Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,"— Utskrift av presentasjonen:

1 «By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid, finansiering. Moderne bosetting handler i vår region i stor grad om fritidsboliger på fjellet, men vi ser også at en del leiligheter og hus på Lillehammer kjøpes og benyttes som fritidsbolig – men moderne bosetting går begge veier, også fra distriktene og inn til byer (vise neste plansje). Jeg vil hevde at den utviklingen vi har sett i utviklingen av fritidsboliger er det viktigste som har skjedd når det gjelder samfunns- og næringsutvikling i Gudbrandsdalen de siste årene. Og selv om befolkningstallene fra Statistisk sentralbyrå viser en nedgang for mange kommuner, så har regionen her aldri vært så attraktiv for bosetting som den er nå. Veldig mange som ønsker å være her i perioder og som investerer store beløp her.

2 Moderne bosetting handler i vår region i stor grad om fritidsboliger på fjellet, men vi ser også at en del leiligheter og hus på Lillehammer kjøpes og benyttes som fritidsbolig – men moderne bosetting går begge veier, også fra distriktene og inn til byer.

3 Øke gleden og nytten ved å bo og virke i dalen, og gjøre Gudbrandsdalen mer attraktiv for tilflytting både for heltids- og deltidsbosatte. Bygge ned skillene mellom ulike typer bosetting ifht medvirkning, offentlige tjenester, informasjon/kommunikasjon etc. Dette er den overordnede «filosofien» i vår tenkning i Byr2. Skal være et møte i Lom i oktober hvor disse tingene skal diskuteres mellom de 12 kommunene i Gudbrandsdalen – veldig spennende. Verdiskaping, her i form av økonomiske verdiskaping, er naturligvis et svært viktig element i dette sett fra et lokalt og regionalt ståsted.

4 + antall FB og konsentrasjon + organisering av utbyggingen
Vi har denne gang sett på «tilbud på stedet» i vid forstand – hva kan lokale aktører gjøre, eller hva bør de konsentrere seg om og arbeide med, for å øke den lokale verdiskapingen basert på det markedet og etterspørselen som fritidsboligene representerer. + betalte aktiviteter/opplevelser burde inn i «tilbudet på stedet»-boksen + antall FB og konsentrasjon + organisering av utbyggingen

5 Både vår egen analyse og en rekke intervjuer og møter/diskusjoner.
Ringsaker ikke med (ikke del av prosjektet), kriterier for valg av de tre destinasjonene.

6 Markedsutvikling-/tilpasning Eksisterende kunnskap og eksempler
Fellesoppgaver Utleie Informasjon-/kommunikasjon (inkl. eiendomsskatt) Lokale tradisjoner og spesialiteter «Mjølkeku» Markedsutvikling-/tilpasning: øke sin kunnskap om sine kunder, preferanser/ønsker – god kommunikasjon med kundene viktig. Gjelder også den «tradisjonelle reiselivsnæringa» Eksisterende kunnskap og eksempler: det finnes mye kunnskap fra forskning og undersøkelser om fritidsboligeiernes forbruksmønster ++, men denne er lite kjent og tilgjengeliggjort for lokalt næringsliv, potensielle entreprenører og lokale politikere. Fellesoppgaver: bedre løsninger på aktiviteter, opplevelser, infrastruktur. De regionale reiselivsselskapene kan ikke ivareta disse oppgavene. Utleie: økt profesjonalitet/kunnskap – ikke minst om hva som er viktig for de som skal leie ut sin private FB Informasjon/kommunikasjon: helt opplagt, men ikke godt nok løst. Bør også koples til medvirkning, offentlige tjenester, hva eiendomsskatten brukes til etc. Lokale tradisjoner og spesialiteter: interesse for å lære om og delta i aktiviter og produkter knyttet til lokale tradisjoner og spesialiteter. Lokale lag og foreninger i kombinasjon med lokalt næringsliv. Generell advarsel: ikke tenke på og behandle FB-eiere kun som et «marked» (informasjon, kommunikasjon + +) de er i første rekke «sambygdninger», som vi skal jobbe sammen med for å skape gode steder å bo og være på. Behandle – tenke på FB-eierne som «Sambygdninger» – heller enn første og fremst et «marked»

7


Laste ned ppt "«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google