Forstudie til reguleringsplan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Sentrumskonferansen 26. September 2007 Levende Oslo v/byråd Merete Agerbak-Jensen.
Advertisements

Bydel Gamle Oslos plansmie januar 2008
Hvordan kan økt arealutnyttelse kombineres med gode bokvaliteter?
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
AMFI LILLEHAMMER.
Svein Engedal Fagsjef Nybygg
Stedsutvikling, medvirkning og sosiale møteplasser
Gode boliger for innbyggere med utviklingshemming
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
Dialogtorg i Kristiansand
Et urbant bysentrum i Groruddalen
Krohnstadparken felt N1 Prosjekter omfatter totalt 95 leiligheter med hovedvekt på 2 og 3 roms leiligheter.
Farverikvartalet KONSEKVENSUTREDNING SOM GRUNNLAG FOR REGULERINGSPLAN
PARIS BILDER FOR Å ILLUSTRERE EN SAMMEN- HENG MELLOM 3 SETT AV STRUKTURER; BEBYGGELSES -STRUKTUR GRØNN- STRUKTUR INFRA- STRUKTUR.
Mulighetenes jorde……...
MULIGHETSSTUDIE - UTVIDELSE AV HASLEHALLEN
Sandvika BY 10 år juni 2013 Prosjektleder: Hege Stangeland Sørensen.
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Sluttrapportens vedlegg VII Andre gode tiltak Prosjektgruppen i Levanger 2020.
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
COOP EXTRA PORSGRUNN - NORGES MEST VOKSENDE DAGLIGVAREKJEDE -
Informasjonsmøte Fyrstikkalléen skole
Hh Hamar i Vekst Ny E6 2 sporet jernbane 5 mrd initierte byggeprosjekt Økning boligbygging Ekspansjon arbeidsplasser 6000 arbeidsplasser.
Polen Polen ligger i Øst-Europa og strekker seg fra Østersjøen i
Hva vil du? Hva tror du? Har du ideer?. Hva tenker du ? Det er en utfordring til daglig for styret å få tak i hva meningmann egentlig ønsker seg Forumet.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
Begrensninger og muligheter
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Noen skeive blikk på byutvikling. Er vi i det hele tatt på ballen?
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Møteplasser og handel Grorud Samfunnshus Steen & Strøm Dir. kommersiell utvikling. Henrik Larsen.
Devoldholmen.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Kommunedelplan for Stavanger sentrum Rådmannens forslag 5.april 2016 Kortversjon.
Økt aktivitets- og arbeidstilbud til mennesker med nedsatt funksjonsevne, både i forhold til drift og investering (strategi- og behovsplan). Arbeidet med.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Sparebank1 Hallingdal Invest AS Tunellen II – Nytt flott beliggende tomtefelt i gangavstand til Flå sentrum!
Grendene Fokusgruppemøte 9. mai 016. Utfordringer Lite strukturerte grender Vansker med å nå frem til beslutninger. Vansker med innsikt og påvirkning.
KRAFTSENTERET ASKIM Askim sentrum før og nå – Et sentrum i endring før, under og etter ”Vikingtida” Vigdis Hilmo – Frøydis Kristiansen Askim kommune Historiske.
Velkommen til Gjøvik Byutvikling i Gjøvik v/plan og utbyggingssjef Audun Bjørnsgard.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Orientering for Rådmann Einar Gaustad - Asker kommune 11. oktober 2007 Kl
Dialogmøte Kulturhus på Jørpeland Side2 Dagsorden – Velkommen – Presentasjon av kommunes ønsker og prosess – Kommens.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
DETTE LØSER TRAFIKKPROBLEMENE FOR ÅLESUND SENTRUM! OM IKKE TRAFIKKEN KAN GÅ GJENNOM BYEN, HVA MED Å LA DEN GÅ UTENOM? Studiegruppa «Byen Vår» foreslår.
Cittaslowrådet Hvordan arbeide for å få energi og effekt ut av Levanger som Cittaslow? Levanger er en flott plass å bo – utrolig vakker også,
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Hei : Tusen takk for at vi fikk komme
TEMA BARN OG UNGE.
Kamp eller samarbeid?.
1. Muligheter og utfordringer på Furuset og i Bydel Alna
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Idé- og plankonkurranse for NTNUs campus i Trondheim
Prosjekter som jeg har fått lov å bidra til
Arealregnskap, fortettingspotensial og arealfordeling Nedre Glomma
Trondheim sentrum fram mot 2040
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Strategi for lokaldemokratisk utvikling
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
”Leieboligenes plass i arbeidet mot bostedsløshet i Norge”
Utskrift av presentasjonen:

Forstudie til reguleringsplan Farverikvartalet Forstudie til reguleringsplan

Innhold: 3 Områdets historie 7 Underlag for analyser og innspill til prosessen 17 Forslag til planløsning som underlag for ny reguleringsplan 28 Visjon for videre utvikling

Storgatas historie Storgata i Gjøvik ble etablert rundt 1855 og var starten på hovedvegen til Odnes. Gaten starter ved Jernbanetorget som ble satt i stand da jernbanen kom frem til Gjøvik i 1902. Området er fortsatt trafikk knutepunkt i Gjøvik, med jernbane og bussforbindelse til resten av byen og til omlandet. Storgata skjærer på skrå delvis gjennom byen sammen med Nedre Torvgate. I veikrysset Storgata og Hunnsvegen var det i 1860 etablert to foretningsgårder, Falk og Skattum. Området ble i ettertid kalt Falkehjørnet, og er regnet for å være sentrum i Gjøvik by. I løpet av årene frem til 1900 ble det bygget trehus langs hele Storgata opp til Briskebyen, som har eksistert siden 1865. Bebyggelsen på Briskebyen er fortsatt i dag avslutningen på Storgata. Storgata 10 ligger nesten midt i Storgata, og har siden det ble bygget vært det samlende elementet i byen.

Kvartalets historie I området rundt Storgata 10 er det tre gater, Storgarta og Nedre og Øvre Torvgate som med tverrgatene Hunnsveien, Bakkegata, Svoldersgate og Brenneribakken som danner den kvartalsstruktur som utgjør dagens sentrum. Det er i disse 10-12 kvartalene at man finner det meste av butikker i sentrum. Storgata 10 har siden det ble bygget vært den største og mest samlende bygningsmassen i Storgata. Bygget tok over for Falkehjørnet som samlingspunkt for byens befolkning. Storgata ble gjort om til gågate i 1993, da hovedvegen ble lagt utenom sentrum. Dermed forsvant mye av trafikken i sentrum. Nytt kjøpsenter CC-Martn ble lagt nede på stranda i direkte tilknytning til hovedvegen. Dette er nå byens møtested.

Moderne byutvikling Over hele verden har overgangen fra industriproduksjon til informasjons-samfunn ført til en rehabilitering og ombygging av havne og elveområder. Kanskje det best kjente norske eksemplet er Oslo, som gjennom en målrettet satsing på havnefronten gjennom mange år har fått til flere attraktive områder. Aker Brygge har blitt et av de mest populære bolig og handelsområdene i Oslo, og området rundt den nye operaen er svært ettertraktet for nye etableringer. Områdene langs Akerselva er rehabilitert og ryddet opp, med turveg for fotgjengere, og er i dag svært ettertraktet til boligetablering. Farverikvartalet , Hunton og Huntonstranda er våre lokale muligheter til en slik utvikling og Farverikvartalet har en viktig plassering og rolle i denne prosessen.

Området i dag Kvartalet er sterkt preget av vannskjøtsel og forfall. Silobygget har vært en skamplett for sentrum siden det ble bygget, og vedlikehold ved hjelp av et malingsstrøk i ny og ne hjelper ikke på saken. Det samme gjelder for parkeringshuset tilhørende Storgata 10. Huset er i dårlig forfatning. Underetasjen mot som er åpen mot elva er mørk og utrivelig. Gatestrøket langs elvebanken er smal, og gir ikke god plass til fotgjengertrafikk. Bygningene ble bygget i en tid da man forsøkte å vende ryggen mot elva som var mørk brun av forurensning og luktet vondt. I dag er bildet snudd på hodet. Elva er renset, og kan opparbeides til et svært attraktiv område i bybildet. Eiendommen langs elva og Gjøvik Gårds park på den andre siden har et stort potensial som et av de mest attraktive og sentrale eiendommene i hele byen. Det at man nå har muligheten til å rive byggingene er en unik mulighet til å være med på å skape en ny bydel av høy kvalitet, midt i Gjøvik sentrum.

Innspill fra Kommunen Gjøvik kommune har bearbeidet en diplomoppgave fra landskapsarkitekt Ingunn Lønstad, som har en visjon for en sammenhengende promenade fra Vitensenteret ned til Mjøsa. Planen har mange gode tanker og flotte tegninger som basis for videre analyse. Økonomiske og byplanutviklingsfaglige vurderinger må gjøres for å viderutvikle forslaget.

Midt i smørøyet Kvartalet ligger sentralt plassert mellom næring, kultur og boligfunksjon Tomta Kultur Handel Grønntarealer NYTT KULTURHUS CC MARTN GALLERI OG KAFFE Havna Strandgata GJØVIK GÅRD Storgata Området ligger i krysningspunktet for viktige funksjoner i sentrum. Her møtes handel og kultur, trafikk og parkering, og avstand til alle sentrumsfunksjoner er svært kort. Det er derfor viktig at prosjektet tar vare på alle disse kommunikasjonslinjene for sentrum. Videre mangler Gjøvik sentrum pr. i dag et tyngdepunkt som er stort nok til å hamle opp med kjøpsenteret liggende på stranda utenfor sentrum. Som en my motor for sentrum vil dette senteret gi et stort løft til trafikken for alle i Storgata. Videre ligger det langs med elva en del funksjoner rette inn mot kulturelle aktiviteter. Disse har ingen god kommunikasjon, da eneste trafikk åre for fotgjengere er en smal, tynnslitt gangsti. Den foreslåtte promenaden langs med elva vil løse dette problemet, og gjøre hele landskapsdraget langs elva om til et sted hvor folk ønsker å tilbringe tid. Med tilstrekkelig boliger i området vil området bli befolket også etter at butikkene i Storgata er stengt. Pr i dag ligger denne nærmest totalt øde etter stengetid. Gjøvik Gård VITENSENTERET

Kjøremønster og fotgjengertrafikk. Hvor kommer folk til å gå ?

Tunnel alternativ Foreslått alternativ med tunell under kjøpsenter ble tatt med i tidligere runder. Dette la en del begrensninger på utbygging og tok mye av arealet til parkeringshuset. Forslag elvebyen

Trafikkmønster i dag Innkjøring til Storgata 10 gjør i dag en lang runde rundt i Gjøvik sentrum, Blant annet på grunn av enveiskjørte gater. Dersom trafikken til senteret øker betraktelig, må det gjøres noe med trafikksituasjonen i sentrum.

Trafikk i fremtiden En foreslått løsning er å legge en ny inn/utkjøring til Gjøvik sentrum fra Riksveg 4, i området ved Hunton /Mustadhagen. Dette vil føre til at de fleste tilreisende, samt en stor del av byens egen befolkning, slipper å kjøre inn i sentrumsgatene. Det vil være spesielt viktig for den økte mengden vareleveranser til dette området.

Området mellom Farverikvartalet og Riksveg 4 Dersom man legger opp til en ny innkjøring til Gjøvik Sentrum fra Riksveg 4, og direkte inn i sentrum vil det bedre betraktelig på trafikksituasonen. Sentrum ville igjen bli tilgjengelig for et større publikum.

Kvaliteter som bør ivaretas, + nye ideer og tanker fremtidige muligheter Forlengelsen av Sommerfeldtsgate Forbindelser til Storgata og Storgata 10 Høyden på Kornsiloen videreføres i leilighetsbygg Utsikten til Gjøvik Gård Ny gangbro i fortsettelsen Sommerfeldtsgate Utsikt og tilgang til Mjøsa, Mjøspromenaden Parken/området Biblioteket | Det å bygge bolig i Gjøvik bygger for en stor del på å tilfredstille to kriterier. Utsikt til Mjøsa og tilgang til Sol. Problemet er at største delen av byen ligger nordvendt og det gjør at disse to kvaliteter blir liggende på hver sin side av bygget. Dersom man klarer å løse flest mulig boliger med tilgang til stor terrasse beliggende i ettermiddagssola og terrasse med utsikt til Mjøsa har man gode salgsargumenter. Skal man få til dette må leilighetene være gjenomgående. Det har konsekvenser for gruppering og plassering av trapper og heiser. Enkeltstående tårn med 4 leiligheter på hvert plan er en løsning. Butikkarealene bør ha direkte inngang/utgang til Storgata. Det bør være en naturlig sammenheng i vandringen i Storgata og runden innom Storgata 10 og Farverikvartalet.

Forhold på tomten: Sol og utsikt Ingen sol/utsikt Sol kl 18:00 Utsikt mot mjøsa Sol kl 09:00 Sol kl 12:00

Utsikt fra leiligheter

Utbygging i etapper Området lar seg bygge ut i etapper. Det må gjøres noen grep for å løse midlertidig drift av eksisterende næringsarealer. Varemottak for Storgata 10, Postmottak i Storgata 14 og varemottak for Storgata 16-18, må opprettholdes i hele byggeperioden. Del bør la seg gjøre å rive en liten del av parkeringshuset for å opprette nytt varemottak til Posten, samt utvide eksisterende i Storgata 10. Storgata 14-18 må bruke eksisterende varemottak mot Brenneribakken. Arealer mot parkeringsdekke i Storgata 14-16 lar seg vanskelig bruke under en ombygging. Parkering må opprettholdes gjenom byggeperioden. Dette lar seg gjøre ved å starte med å rive kornsiloen, og lage midlertidig parkering i dette området. Parkeringshuset bør være byggetrinn 1. Omlegging av Elvegata må gjøres før det kan bygges over eksisterende varelevering til Storgata 10, og videre utbygging i dette området. Lokk over nedkjøring til parkering i Rådhuset gjøres i denne sammenheng.

PLAN 0

PLAN 1

PLAN 2

PLAN 3

PLAN 4

Utsikt mot Gjøvik gård

Perspektiv fra Rådhuset

Perspektiv fra Glassverksgata Ny gate som åpner opp mot Gjøvik Gård og lager en ny plass mellom Biblioteket og Storgata 10. Plassrommet understrekes med et nybygg som kan fungere som en megler mellom kultur og næring. Bygget vil være med på lage en ny inngang til kjøpsenteret mot Glassverksgata og området mot Rådhuset.

Perspektiv fra Storgata Et kjøpsenter trenger en hovedinngang som signaliserer at her ligger et stort senter. Eksisterende innganger i Storgata 10 er små, trange og lite iøynefallende. En omstrukturering av intern trafikk i eksisterende bygningsmasse kan med fordel gjøres for å legge til rette for bedre tilgang i et fullt utbygget senter. Dette vil også være med på å gjeninnføre Storgata 10 som et samlingssted i sentrum.

Arealer i foreslått prosjekt Plan 0 Parkering 6400m2 240 Parkerings plasser Plan 1 Parkering 4800m2 180 Parkerings plasser Næring 2600m2 600m2 varemottak Plan 2 Næring 8500m2 2600m2 innglasset gate Plan 3 Næring 7500m2 1500m2 innglasset gate Plan 4 Boliger 1600m2 Næring 400m2 Plan 5-6 Boliger 2700m2 Plan 7-8 Boliger 1800m2 Plan 9-11 Boliger 1350m2 Sum bruks arealer 37650m2 Inkl. fellesarealer Arealer på tak 4. etasje 4800m2 Uteopphold og parkering

Underlagsmateriale som viser alternativer til utnyttelse Inntil 4 blokker kan bygges langs Elvegaten Løsningen illustrert kan også inneholde 1 eller flere blokker med kontorer, hotell etc. 2 boligblokker og hotell i høyhus Perspektiv sett fra Strandgata 2 boligblokker og paviljong mot Gjøvik Bibliotek som overgang mot Rådhuset Inngang nedre plan mot Elvegata

Visjoner om ferdig prosjekt Bilder fra Pilestredet Park i Oslo

”Gjøvik skal utvikles til å bli mer BY!” Sentrum skal bli mer attraktivt og urbant. Det skal bygges enda flere boliger i sentrum og byen skal ha tilbud og kvaliteter som en finner i større byer – men uten å miste sin småbyidyll. Som regionsenter skal Gjøvik være en by som alle innbyggere i regionen får dekket behovene sine i. Positivt fokus på byen skal utnyttes til å spre vekstimpulser rundt om i hele kommunen. Kommuneplan for Gjøvik, 2008 Hvordan kan Farverikvartalet bidra til å realisere dette?

FARVERIKVARTALET -URBANT I INNLANDET FARVERIKVARTALET -URBANT I INNLANDET! Hvordan sikre tilgang på gode idéer? – og forankre våre forslag. Politikere Mediefolk Gårdeiere Handelsstanden Kulturaktørene Bypatrioter Boligutviklere Reiselivsfolk Markedsføres mot nasjonale investorer Byfornyelse som skaper nye muligheter og oppmerksomhet Styrking av byen som arena for handel og opplevelse Designkvalitet Identitetsutvikling og profilbygging En åpen prosess? Hva kan vi oppnå med det? Involvering Møtesteder Hvilke erfaringer kan vi hente fra andre? Sikring av markedskontakt.