Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Arealregnskap, fortettingspotensial og arealfordeling Nedre Glomma

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Arealregnskap, fortettingspotensial og arealfordeling Nedre Glomma"— Utskrift av presentasjonen:

1 Arealregnskap, fortettingspotensial og arealfordeling Nedre Glomma
Arealregnskap, fortettingspotensial og arealfordeling Nedre Glomma Øyvind Dalen og Lasse Bjerved Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

2 Oppdraget Utarbeide metode for arealregnskap
Grunnlag for å kunne vurdere om fylkesplanens arealstrategier virker Virkemiddel for å sikre at retningslinjer blir fulgt opp på lik måte i alle regioner/kommuner Kunne vurdere arealforbruk i forhold til andre regioner/kommuner Vurderingsgrunnlag for behandling av planer på regionalt nivå Underlag for arealutveksling i forbindelse med planrulleringer Kriterier for fordeling av regional arealpott mellom kommunene Omforent definisjon av faktisk arealforbruk Fortettingspotensialet i ulike deler av kommunen Reelt arealbehov Forslag til fordelingsnøkler Nedre Glomma-regionen er brukt som testområde Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

3 Arealregnskap Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

4 Arealregnskap Entydig definisjon av faktisk tettstedsareal pr Hvilke områder er tatt i bruk Hvordan er områdene tatt i bruk Arealbeslag for tiltak Hva er områdenes planstatus Hva inngår i tettstedsarealet Eiendommer og bygninger tatt i bruk til bolig-, nærings-, eller fritidsformål Regulerte grøntområder og annet opparbeidet areal (parker, lekeplasser, idrettsanlegg) Infrastruktur (vei, parkering, havn) Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

5 Datagrunnlag 1. Arealressursdatabase (AR5)
Bebygd areal (bolig og noe næring/handel) – automatisk utvelgelse Åpen fastmark (bla næringsareal, parkering, noe idrett) – manuell utvelgelse 2. Matrikkelen (Eiendomsdatabase og Bygningsregister) Alle eiendommer inneholdende minst ett bygg (unntatt landbruksbygg og tekniske bygg) registrert som ”Tatt i bruk” eller ”Ferdigattest” pr hvor arealet ikke allerede er gitt av punkt 1 – halvautomatisk utvelgelse Eiendomsgrensen gir arealforbruket 3. Kommuneplanens arealdel (gjeldende plan) Regulerte friområder, gravlunder, masseuttak og infrastruktur (veg, havn) hvor arealet ikke allerede er gitt av punkt 1 og 2 – halvautomatisk utvelgelse Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

6 Presentasjon Østfold Fylkeskommune | 16.12.2010

7 Presentasjon Østfold Fylkeskommune | 16.12.2010

8 Presentasjon Østfold Fylkeskommune | 16.12.2010

9 Regnskapsføring - Arealutvikling
Innenfor fylkesplanens langsiktige arealbruksgrense, men utenfor tettstedsarealet registrert som tatt i bruk pr : nytt tettstedsareal tatt i bruk, tas fra arealpotten 90 % av boligbyggingen, 30 % på Hvaler Utenfor fylkesplanens langsiktige arealbruksgrense, men i byggefelt innenfor 2 km fra lokalt senter: vedlikehold av lokalsamfunn, tas ikke fra arealpotten dersom omfang mindre enn 8,5 % (60 % på Hvaler) Utenfor fylkesplanens langsiktige arealbruksgrense og mer enn 2 km fra lokalt senter: spredt bebyggelse (maks 1,5 % av boligbyggingen, 10 % på Hvaler) Innenfor tettstedsarealet registrert som tatt i bruk pr : fortetting, går ikke av arealpotten Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

10 1) Fortetting: intet nytt tettstedsareal tatt i bruk
2) Utvidelse av dagens tettstedsareal: tomtegrensene gir økning i samlet tettstedsareal 3) Vedlikehold av lokalsamfunn: tomtegrense eller 30m buffer gir økning i samlet tettstedsareal 4) Spredt utbygging: tomtegrense eller 30m buffer gir økning i samlet tettstedsareal Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

11 Arealfordeling og fortettingspotensial
Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

12 Forholdet mellom Fylkesplanen og arealstatus forhold mellom Fylkesplanens tettbebyggelse og nydefinert tettstedsareal Grunnlag Tettstedsareal Fylkesplanen - tettbebyggelse daa Arealstatus daa Differanse daa Herav til fremtidig utbygging daa Revidert arealpott (15,6 + 1,2) daa Grunnlag Arealforbruk Fylkesplanen 678 m2 pr bosatt Arealstatus 545 m2 pr bosatt Fylket som helhet 692 m2 pr bosatt Antall bosatte innenfor fylkesplanes langsiktige tettstedsavgrensning = personer pr Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

13 Arealbehov 50.000 nye bosatte i Nedre Glomma
Dagens arealforbruk: 545 m2 pr bosatt Antall bosatte i tettstedet: ~ Arealbehov ved samme arealforbruk som i dag: 25 km2 Tilgjengelig i areal i Fylkesplanen: 17 km2 ( ca15,6 km2 + 1,2 km2) Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

14 Fordeling av arealpott (17 km2)
Fordeling av hele potten, i forhold til forventet befolkningsvekst pr kommune Fordeling med krav om fortetting for 40 % av boligbehovet Fordeling basert på krav om ambisiøs fortetting ut fra kommunenes fortettingspotensial Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

15 Inndeling av kommunen i ulike soner
Tettstedsarealet er delt inn i fire soner Bykjerne (gågate med omliggende kvartaler) Gangavstand til bykjerne (ca 10 min langs vei) 300 m langs høyverdig kollektivakse (Glomma-ringen) Resten av tettstedsareal For hver sone er det beregnet Antall bosatte / antall bosatte pr dekar Antall boliger / antall boliger pr dekar Antall arbeidsplasser / antall arbeidsplasser pr dekar Andel areal benyttet til andre formål enn boligbebyggelse Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

16 Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

17 Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

18 Presentasjon Østfold Fylkeskommune | 16.12.2010

19 Sarpsborg - eksempel på statistikk
Bykjernen Gangavstand til bykjernen Høyverdig kollektivåre Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

20 Hele tettstedet samlet
Resten av tettstedet Hele tettstedet samlet Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

21 Beregningsgrunnlag- noen hovedfaktorer
Befolkningsutviklingen Den er basert på fylkesplanens antatte vekst på personer hvorav Nedre Glomma i dag har ca 47% av folketallet. Her er det stor usikkerhet, men det er lagt til grunn at regionen vil få rundt nye innbyggere innen 2050. Befolkningsvekst pr nybygd bolig Dagens forholdstall på 2 nye innbyggere pr nybygd bolig er lagt til grunn i beregningene, men også her er det stor usikkerhet og stor variasjon kommunen i mellom Arealforbruk til annet enn bolig I dagens tettstedsareal er ca 70 % av arealet satt av til boligformål. I analysen videreføres dette forholdstallet. Det betyr at en i tillegg til boligarealbehovet legger til 43% til annet tettstedsareal. Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

22 Befolkningsvekst – pr kommune
nye bosatte i Østfold innen 2050 ~ 0,8 % årlig vekst Nedre Glomma har i dag 47,8 % av folketallet i Østfold ~ økning på Vekst siste 10 år: Sarpsborg: 1,14 % pr år Fredrikstad: 0,84 % pr år Antatt utvikling og fordeling mellom kommunene: Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

23 Boligbehov Boligeffekt siste 5-10 år: 2 (1,94 nye bosatte pr ny bolig)
Boligbehov pr kommune: 90 % av boligbyggingen i Sarpsborg og Fredrikstad skal skje innenfor fylkesplanens langsiktige arealbruksgrense, 30% i Hvaler. Dette gir følgende boligbehov pr tettsted: Kommune Antall nye boliger Fredrikstad 14.000 Sarpsborg 10.500 Hvaler 900 Kommune Antall nye boliger Fredrikstad 12.600 Sarpsborg 9.450 Hvaler Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

24 Samlet fortettingspotensial
Fortetting er et tema som må vurderes nærmere i den enkelte kommune ved planlegging Vi har lagt til grunn følgende: 4 boliger pr daa i sentrum 6 boliger pr daa innenfor gangavstand til sentrum 3,5 boliger pr daa innenfor 300m lange kollektivaksene Det siste bør være et mål for å gi tilstrekkelig kundegrunnlag for effektiv høyverdig kollektivtrafikk Samlet sett er fortettingspotensialet så stort i regionen at det ikke vil være behov for nytt tettstedsareal for å dekke boligbehovet, i tillegg er det et stort transformasjonspotensial i mer eller mindre nedlagte industriområder, egnet både for boliger og arbeidsplasser Fredrikstad Sarpsborg Hvaler Sum Sentrum 350 150 500 Gangavstand 6.350 3.150 9.500 Kollektiv 13.200 5.800 19.000 Samlet 19.900 9.100 29.000 Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

25 Samlet fortettingsbehov
17 km2 er tilgjengelig for utbygging/arealbearbeiding (arealpotten) Dette gir 11,9 km2 til boligformål og 5,1 km2 til andre formål Utbygging med 1,5 bolig pr daa gir plass til boliger Samlet boligbehov innenfor tettstedene er på boliger Fortettingsbehovet blir dermed boliger Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

26 Fordeling etter befolkningsvekst
Samlet befolkningsvekst fordelt på kommunenivå: Fredrikstad 52 % (26.000) Sarpsborg 45 % (22.500) Hvaler 3 % (1.500) Fratrukket ubenyttede utbyggingsarealer innenfor tettstedsavgrensningene gir dette følgende fordeling av arealpotten: Fredrikstad: 8,84 - eksisterende 5,6 = 3,24 km2 Sarpsborg: 7,65 - eksisterende 3,3 = 4,25 km2 Hvaler: ,51 – eksisterende 0,2 = 0,31 km2 Sum : km2 Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

27 Fortette med minst 40 % av boligbehovet
Samme fortettingskrav i Fredrikstad og Sarpsborg 40 % av boligbehovet løses ved fortetting 1,5 bolig pr daa i nye områder Kommune Fredrikstad Sarpsborg Hvaler Boligbehov 13.000 11250 750 Boligbehov i tettstedsarealet 11700 10125 225 Fortettingspotensial (ant boliger) 4680 4050 25 Arealbehov (inkl 43 % til andre formål) 6.700 daa 5.800 daa 286 daa Samlet arealbehov daa Samlet behov for nytt tettstedsareal: 12,8 km2 Presentasjon Østfold Fylkeskommune |

28 Ambisiøs fortetting I det følgende er gjort en forenklet vurdering av arealbehov dersom 50% av fortettingspotesialet realiseres 1,5 bolig pr daa i nye områder Samlet behov for nytt tettstedsareal vil da være ca 6.3 km2 Kommune Fredrikstad Sarpsborg Hvaler Boligbehov 13000 11125 750 Prosentandel i tettstedsarealet 90 % 30 % Boligbehov i tettstedsarealet 11700 10125 225 Fortettingspotensial (ant boliger) 10.000 5.000 25- Antall boliger nytt tettstedsareal 1170 5125 200 Arealbehov (inkl 43 % til andre formål) 1.115 daa 4.886 daa 286 daa Samlet arealbehov 6.287 daa Presentasjon Østfold Fylkeskommune |


Laste ned ppt "Arealregnskap, fortettingspotensial og arealfordeling Nedre Glomma"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google