter av «De fem-F-ene» Tilpasset opplæring baseres på 24-timersmennesket. Foreldre involveres og gir beskrivelser av eget barn. Klasserelasjoner utvikles ved kjennskap til hverandres liv og historie. Lærer-elev-relasjoner bygges på fakta om hverandre. Lærerne får et bedre grunnlag for møte med eleven. Kunnskap om hverandre utvikler respekt og forståelse. Eleven kjenner seg verdsatt i klasse- og skolemiljøet. (Spurkeland og Lysebo 2016)

Refleksjon i trinntid… 1. Hvor godt kjenner dere elevene basert på «de fem F- ene»? 2. Hvordan kan dere bruke dette hjelpemiddelet til å utvikle relasjoner? 3. Hvordan kan «de fem f-ene» være et verktøy for å skape tillit og åpenhet på blant elevene på trinnet?