Å skrive masteroppgave

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Ad. oppsummering av FINF4001
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Læreplanen Historie Vg2.
Strategier og kompetanse
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om å disponere masteroppgaver
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Begynn å skrive! Med en gang!. Å skrive masteroppgave Opplegg, disposisjon metode.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Karakterrapport for 2015 Juridiske fag Bestillingen fra UHR: «….Når det gjelder juridiske fag, har det vært stilt spørsmål om bruken av karakterskalaen.
Begynn å skrive! Med en gang!.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Metodekurs – Forvaltningsrett I
Ad. oppsummering av FINF4001
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Seminarundervisning EXFAC03
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
METODEKURS – PENGEKRAVSRETT
Masteroppgaver ved NHH
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Masteroppgaver ved NHH
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
2-årig masterprogram Energi
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Rettskilder til fots - Innledning
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Styreansvar i praksis Oslo, 26. februar 2019 Andrea Dahlum.
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Å skrive masteroppgave Professor Tarjei Bekkedal, fagansvarlig for masteroppgaver

Hva er viktig? Temavalg Disposisjon («fremstillingen videre») Selvstendighet / refleksjon Metode – særlig internasjonale kilder

Hva sier reglene? Kunnskaper Studenter skal tilegne seg: - Inngående materiell kunnskap innenfor det fagfeltet masteroppgaven omhandler. - Inngående kunnskap om de særskilte metodiske utfordringene på fagområdet. - Kunnskap om de etiske spørsmålene som reises innen fagfeltet. - Inngående kunnskap om grunnleggende vitenskapsidealer, herunder krav til referanser og respekt for andres arbeider. Ferdigheter Studenten skal være i stand til å: - Utforme og analysere en rettslig problemstilling i samsvar med de krav som stilles til god juridisk metode. - Bruke juridisk metode på en selvstendig måte. - Identifisere, formulere og drøfte rettslige problemstillinger, herunder å disponere stoffet i hovedproblemstillinger, argumentasjon og konklusjoner. - Skrive en selvstendig framstilling. - Orientere seg i tilfanget av kilder: Finne relevante kilder og selvstendig og kritisk skille kilder med akademisk tyngde fra andre. - Skille mellom rettsdogmatiske og rettspolitiske analyser i juridisk arbeid, der dette faller seg naturlig i forhold til problemstillingen, herunder kritisk å vurdere gjeldende rett og drøfte behovet for endringer. Generell kompetanse Studenten skal etter gjennomført masteroppgave: - Kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder innenfor jussen. - Kunne presentere omfattende selvstendige arbeider og beherske de sentrale juridiske uttrykk.

Tittel, tema, vinkling, problemstilling

Tittel, tema, vinkling, problemstilling

Tema/vinkling/problemstilling

Problemstillingorientert «Er regjeringens instruksjonsmyndighet ovenfor Utlendingsnemnda i tråd med EMK artikkel 13 om retten til et effektivt rettsmiddel ved en nasjonal myndighet?» «Ein rettsdogmatisk framstilling av strl. § 172. Kva skal til for at Spesialenheten for politisaker tek ut tiltale? «Hvilke lovmessige skranker har vi mot overvåkning av journalisters kildekommunikasjon?»

Vinklingsorientert «Den norske parodiregel i lys av Deckmyn-dommen (C-201/13)» «En sammenlignende fremstilling av domstolenes prøvelse av forvaltningens frie skjønn og fylkesmannens legalitetskontroll etter kommuneloven § 59» ?» «Ansattes ytringsfrihet vs. ulovfestet lojalitetsplikt i arbeidsforhold» «En sammenligning av ligningslovens og forvaltningslovens klage- og omgjøringsregler

Temaorientert - spisset «Morselskapets ansvar for datterselskaps forpliktelse» «Negative servitutters ekspropriasjonsrettslige vern» «Vernet mot selvinkriminering» «Europeisk statsdannelse fra 1066 til 1648»

Krevende temaer «Fremmer alltid kontradiksjon og muntlighet et riktig resultat» Om konkrete fenomener: «Skulle Mullah Krekar vært sendt ut av Norge?» «Personvernet. Fører den teknologiske utviklingen til at vi blir totalovervåket?»

Problem/temaformulering Forklar den til alle du møter Hva er temaet? Hvorfor er det interessant? Hvordan vil du løse det? 60 sekunder.

Disposisjon Tre vanligste utfordringer: For oppramsende – «kommentarutgavepreg» For lineært – bredt – litt om alt (litt om metode, litt om historikk, litt om opplegg, litt om begreper, litt om tilgrensende ting …og litt om temaet. Tar for lang tid før poenget kommer Hvorfor er dette så vanlig? Tidspress / kartmetaforen.

Tenk for eksempel: Hvilke 5 ting er spesielt viktige for å besvare det jeg vil finne ut? Marias oppgave godt eksempel Fortelle om oppgavens kjerne ved å beskrive dens struktur. Eksempel i denne artikkelens avsnitt 2. https://www.idunn.no/lor/2016/06/investeringstraktater_med_investor-stat_tvisteloesning_isds Maria gjør dette i avsnitt 1.6