Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

RETHOS- Retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "RETHOS- Retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene"— Utskrift av presentasjonen:

1 RETHOS- Retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene
RETHOS- Retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene Bakgrunn og status i arbeidet Helsevitenskapelig fakultet, UiT Studieplanseminaret, 8. februar 2018 Prosjektleder RETHOS Irene Sørås

2 Hvorfor nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfag utdanningene
Hvorfor nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfag utdanningene

3 Budskap i Samspillsmeldingen
Utdanning og forskning må fremskaffe kunnskap og kompetanse som er rettet mot tjenestenes og brukernes behov Tjenestene må sikres økt innflytelse på det faglige innholdet i utdanningene Studentene må forberedes på arbeidsoppgaver og arbeidsmåter i fremtidens helse- og velferdstjenester Behov for bedre styring og mekanismer på nasjonalt nivå for å sikre at forventningene til utdanningene oppnås

4 Budskap i kvalitetsmeldingen
Rammeplanene endret over tid Kritikk av rammeplanene: begrenser den faglige friheten til institusjonene hemmer nytenkning delvis er i utakt med utviklingen i tjenestene, skolene og annet relevant arbeidsliv Over tid redusere bruken av rammeplaner og i større grad overlate utviklingen av læringsutbyttet til et samarbeid mellom utdanningene og arbeidslivet

5 Hva bør gjøres

6 Endring - styringssystem på tre nivåer
Universitets- og høgskoleloven gir hjemmel for faglig styring av utdanningene gjennom rammeplaner Forskrift om felles rammeplan for grunnutdanningene med følgende innhold: felles formål for alle utdanningene felles læringsutbyttebeskrivelse for alle utdanningene krav til praksis rammer for retningslinjer for hver enkelt utdanning Retningslinjer for hver utdanning

7 §2 i forskriften: Felles læringsutbyttebeskrivelser i kortversjon
Håndtere etiske problemstillinger Inkludering, likestilling og ikke-diskriminering Relasjons-, kommunikasjons- og veilederkompetanse Samhandling både tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt Lov og systemkompetanse - samers rettigheter Sammenhengen mellom helse, utdanning, arbeid og levevilkår Sette inn tiltak ved omsorgssvikt og overgrep Vurdere risiko for uønskede hendelser Barn og unge Tilegne seg ny kunnskap og faglige vurderinger Nytenkning og innovasjonsprosesser og bidra med slik utvikling Digital kompetanse

8 Målet med nasjonale retningslinjer
Nasjonale retningslinjer som er basert på tjenestenes kompetansebehov og brukernes behov for kvalitet i tjenestene oppdatert og forskningsbasert kunnskap sentrale politiske føringer og nasjonale reformer utvikling av utdanningssektoren og helse- og sosialsektoren nasjonalt og internasjonalt regelverk

9 §4 i forskriften: Nasjonale retningslinjer
For den enkelte utdanning skal retningslinjene inneholde: Formålsbeskrivelse Læringsutbyttebeskrivelser i tråd med NKR Krav til oppbygging av studiene for den enkelte utdanning Retningslinjene kan stille krav til praksisdelen av utdanningen Retningslinjene er førende for institusjonens arbeid med utdanningene, og det skal være handlingsrom til fagutvikling, nyskaping og institusjonell tilpasning ved en enkelte institusjon.

10 Hvordan

11 Leder ekspedisjonssjef KD
Prosjekteier Dep råd KD Styringsgruppe ASD, BLD, HOD, KD Leder ekspedisjonssjef KD Prosjektsekretariat P- program-grupper Fase 1 Fase 2 P P P P P P P P R P P P P P P P P P P R- referanse-grupper

12 To faser med rammeplaner (8) uten rammeplaner (11) Felles innhold
Nasjonale retnings-linjer Nasjonale retnings-linjer

13 Fase 1 Med rammeplan per 2016: Barnevernspedagog Bioingeniør
Ergoterapeut Fysioterapeut Radiograf Sosionom Sykepleier Vernepleier

14 Status fase 1 med rammeplaner (8) uten rammeplaner (11) Felles innhold
Nasjonale retnings-linjer Nasjonale retnings-linjer

15 Tidsplan fase 1 Hva Når Oppstartskonferanse fase 1 7-8. september 2017
Programgruppene utarbeider utkast til retningslinjer 8. september mars 2018 Utkast retningslinjer sendes sekretariatet 1. mars 2018 Sekretariatet forbereder høring 1. mars april 2018 Høring 1. april -1.juli 2018 Systematisering av høringsinnspill 1. august -1. september 2018 Programgruppene bearbeider høringsinnspill Nytt utkast til retningslinjer 1. september -1. desember 2018 KD vedtar retningslinjene Desember 2018 Forberedelse av implementering 1. januar Implementering Høst 2020

16 Status fase 2 med rammeplaner (8) uten rammeplaner (11) Felles innhold
Nasjonale retnings-linjer Nasjonale retnings-linjer

17 Fase 2 utdanningene Audiograf Farmasi og reseptarfarmasøyt Medisin
Odontologi Optiker Ortopediingeniør Psykolog Tannpleier Tanntekniker Klinisk ernæringsfysiolog

18 Programgruppene – oppgaver og sammensetning
Utarbeide og revidere nasjonale retningslinjer utformet som læringsutbyttebeskrivelser for hver utdanning. Representanter fra utdanningene, tjenestene, studentene og forskningsmiljøer Ha inngående kunnskap om: Tjenestenes kompetansebehov og brukernes behov for kvalitet i tjenestene Oppdatert og forskningsbasert kunnskap Sentrale politiske føringer og nasjonale reformer Utvikling av utdanningssektoren og helse- og sosialsektoren Nasjonalt og internasjonalt regelverk

19 Sammensetnings av programgruppene
Hver programgruppe skal ha: Riktig kompetansesammensetning iht mandatet Geografisk balanse "Faglig" balanse Kjønnsbalanse

20 Programgruppe for utarbeidelse av nasjonale faglige retningslinjer for medisinutdanningen Organisasjon Representant UH - sektoren - NTNU Hilde Grimstad, leder RHF - Sykehuset i Innlandet Hege Gjessing – nestleder UH - sektoren – UiB Harald Wiker UH - sektoren – UiO Elin Olaug Rosvold UH - sektoren - UiO Kåre Birkeland UH - sektoren - UiT Arthur Revhaug KS - Fastlege legesenter Trondheim Bente Mjølstad KS – kommunelege Bærum kommune Bjørg T Dysthe RHF – Stavanger universitetssykehus Svein Skeie NAV - Sør-Trøndelag Karen Hara Walseth Norsk Studentorganisasjon Håvard Ulsaker

21 Forventninger til programgruppene
Levere utkast til retningslinjer i tråd med føringene innen tidsfristen Søke konsensus i utarbeidelsen Sørge for at medlemmene i programgruppen forankrer arbeidet i sine egne organisasjoner/tjenester Sørge for kontakt på tvers av programgruppene Sørge for at profesjons- og interesseorganisasjonene og brukerorganisasjonene (referansegruppen), samt aktuelle forskningsmiljøer involveres

22 Tidsplan fase 2 Hva Når Oppstartskonferanse fase 2
februar 2018 Programgruppene utarbeider utkast til retningslinjer 1. mars - 1. november 2018 Utkast retningslinjer sendes sekretariatet 1. november 2018 Sekretariatet forbereder høring 1. november - 1. desember 2018 Høring 1. desember mars 2019 Systematisering av høringsinnspill 1. mars -1. april 2019 Programgruppene bearbeider høringsinnspill Nytt utkast til retningslinjer 1. april -1. juni 2019 KD vedtar retningslinjene August 2019 Forberedelse av implementering September Implementering Høst 2020

23 Hva jobbes det med nå vedrørende fase 2?
Sammensetning av programgruppene Planlegger oppstartskonferansen februar Oppgraderer "verktøykassen": maler, rutiner og veiledere Planlegger løpet frem til høring Planklegger en felles møtearena mellom utdanningene i fase 1 og 2, den 4. juni

24 Forankringsarbeid UH-sektoren Tjenestene
Profesjons- og interesse organisasjoner Nettside Innspill Sosiale medier Prosjekt- sekretariatet Programgrupper Referansegrupper Blå: aktørene, grønn: virkemidler for å skape forankring Bruker-organisasjoner Deltakelse på viktige arenaer Høring

25 Opplegg for involvering
Åpne og transparente prosesser Sekretariatet arrangerer ett felles møte med profesjons- og interesseorganisasjoner der lederne av programgruppene inviteres Sekretariatet arrangerer ett møte med brukerorganisasjoner der lederne av programgruppene inviteres Programgruppene skal invitere relevante profesjons- og interesseorganisasjoner, samt brukerorganisasjoner inn i programgruppene minst én gang i løpet av prosessen før høring (som referansegruppe) Brukerorganisasjoner: hensiktsmessige, gjerne paraplyorganisasjonene Profesjons- og interesseorganisasjonene: de relevante Innspillsmuligheter på nettside Høring

26 Forankring Forventet at representantene får innspill fra sitt "bakland" Forskjellige erfaringer i fase 1, men de fleste har fått dette til De som har planlagt det tidlig, har lykkes best

27


Laste ned ppt "RETHOS- Retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google