Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSofie Lauritzen Endret for 7 år siden
1
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket
2
Hvorfor bygger vi Jernbane? Jernbane kan bygges for å løse et transportbehov …….eller den kan bygges for å skape en utvikling Jernbanen er en permanent struktur. Den er forutsigbar og blir ikke borte Den er til å stole på Hindres ikke av annen trafikk Den har kapasitet Det er allikevel ikke slik at svaret er jernbane – hva var spørsmålet. Man må velge den smarteste løsningen Vi skal skape tilgjengelighet
3
Bybanen former byen Bybanen er vår tids bybrann
4
Der Bybanen bygges, dannes den nye byen Bybanen er ryggraden i det nye kollektivsystemet og en svært viktig premissleverandør for byutviklingen. Halvparten av alle nye boliger i Bergen skal bygges som fortetting av tidligere utbygde områder. De fleste av disse vil ligge langs framtidens bybanetrase – dette betyr tusenvis av nye boliger i gangavstand fra bybanestoppene. Områdene rundt bybanestoppene skal utvikles til bydels- og lokalsentra med gode stedskvaliteter. Bybanen signaliserer ambisjoner og kvalitet. Mange planleggere definerer Bybanen som det mest vellykkede grepet i Bergens byutvikling i nyere tid. Interessen for boliger med nærhet til bybanestopp er økende. Der hvor folk ferdes, følger næringslivet etter.
5
5 Banens rolle i transportsystemet 470 000 270 000 220 000 136 000 23 mil 17 mil
6
Jærbanen som planstrategisk instrument
7
Banen som arealpolitisk driver siden 1878
8
Tenke transportsystemer – ikke jernbane Behovet for en omforent strategi for utvikling av kollektivnettverket Rogaland Fylkeskommune og Jernbaneverket gjennomførte et strategiprosjekt sammen for å se på mulige løsninger Togets styrke og bussens rolle må rendyrkes RFK, kommunene og Jernbaneverket jobber videre med denne strategien Transportkjeden som system må sees i sammenheng Matestrategier
9
Jåttåvågen – her var planen
10
Jåttåvågen -starten
11
Jåttåvågen – snart ferdig
12
Jåttåvågen – her var planen Det ligner veldig
13
Bryne sentrum
14
Næringsbygg Boliger Transformansjons- områder
15
Øksnevad – bybånd sør
16
Planer må til – Bybånd sør
18
Stasjon på Sundvollen En ny by vil vokse frem
19
Hva er samfunnsøkonomisk lønnsomt? Mill kr Netto nåverdi i Vistas beregning for vei og bane - 22 000 Mernytte vei og bane (agglomerasjonseffekter ) 12 673 Økt trafikantnytte jernbane og veg (større befolkningsvekst) 6 800 Pålitelighetsgevinst vei og bane 3 041 Ny netto nåverdi 514 19
20
Nytt dobbeltspor Voss – Bergen Har det konsekvenser?
21
Kommunene tar ansvar Langs traseen planlegger kommunene for bosetting av over 30 000 nye innbyggere i de nye stasjonsbyene. Det som en gang var en avkrok i Bergensregionen, blir en ny viktig vekst korridor og en ny bydel til Bergen (Sjekk bt.no)
22
Oppsummert Skinner er en sterk vekstimpuls Men det må legges til rette for det. ̶ Kommunale planer for god senterstruktur og knutepunktutvikling ̶ Tenk arbeidskraftintensive næringer ̶ Tenk boliger ̶ Tenk helhetlig transportsystemer – Få med fylkeskommunen Prioriter frekvens (kapasitet på sporet) fremfor kjøretid
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.