Operativt ledergruppemøte INB Onsdag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Advertisements

Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG. Fokus på studentutveksling/mobilitet – orientering til utdanningsutvalget Ingeborg Olaug Kamsvåg.
Utdanning for velferd 1. 2 Mål om å videreutvikle de helse- og sosialfaglige utdanningene på alle nivåer. Flere store reformer er begrunnelsen og bakgrunnen.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Eilif Hugo Hansen: Hvor mange studieprogram trenger vi?
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer
Informasjonsmøte november 2016
Kvalifikasjonsrammeverket
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Utlysning av studentoppgave
Diskusjonssak i fakultetsstyret 31.Oktober 2017
Balansert omstilling for utvikling
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
RETHOS- Retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene
Hva fungerer og hva fungerer ikke?
ALLE SKAL UT.
Prosjekt universitetsnavn Forum 2. samling
Oppstart SU Jevnakerskolene
USITs Målbilde og prioriteringer
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Studiebarometeret: Sei kva du meiner om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Den nasjonale studentundersøkinga om studiekvalitet
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Om opprykk til førstelektor
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
- digitalisering av pensum
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Kurs for brukere av KFF-KSS
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Om førstelektorprogrammet
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Studieledernettverket 15. februar 2019
Avdeling for studieadministrasjon
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Gevinstrealiseringsstrategi
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Operativt ledergruppemøte INB Onsdag 15.02.2017 Jorunn L Helbostad Instituttleder

Saksliste Studentenes kvarter Informasjonsaker fra instituttleder Resultat studiebarometeret Arbeidsområder for INB 2017 Mandat fagenhetsledere Eventuelt

Informasjonsaker

Faglig integrasjon: MH fakultetets oppdrag til Instituttene Ergoterapi Trondheim og Gjøvik: Samordne ergoterapi BA i ett felles studieprogram med studieretninger/opptak ved de to ulike studiestedene Løypemelding 01.10.18, ferdigstilling av studieplan 01.12.18, oppstart høst 2019 Fakultetet bestemmer studieprogramledelse Bachelor fysioterapi og bevegelsesvitenskap Sette ned arbeidsgruppe for å utrede samarbeid om emner, veiledning og sensur på tvers av studieprogrammer Vurdere felles studieprogramråd Løypemelding: 01.10.17, endelig forslag 01.03.18 Master Bevegelsesvitenskap, Aktivitet og bevegelse, Exercise physiology Utarbeide felles studieprogram med 3 studieretninger Overordnet programskisse 07.04.17, ferdigstilling 01.12.17

Til høring: Forslag til forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagsutdanninger Bakgrunn: Styrke relevans i helse- og sosialfagsutdanningene Styrke kompetanse som er relevant for tjenestenes behov Gjelder de 19 helse- og sosialfaglige grunnutdanningene Har programspesifikke rammeplaner i dag: barnevernspedagog, bioingeniør, ergoterapeut, fysioterapeut, radiograf, sosionom, sykepleier og vernepleier Har ikke rammeplaner i dag: Audiograf-, ernærings-, farmasøyt (provisor- og reseptar-), medisin-, odontologi-, optiker-, ortopediingeniør-, psykolog-, tannpleier- og tannteknikkutdanningen Styring på 3 nivå Lov: KD overordnet ansvar for utdanningene Forskrift: felles forskrift for rammeplan som dekker forhold av relevans for alle utdanninger Retningslinjer: utdanningsspesifikk: beskrive formål med utdanningen og læringutbytte

Organisering Arbeid med retningslinjer: prosjekt i departementene Sette ned programgruppe for hver utdanning som ivaretar Brukernes behov, tjenestene, den enkelte utdanning, oppdatert forskning Rammeplanen Utvikling av felles formålsparagraf som fastsetter overordnete mål og krav til innhold og krav til praksis

Fremdriftsplan Høring av forskrift og mandat: April 2017 Ny høring retningslinjer Mars-april 2018 Iverksetting av reviderte programplaner høst 2019/2020

Arbeid med opprettelse av ortopediingeniørutdanning Bakgrunn: For liten utdanningskapasitet i Norge for ortopediingeniører Heldagsmøte HiOA, MH fakultetet, TOV, Teknologimiljøene på NTNU Videre arbeid Ta opp ortopediingeniører på Master i Bevegelsesvitenskap Utvikle samarbeid med teknologimiljøene med tanke på undervisning og veiledning Utrede behovet for ny Bachelorutdanning ved MH fakultetet.

Organisering av PhD program på MH fakultetet Ved fakultetet tilbys i dag fem ph.d.-program: Palliative care, Medisinsk teknologi, Medisin, Joint PhD in Behaviour and Health og Helsevitenskap. 36 aktive kandidater på PhD programmet i helsevitenskap 20 ved ISM, 12 ved INB, 3 ved IPH Anbefaling: PhD programmet i helsevitenskap slås sammen med PhD programmet i medisin Nytt PhD program i medisin og helsevitenskap Søknad om opptak behandles i opptaksrådene ved instituttene som i dag

Søknad om vitenskapelig utstyr Nytt utstyr eller oppgradering av utstyr > 30 000 NOK Frist for innmelding 1. mars til Heine Skipenes Instituttet prioriterer og oversender fakultetet Kjernefasilitet melder inn separat

Nytt helse og sosialfagsbygg- Elgsetergate 10

Prosjekt- organisering

Milepæler FASE 2 FASE 1 Evalueringsfase Bearbeidelsesfase 01.03.16: Valg av entreprenør, og oversendelse av endelig kostnadsramme til KD 15.09.16: Anbud sendt ut til 5 prekvalifiserte leverandører ??.04.17: Kontrakt inngått, leverandør totalentreprise Oktober 2017: Forventet avklaring finansiering (Statsbudsjettet 2018) 23.01.17: Tilbudsfrist totalentreprise Juni/juli 17: Ferdig bearbeidet løsningsforslag FASE 1 FASE 2 Evalueringsfase Bearbeidelsesfase ?? 2018: Forventet byggestart ?? 2020: Forventet ferdigstillelse

Studiebarometeret 2016 viser studentenes oppfatninger om kvalitet i studieprogrammer ved norske høyskoler og universiteter formålet er å styrke arbeidet med kvalitetsutvikling i høyere utdanning og gi nyttig informasjon om studiekvalitet finne studentenes vurderinger av ulike studieprogrammer sammenligne resultater mellom ulike studieprogrammer se utvikling over tid for et studieprogram 29.000 studenter har svart- 45% av alle 2.og 5.års studenter i Norge

Studiebarometeret 2016 Svarprosent: BBEV: 43% (29 stk.) Fysio: 30% (15 stk.) Ergo: 71% (55 stk) Audio: 52% (23 stk) MBEV: 100 % (18 stk) MAB: 15% (2 stk) -- for lite datagrunnlag. MHI: 44% (11 stk.) Medisin: 62% (126) Landsbasis: 45 % (28 800 stk)

Medisinstudiet NTNU sammenlignet med gj snitt fra alle medisinstudiene i Norge

Resultater studiebarometeret historisk utvikling

Resultater studiebarometeret historisk utvikling

Studentenes tidsbruk

Forventninger til student / motivasjon Audio B Bev Ergo Fysio M Bev M H.inf Ansatte stiller klare forventninger til meg som student Jeg er motivert for studieinnsats 3,5/3,9 -,4 3,3/3,7 3,6/3,9 -,3 4,0/4,0 3,7/3,4 ,3 3,4/4,4 -1 De faglig ansatte forventer at jeg stiller forberedt til organiserte læringsaktiviteter Jeg møter godt forberedt til undervisningen 3,6/3,1 ,5 3,6/3,3 3,9/3,1 ,8 4,2/3,5 ,7 3,8/3,5 3,8/3,9 -,1 De faglig ansatte forventer at jeg deltar aktivt i organiserte læringsaktiviteter Jeg benytter meg av de organiserte læringsaktivitetene som tilbys 3,6/3,6 2,9/4,1 -1,2 3,8/3,4 ,4 4,1/3,9 ,2 3,5/3,2 4,0/3,6 De faglig ansatte har høye faglige ambisjoner på vegne av meg som student Jeg opplever at min studieinnsats er høy 3,4/3,5 2,7/3,5 -,8 3,7/3,6 ,1 3,1/4,0 -,9

Sammenheng og krav Audio B Bev Ergo Fysio M Bev M H.inf 3,4 4,0 4,5 Består av emner som henger godt sammen 3,4 4,0 4,5 3,5 4,2 Det er krevende å nå karaktermålene mine 4,1 3,6 4,3 3,8

Internasjonalisering Generelt lave scorer fra Tunga-fagene (men spørsmålene…). Praksisutveksling Høsten 2016 startet IHV arbeidet med at hver utdanning skulle identifisere og legge til rette for utvekslingsmuligheter i et helt semester, og klargjøre dette i sine studieplaner

Om praksis Audiologi Ergoterapi Fysioterapi Hvordan institusjonen forberedte deg på praksisopplæring 3,9 3 3,3 Kommunikasjonen mellom praksissted og høyskole/universitet 3,7 3,5 Tilbakemeldingene underveis i praksis 4,1 De faglige utfordringene i praksisopplæring 4,3 Teoriopplæringens relevans for praksisutøvelse 4 3,4 3,6 Hvordan erfaring fra praksis brukes som grunnlag for diskusjon/refleksjon i undervisningen 3,8 3,2 Praksisopplæringen generelt

Hvordan bruke studiebarometeret til å gjøre studiene våre bedre Hvordan bruke studiebarometeret til å gjøre studiene våre bedre? «Ting å ta tak i» Utveksling Yrkesrelevans Sammenheng i studieprogrammet/emner passer sammen Læringsmiljø Forventninger til studentene Tidsbruk på studiene Praksis Veiledning og oppfølging

Mandat instituttgruppeleder (fra 2009) Delta i ledergruppen ved instituttet Ivareta medvirkning fra de ansatte Formidle informasjon mellom ansatte og ledelse Bidra til implementering av strategi og felles policy ved instituttet Fordele oppgaver til gruppens medlemmer (for eksempel høringer) Gjennomføre medarbeidersamtaler etter delegasjon fra instituttleder Sørge for at det avholdes jevnlige møter med gruppemedlemmene, minst to ganger i semesteret Bidra til at instituttet holder løpende oversikt over medarbeidere og prosjekter i instituttgruppen Som medlem av ledergruppa bidra til kvalitetssikring av prosjektsøknader og bidra i prioritering av søknader som utgår fra instituttet Bidra i vurderings- og innstillingsarbeid knyttet til utlysninger av rekrutteringsstillinger Stipulert til ca 10% stilling

Mandat fagenhetsleder (sentrale føringer 2017) lede og utvikle virksomheten ved enheten med fokus på kjerneoppgavene forberede saker for enhetens styre og iverksette styrets vedtak delta i institusjonens strategiske arbeid og sørge for at enheten har oppdaterte strategier og at disse følges opp skape en positiv organisasjonskultur og stimulere til et produktivt og godt arbeidsmiljø for studenter og ansatte påse at det utøves god faglig ledelse med vekt på kvalitet i undervisning og forskning sørge for velegnede teknisk-administrative tjenester og effektiv drift av virksomheten representere og posisjonere enheten og fremme internt og eksternt samarbeid legge forholdene til rette for studentenes lærings- og arbeidsmiljø representere arbeidsgiver, sikre at ansatte blir hørt og ivareta organisasjonenes medbestemmelse påse at enheten har effektive og hensiktsmessige styrings-og kontrollsystemer slik at fastsatte mål og resultatkrav kan følges opp, ressursbruken er effektiv, rapporteringen er pålitelig og at institusjonen drives i samsvar med gjeldende lover og regler. sørge for at internkontroll utøves og fungerer i samsvar med fastsatte regler og rutiner.