Gruppeveiledning i praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Advertisements

Karriereveiledning i grupper
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Prosjekt «Innenfor skolen» 1. Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2012 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
-Ein tydeleg medspelar Psykisk helse og fråfall i vgo Geirangerkonferansen 20. – 21. april 2016Jorunn Dahle.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Litt om meg . Fra ungdomsskole til videregående … og videre . Utdanning og yrkeserfaring. Til 9.trinn Oppsal Skole Oslo
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
Nav veileder i videregående skole
Informasjon fra rådgiver 9. trinn
Informasjon fra rådgiver 10. trinn
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Velkommen til Foreldremøte for 10. trinn
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Årshjul 2015/16 Vaulen Skole FAU
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Opplæringslova kapittel 9A
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
VELKOMMEN TIL NYTT SKOLEÅR Trøgstad ungdomsskoles visjon:
‘Inkludering og gode relasjoner i skolen’
Felles mål: Føresette og skole har eit felles ansvar for å leggje til rette for best mogleg læring og utvikling hos ungdommen.
Velkommen til informasjonsmøte
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Masteroppgåve, UiA Litt om utvalet mitt!.
Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring.
Velkommen til August 2017.
Overgang barneskole ungdomsskole
- sammen for en bedre skole!
VIP-Makkerskap ved AVGS – år 2…
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Velkommen til skoleåret 2016/17
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Ungdata 2016 Presentasjon på Folkehelseseminar, Tønnegarden
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Psykisk helse -Psykososialt team
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Thorleif Skavern 47 år Begynte som rektor ved Vollan skole i Oppdal høsten 2017 Har før det jobbet i den offentlige skolen: Lærer Inspektør Rektor Skolefaglig.
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Læring på ungdomstrinnet
alle barna sin rett til god omsorg
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Studiespesialisering
Oppfølging av Høstrapporten
Tverrfaglige tema.
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Tilpasset opplæring Kurs 5
Hva skjer på 10. trinn? Høst 2019:
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Foreldremøte 9.klasse
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Gruppeveiledning i praksis Rådgiverkonferansen, Geiranger 6.04.17 Anne Torbjørg Raastad-Hoel

Forventning Målet for opplæringa er å ruste barn, unge og vaksne til å møte livsens oppgåver og meistre utfordringar saman med andre. Ho skal gi kvar elev kompetanse til å ta hand om seg sjølv og sitt liv, og samtidig overskott og vilje til å vere andre til hjelp. (KL06) Eleven skal gradvis bli bevisst sine eigne interesser, dugleikar og verdiar, og få kunnskap, sjølvinnsikt og evne til sjølv å kunne ta avgjerd om yrkes- og utdanningsval. Rådgivinga skal også utvikle eleven sine evner til å vurdere moglege konsekvensar av val og førebyggje feilval. Frå 8.-13. årstrinn skal rådgivinga leggjast opp som ein prosess. (Forskrift til Opplæringsloven)

Noen teoretiske og praktiske «knagger» Rie Thomsen – «Vejledning i fællesskaber» Clare Seville - http://veilederforum.no/content/gruppeveiledning-et- effektivt-verkt%C3%B8y Kjersti Dovland – «Veiledning i grupper» Anne Holm-Nordhagen – master i karriereveiledning ved HSN

Hva? Bakgrunn Årshjul Praktisk gjennomføring Hva sier elevene? Hva kreves av meg som gruppeleder? Hva får vi ut av gruppeveiledning?

Bakgrunn Lovfestet rett Vi vil favne flest mulig Vi vil gi best og mest mulig informasjon til flest mulig Vi vil dekke den generelle delen av LP Vi vil hindre frafall Vi vil dekke §9A: Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring.

Fakta og historikk Kombinert vgs, ca 850 elever, 150 ansatte 270% rådgiverressurs – sos.ped og karriere 2009: «Generasjonsskifte», krav om formell rådgiverutdanning. Hvordan nå alle elevene? Fra to gruppeveiledninger pr. klasse til månedlige gruppeveiledninger i vg1 Fra «Utdanning» 5/11

Vg1 Forebyggende arbeid Vg2 og Vg3 Rådgiveraktiviteter Vg1 Klassemiljø, overgang usk  vgs, drømmer, mål, motivasjon, programfag, Vigo, lærling, VIP, utveksling, konferanser m.m. Karriereveiledning, drømmer, mål, studieteknikk, eksamensveiledning, motivasjon m.m. Forebyggende arbeid Vg2 og Vg3

Årshjul VG1 ØKT Tema for gruppeveiledning Fokus/Aktivitet 1-aug KLASSEMILJØ Navn, rar og morsom ting. Hvorfor er du der du er? Integrering av klasseromsregler Klassekart Heiagjeng 2-sept OVERGANG USK  VGS Status etter skolestart: Invitere ungdomsskolerådgiverne? Status klassekart, forventninger, faget UDV 3-okt DRØMMER OG MÅL Drømmer, ønsker og mål Klassekontrakt 4-nov MOTIVASJON Evaluering, mestring Positive egenskaper 5-des YF: LAGBYGGING ST: PROGRAMFAG Status målbeskrivelse økt 3 YF: VG2, valg ST: programfag info 6-jan VIGO: PLAN FOR NESTE SKOLEÅR Evaluering Vigo-info «Drømmetime»: klassevalgt tema 7-feb STATUS TERMINOPPGJØR, VEIEN VIDERE Bedriftsøvelse (fravær) 8-mar VIP – PSYKISK HELSE I SKOLEN Aula-opplegg   9-apr INNSPURT Klassetilpasset 10-mai OPPSUMMERING/EVALUERING

Praktisk gjennomføring (eksempler) Skaleringer Øvelser: Navn, rar/fin ting om seg selv, ville jeg ansatt meg? Speedintervju. Lapper på gulvet: Personlige egenskaper, valgmuligheter (programfag/etter vgs./yrker) Fra «Utdanning» 5/2011

Praktisk gjennomføring forts. Pedagogisk sol: Assosiasjoner/forventninger Ta en utfordring og la den vandre… Reflekterende par/team «Gallerivandring» Informasjon (vigo.no, programfag, samordna opptak) Psykologisk førstehjelp (samarbeid med helsesøster)

Hva sier elevene? Anne Holm-Nordhagen: «Fra kontor til klasserom, en studie av karriereveiledning i samlet klasse»

Karriereveiledning i gruppe i skolen Tenk at andre har det som meg! Tenk at andre kan ha nytte av mine meninger! Jeg ønsker å få en god jobb! Jeg har ikke lyst til å velge feil! Troen på at veiledning i grupper fører til noe nytt:

Hva kreves av meg som gruppeleder? Klar plan, mål og mening Tåle uforutsigbarhet og endringer Åpenhet og trygghet Evne til å lytte og til å stille spørsmål Tydelig leder i en uformell kontekst Klasserommet som arena Klapp deg selv på skuldra!

Hva får vi ut av gruppeveiledning? Betydning for klassemiljøet Betydning relasjon enkeltelever imellom Betydning relasjon rådgiver-elev Lavere terskel for individuell veiledning Mindre behov for individuell veiledning Trening i å by på seg selv Humor og engasjement inn i alvorlige temaer Trening i selvironi CMS – livslangt perspektiv

Ta kontakt da vel! www.royken.vgs.no anne.raastad@bfk.no https://www.facebook.com/Roykenvgs/?fref=ts# Anne Holm-Nordhagen: «Fra kontor til klasserom. En studie av elevers opplevelse av karriereveiledning i samlet klasse»

Gå ut… ..og forkynn det glade gruppeveiledningsbudskap! Bare hopp i det! Og husk at du kan utgjøre enorme forskjeller for dem du møter på din vei. LYKKE TIL!