Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sensorveiledninger – KISS (Keep It Simple – Stupid!)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sensorveiledninger – KISS (Keep It Simple – Stupid!)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sensorveiledninger – KISS (Keep It Simple – Stupid!)
Prof.em. Per Lauvås

2 Situasjonen etter Kvalitetsreformen
Modularisering – flere, mindre emner? Avsluttende eksamen på hvert emne? ‘Undervegsvurdering’/standpunktvurdering av ukjent omfang Rom for ‘formativ vurdering’? Har vi ‘råd’ til alt dette?

3 (Gibbs & Dunbar-Goddet, 2007:20)
Forskjeller mellom 9 «programmer» fra ulike fakulteter ved 3 britiske universitetstyper: Gitt inntil 6 ganger så mange karakterer for «coursework» ved et studieløp sammenliknet med et annet, inntil 8 ganger så mange studentarbeider ble karaktersatt, inntil 4 ganger mer skriftlig feedback ble gitt, inntil 23 ganger så mye muntlig feedback ble gitt, inntil 28 ganger lengre responsetid for tilbakemelding, inntil 67 ganger så mye ren formativ vurdering. (Gibbs & Dunbar-Goddet, 2007:20)

4 Gibbs & Dunbar-Goddet (2008:7) fant ingen eksempler på sterk vektlegging av både formativ og summativ vurdering; det ser ut til at man må velge det ene eller det andre. «The time necessary to provide more formative feedback would require a reduction in time spent on summative assessment and this could also be beneficial in itself.» (ibid.:4).

5 Sensorsamsvar Partington (1994): A «ramshackle»
“Marking occurs repeatedly a student’s final degree classification may depend as much on particular examiners as academic competence” (Bloxham, I: Attwood 2007) «I dag er det stor fare for at karakteren din er et resultat av sensors blodsukkernivå og rekkefølgen i eksamensbunken.» (Universitas ) Fra B til stryk: Universitas, , Dagbladet , Bergens Tidende , Agderposten Fra stryk til B: Aftenposten , NRK Hordaland Historien fra 1917

6 I starten: «Halvparten av de individuelle karakterforslagene (49 %) avvek to trinn eller mer fra den karakteren som var gitt ved ordinær sensur. De største avvikene fant vi der besvarelsen hadde blitt belønnet med A ved ordinær sensur. Det fantes til og med eksempel på at en deltaker på seminaret kom med forslag på strykkarakter for denne besvarelsen. Det verst tenkelige scenarioet materialiserte seg her: Dersom en kandidat kunne ha funnet på å klage på sin A (noe som selvsagt er utenkelig i praksis), kunne vedkommende – med maksimal uflaks – oppleve å stryke. (Bjølseth, Havnes & Lauvås, 2011)

7 Samme karakter Avvik = 1 Avvik = 2 karakterer Avvik = 3 karakterer
Tabell 2. Avvik mellom ordinær sensur og forslag fra individuelle lærere, siste seminar. Samme karakter Avvik = 1 Avvik = 2 karakterer Avvik = 3 karakterer Avvik ≥4 A-besvarelse, 3. studieår 6 % 13 % 44% 22 % 16%

8 Det var generelt forskjell mellom det å sette ord på hva som skal til for å få bestemte karakterer – for eksempel hva som kjennetegner en B eller C – og det å gi karakteren B eller C på en bestemt besvarelse. Det er i vurderingen av besvarelsene at spriket oppstår. Det å utvikle en felles forståelse for kriterier på generell basis, og slik sett være enige på et allment plan om hva som kjennetegner kvalitet på ulike nivåer, sikrer ikke lik anvendelse av disse kriteriene i vurderingen av aktuelle besvarelser. (Bjølseth, Havnes & Lauvås, 2011)

9 «Det ble også tydelig at de færreste finner det lett å endre egen praksis. Særlig for erfarne sensorer synes det vanskelig å tilpasse sin egen vurdering til det som kommer frem i kollegiale overlegninger.» (Bjølseth, Havnes & Lauvås, 2011)

10 Hva med «instruction objectives» contra «expressive tasks». F. eks
Hva med «instruction objectives» contra «expressive tasks»? F. eks.: ○ Vurdering ○ Selvstendighet ○ Kreativitet ○ Etisk refleksjon

11 Eller kanskje «eksakt viten»
Eller kanskje «eksakt viten»? «En stor del af de studerende der består eksamen, og endda ofte med godt resultat, har en ringe forståelse af fagenes centrale begreper.» (Jacobsen et al. 1999:35-36)

12 ”Man ville altså begaae en stor Feil, om man gav nogen en af de bedste Karakterer for en med Hukommelsen vel opfattet Kundskabsmaske, naar han dog havde viist Mangel på sundt Begreb om Videnskabens Grundsætninger.” (H.C. Ørsted: Bemærkninger om Eksamens-væsenet. 1851).

13 Mitt budskap: Det er stort behov for høyt sensorsamsvar
Mitt budskap: Det er stort behov for høyt sensorsamsvar. Sensorveiledning er bra – men husk KISS Men gode sensorveiledninger rekker neppe særlig langt. Andre tiltak kan være mer effektive, men i jakten på dem er det langt mellom båtene.


Laste ned ppt "Sensorveiledninger – KISS (Keep It Simple – Stupid!)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google