Jan Frich, professor/prosjektleder Det medisinske fakultet, UiO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Vurderingskriterier og oppgaver
Bestått/ikke-bestått
Digital eksamen Fra behov til gjennomføring
Med fokus på læringsutbytte siden 1996 "Oslo' 96" - en omlegging av profesjonsutdanningene i medisin og odontologi Per Brodal Institutt for medisinske.
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Oslo 2014 – status (juni 2016) Ingrid Os Dekanmøtet,
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Generelle karakterbeskrivelser og nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk: sammenheng eller motsetning? UHRs karakterseminar 28. oktober 2009 seniorrådgiver.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Kvalifikasjonsrammeverket
Psykometriske analyser Et verktøy for eksamenskvalitet Per Grøttum
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
Hvilket planstadie er klubben på?
Møte for foresatte 10.trinn
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
Seleksjonsprosessen Kap 4
Samarbeid og medbestemmelse
Masteroppgaven: Valg av tema, problemstilling og søknad om veileder
Stefan Schauber Helsevitenskapelig utdanningssenter (HUS) & CEMO
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Fellesmøte Fellesmøte.
Sensorveiledninger – KISS (Keep It Simple – Stupid!)
Karin Helle og Gro Beate Vige
MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Hva fungerer og hva fungerer ikke?
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Formål og vurdering i høyere utdanning
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Fra idé til publikasjon
EKSAMENSINFORMASJON VÅR 2018.
Nasjonal delprøve – status
Kvalifikasjonsrammeverk og karakterskala: sammenheng eller motsetning?
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Bra for legen – bra for pasienten
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Evaluering av Hovedavtalen
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Automatisk tilbakemelding og sensorveiledning
Critical Literacies and Awareness in Education
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Sensorveiledninger på MN
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Tilbud og tjenester til studenter
Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Utskrift av presentasjonen:

Jan Frich, professor/prosjektleder Det medisinske fakultet, UiO Hvordan arbeides det med å sikre kvaliteten på eksamener ved medisinstudiet? Jan Frich, professor/prosjektleder Det medisinske fakultet, UiO

http://www.med.uio.no/om/prosjekter/oslo-2014/

Ny medisinsk studieplan – nye eksamener Antall eksamener 12 skriftlige x 2 + kont. 9 muntlige/kliniske x 2 + kont. http://www.med.uio.no/om/prosjekter/oslo-2014/eksamenskvalitet-og-karakterer/

Generelle krav til (medisinske) eksamener Validitet Tester det den er ment å teste (intern validitet) Tester bredden i faget (utvalgsvaliditet) /relevant Reliabel (pålitelig) Gir studentene læringseffekt (har formativ effekt) Praktisk gjennomførbar (bruk av tid og ressurser) Akseptabel for involverte parter (inkludert pasienter) Ulike krav og hensyn må ofte avveies mot hverandre Validitet Reliabilitet

Blooms taksonomi Vurdering Syntese Analyse Anvendelse Forståelse Gjengivelse Progresjon i læring/kognitiv dybde Bloom B. Blooms taxonomy – a forty years retrospective. Chicago, IL: University of Chicago, 1994.

Millers kompetansepyramide Egnede eksamener Prestasjoner i arbeidssituasjonen Prestasjoner in vitro: (OSKE), kliniske eksamener, standardisert pasient Tester (kontekst): Flervalgsoppgaver, essay, muntlig eksamen Test (fakta): Flervalgsoppgaver, essay, muntlig eksamen Gjennomføre Viser hvordan Vet hvordan Har kunnskap Wass et al. Assessment of clinical competence. Lancet 2001; 357: 945-9.

Noen kvalitetsutfordringer Lav reliabilitet (i sensurering) Essayoppgaver / kliniske eksamener Mangelfull dekning av læringsutbyttebeskrivelser Alle typer eksamener Ujevn tematisk fordeling (bredde) For lavt kompetansenivå / taksonomisk nivå Skriftlige eksamener

Dimensjoner Kompetansenivå / Taksonomisk nivå Tematisk bredde Læringsutbyttebeskrivelsene (LUB) Kompetansenivå / Taksonomisk nivå Tematisk bredde

Dimensjoner Kompetansenivå / Taksonomisk nivå Tematisk bredde Læringsutbyttebeskrivelsene (LUB) Kompetansenivå / Taksonomisk nivå Tematisk bredde

Dimensjoner Kompetansenivå / Taksonomisk nivå Tematisk bredde Læringsutbyttebeskrivelsene (LUB) Tematisk bredde

Hva kan fremme eksamenskvalitet? Systematisering av eksamensarbeidet Kontinuitet i eksamenskommisjonene Tydelige læringsutbyttebeskrivelser Nedlagt betydelig arbeid for å lage slike (2013-2016) Samstemthet med læringsutbyttebeskrivelser Utvikle tydelige rammeverk («blueprint») og rutinebeskrivelser (skriftlig og muntlig)

Hva kan fremme eksamenskvalitet? Teamarbeid i utforming av oppgaver Intern/ekstern fagfellevurdering pre hoc Detaljerte sensurveiledninger/ forklaringer Psykometriske analyser som eksamnskommisjoner, sensorer og oppgaveforfattere får tilgang til Studentgjennomlesning og tilbakemelding

Hva kan fremme eksamenskvalitet? Teste sentral kunnskap, på et nivå som svarer til læringsutbyttebeskrivelsene i emnet/programmet Bredt utvalg fra ulike områder av faget/emnet

Hva kan fremme eksamenskvalitet? Tilstrekkelig antall spørsmål God utforming av spørsmål – fordel om de har kjente psykometriske egenskaper (tilbakeholde oppgaver) Vanskelighetsgrad Diskriminerende evne (egnet til å skille studentene)

Graderte karakterer - implementering Vedtak i september 2013 – første eksamen vår 17? Fra 65 % til 55 % grense for bestått

Graderte karakterer - implementering Rapport fra kommisjon og studieseksjon - beskrive av erfaringer, psykometriske analyser Erfaringene med eksamenen så langt? Finnes et rammeverk for tema, nivå og ulike vanskelighetsgrader? Stabil strykgrense? God nok spredning i skår (diskriminerende evner)? Hvordan vil karaktersettingen skje? Hvordan kvalitetssikres karaktersettingen? Vedtak om implementerig i programrådet

Graderte karakterer - implementering Politikk, Med fak, UiO: Skriftlige eksamener digitaliseres (noen få unntak) På kliniske, muntlige eksamener med pasient (og OSKE) brukes som regel bestått/ikke bestått På eksamener hvor vi forventer tilstrekkelig reliabilitet (men selvsagt også god validitet) innføres graderte karaterer (A-F) Sluttkarakter på vitnemålet: Bestått.

Perspektiver Medisinstudiet må ha ulike typer eksamener med ulik grad av reliabilitet Stort arbeid med kvalitetssikring (læringsutbyttebeskrivelser og eksamensarbeidet) før implementering av graderte karakterer Fakultetet har sertifiseringsoppgave – autorisasjon som lege tildeles etter gjennomført studium

Perspektiver – nasjonalt samarbeid Samarbeid om nasjonal delprøve i medisin virker skjerpende Nasjonale fagkomiteer Mulig nasjonalt samarbeid om database for flervalgspørsmål http://www.med.uio.no/om/prosjekter/nasjonal-delprove-medisin/

Nasjonal fagkomite for nyresykdommer i arbeid, Gardermoen 25. 10 Nasjonal fagkomite for nyresykdommer i arbeid, Gardermoen 25.10. 2016 – nye rom skaper nye samtaler – for en bedre eksamen – og bedre leger