Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Trondheim sentrum fram mot 2040

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Trondheim sentrum fram mot 2040"— Utskrift av presentasjonen:

1 Trondheim sentrum fram mot 2040
Fylkesordfører Tore O. Sandvik Sentrumskonferansen 2018

2 Bilen er kommer for å bli
Målet om nullvekst i biltrafikken gjelder hele byen, ikke kun sentrum. Vi trenger et levende sentrum hvor folk kan handle. Utfordringen fra kjøpesenter og ombygging av byen må tas på alvor. Og vi kan ikke ha et sentrum kun med koz og klemz på pub og restaurant. Vi må ha handel og kontor. Bil er også et livsfasebehov. Den trengs mer for småbarnsfamilier.

3 260 000 bilturer med 1,2 person I hver bil, hver dag
Om vi øker til 1,6 person i hver bil, betyr det flere reiser eller færre bilturer.

4 Nye bilvaner Areal Kapital Metaller
Personbilene står i ro i 97% av tiden Binder: Areal Kapital Metaller Færre kommer til å eie bil og bilene kommer til å være mer i bevegelse Dette frigjør:

5 Mange bekker små, gjør stor å.
Stor kapasitet med hyppige avganger inn og ut av sentrum. Mates på knutepunkt med mindre busser og kjøretøy fra bydelene. Trenger kapasitet for å kjøre trygt, raskt og effektivt. Alle store byer har høykapasitets kollektivtrafikk i midten av gata. Det er trygt og det gir færre ulykker. Over 200 byer internasjonalt har nå valgt Metrobuss. Noen bygger alt på en gang, de fleste begynner å midtstilte I sentrum, for så å bygge seg utover. Feks som I Malmø hvor det er svært gode erfaringer. Du må uansett krysse 4 felt om du skal tur/retur med bussen. Mer trafikkfarlig å krysse 4 felt I slengen enn 1-3 felt.

6 Mobilitet som en tjenste.
Frigjør areal for parkering rundt butikker og kjøpesenter. Flere vil bevege seg mer effektivt. Varetransport vokser, så den trenger plass.

7 Scenarier: Et bilfritt sentrum er ikke et sentrum fritt for biler. 3000 parkeringsplasser under bakkene, hvor p-husene knyttes sammen med tunneler fra idag. Ny tunnel fra Samfundet til Solsiden for å få bort biltrafikken fra bakken. Lokk over NAV for å frigjør bilfelt Byåsentunnelen for å drenere øst-vest – ligger allerede inne I Miljøpakken Varedistribusjon og avfallshåndtering i p-anleggene. Gir rom for flere syklister samtidig som konflikten med fotgjengere reduseres Øker kapasiteten på kollektivtrafikk, beholder p-plass kapasiteten og øker kapasitet for sykkel og gange.

8 Bybane Utnytte det vi har.

9 Ranheim Trondheim S Sirkus Spektrum Selvkjørende tog fra St Olav på Marienborg (med selvkjørende busser på Øya for å mate sykehuset på dagtid, ned til hallen på ettermiddagen) - Sintef/Gløs på Lerkendal (med selvkjørende busser til Gløs) - videre gjennom tunnelen og ut over Innherredvegen til de nye boligområdene på Lade/Leangen - og så tilbake til Trondheim S og videre til Stavne/Spektrum og så Marienborg igjen. Tunnelen ligger der - uten tog idag. Kan kjøres batterielektrisk. Kobles til Ranheim som vekstsenter I øst. St Olav NTNU/SINTEF/ Lerkendal

10 Blir dette dyrt fram mot 2040?
Bergen bruker 29 mrd på Bergensprogrammet fram til ca 2030. Stavanger over 30 mrd. Oslo 75 mrd. Om vi legger til lokk over omkjøringsvegen, tunnel til Flakk og Heimdal stasjon, så koster dette 16 mrd ut over det som allerede ligger inne som finansiering i Miljøpakken og Bymiljøavtalen. Vi må ha ambisjoner på vegne av Trondheim sentrum.


Laste ned ppt "Trondheim sentrum fram mot 2040"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google