Demensutredning hos innvandrere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Utredning av utviklingshemming hos voksne
SGO ETNISK SEGREGASJON. ETNISITET: BRUKSMÅTER Objektiv egenskap ved grupper (“ethnic identity”): nasjonalitet/nasjonalitetsbakgrunn, kultur,
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Kommunikasjon og kunnskap. Det moderne mennesket: eksistert i år Skriftspråket: år gammel Vår tid: de fleste kan både lese.
ETISKE RETNINGSLINJER VED REISE FOR INDUSTRI ENERGI Ketil Krohn-Pettersen Berlin 22.oktober 2015.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
”Nye” kognitive tester Peter Wetterberg, overlege Hukommelsesklinikken Ullevål sykehus.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Testing og testbruk Espen Egeberg. Skal vi bruke tester i utredning av minoritetsspråklige?  Hvilke tester er aktuelle å anvende  Hva er målsetning.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Nytt tema er……... BEFOLKNING. FOLKETALL. Forstår du disse ordene? NORSK MORSMÅL / ENGELSK SETNING PÅ NORSK MED ORDET. en befolkning et folketall å øke.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Innvandrere og demens Overlege Arnhild Valen-Sendstad, Rosenborgsenteret / Klinikk for medisin, Lovisenberg Diakonale Sykehus.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Fagvalg Studiespesialisering Orientering ved studieleder Vegar Wold Ole Vig vgs. Våren 2015.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
For å samhandle godt med mennesker med forskjellig livssyn og kulturbakgrunn, er det viktig med kunnskap om religiøs tro og tradisjoner.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
MoCA Ny vin i gamle sekker?
Holdninger til helseforsikring
Alkoholbruk blant unge i Agder
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Hundetrening skole Levert av:
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
DEMENSPILLEN Indikasjoner, effekt og oppfølging av brukere
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kapittel 1 Helse og sykdom
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Ny studie ved Universitetet i Oslo:
Historie og filosofi 1 Side
Demensutredning hos innvandrere
Kartlegging av kognitiv funksjon ved MS
Den 3-årige ingeniørens rolle i samfunnet - Kvalitet og kvantitet
Den matematiske samtalen
Veileder – NAV Loppa Veileder 100% fast stilling
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Institusjonelle omgivelser
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Religion og integrering
Alt vi deler
Ungdom med kort botid i Norge – NAFO – 21.10
Sysselsetting, arbeidsledighet og lønn
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
HVORDAN PROMOTERE ROTARACT?
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Utskrift av presentasjonen:

Demensutredning hos innvandrere Peter Bekkhus-Wetterberg Overlege, Hukommelsesklinikken OUS Ullevål

Innvandrere Offisiell definisjon er at man enten er født i utlandet eller født i Norge med to utenlandsfødte foreldre Kjente personer med slik bakgrunn: Kong Harald V Benny Borg Hadia Tajik Wasim Zahid Abid Q Raja Mah-Rukh Ali

Hvordan lykkes man på kognitive tester? Man trenger noe bakgrunnskunnskap om psykometrisk testing og tester. I noen grad må man også dele den kulturens vurderinger der testene ble utviklet

Hva er viktig når jeg skal vurdere kognitiv funksjon hos noen som er veldig ulik meg selv?

Avstand mellom tester og testperson Alder Kjønn Etnisk match Kulturell bakgrunn Sosial bakgrunn Utdanningsnivå

Tre viktige faktorer når man skal vurdere resultater på kognitive tester Kultur Språk Utdanningsnivå

Kultur Kultur En oppsetning innlærte tradisjoner og levesett som deles av medlemmer av et samfunn. Innbefatter måter å tenke, å føle, og å oppføre seg på. Er vanligvis implisitt Harris, 1983

Kultur og kognitiv testing En kognitiv testing er en sosial situasjon som styres av implisitte kulturelle regler. Testene som brukes, er utviklet i visse kulturer, og gjennomsyres av disse kulturenes regler. Disse reglene er ikke nødvendigvis universelle.

Kultur Eksempler på kulturelt betingende verdier eller regler ved kognitiv testing En-til-en-relasjon Spesiell type kommunikasjon Bakgrunnsautoritet Tillit Best mulig prestasjon Hastighet Bruk av spesifikke testelementer og strategier Ardila 2005, 2007

Kultur Det er lite overraskende at medlemmer av den kultur der testen ble utviklet, vanligvis får de høyeste poengsummene

Språk Testing på testpersonens andre eller tredje språk Testing med tolk Problemer med at ikke alt som sies, blir tolket Problemer med at tolken forenkler svarene Problemer med validiteten av en tolket test

Språk Måneder Kategorisering Tallspenn Mange asiatiske språk har ”måned 1, måned 2…” Kategorisering Semantiske kategorier ikke alltid naturlig Tallspenn Tallenes navn har ulik lengde i ulike språk Ordflyt på begynnelsesbokstaver (FAS) Ikke mulig på mange språk

Språk Språk Det er ikke alltid åpenbart hvilket språk som er det ”riktige” å bruke med pasienten Eksempel: Pakistan Offisielt språk: Urdu. Skriftspråk og skolespråk Bare 8% av befolkningen har dette som sitt førstespråk Cirka 50% har punjabi som førstespråk Pashto og sindhi cirka 15% hver Pluss en rekke mindre språk

Utdanning Har en avgjørende effekt på resultat på kognitive tester Effekten er ikke lineær 0-4 års skole stor forskjell 5-9 års skole mindre forskjell 9+ lite ytterligere forskjell Effekten er forskjellig på ulike typer test

Utdanning År er ikke lik År 9 års koranskole på landsbygda i Pakistan er ikke det samme som 9 års skole i London eller København 7 års skole i Finnmark under annen verdenskrig er ikke det samme som 7 års skole på Oslos vestkant.

Utdanning Utdanning gir ikke bare faktakunnskaper Utdanning øker evnen til informasjons-bearbeiding og prosesshastighet Gir også en ”test-wiseness” Forståelse for hvordan tester er konstruert og hva de krever, uansett innhold

Personer helt uten skolegang Utdanning Personer helt uten skolegang Oppviser lavere skår på mange typer av tester Generell kognitiv funksjon Hukommelse Språk Eksekutiv funksjon Visuospatial funksjon Motoriske tester

Personer helt uten skolegang Utdanning Personer helt uten skolegang Oppviser lavere skår på mange typer av tester Generell kognitiv funksjon MMS 20-21 Hukommelse Språk Eksekutiv funksjon Visuospatial funksjon Motoriske tester

Personer helt uten skolegang Utdanning Personer helt uten skolegang Oppviser lavere skår på mange typer av tester Generell kognitiv funksjon Hukommelse, Særlig verbal hukommelse Språk Eksekutiv funksjon Visuospatial funksjon Motoriske tester

Personer helt uten skolegang Utdanning Personer helt uten skolegang Oppviser lavere skår på mange typer av tester Generell kognitiv funksjon Hukommelse Språk: Ordflyt, både bokstav- og kategori Eksekutiv funksjon Visuospatial funksjon Motoriske tester

Personer helt uten skolegang Utdanning Personer helt uten skolegang Oppviser lavere skår på mange typer av tester Generell kognitiv funksjon Hukommelse Språk: Benevning av tegninger og bilder Eksekutiv funksjon Visuospatial funksjon Motoriske tester

Personer helt uten skolegang Utdanning Personer helt uten skolegang Oppviser lavere skår på mange typer av tester Generell kognitiv funksjon Hukommelse Språk Eksekutiv funksjon: Abstraksjon - Likheter Visuospatial funksjon Motoriske tester

Personer helt uten skolegang Utdanning Personer helt uten skolegang Oppviser lavere skår på mange typer av tester Generell kognitiv funksjon Hukommelse Språk Eksekutiv funksjon Visuospatial funksjon: Figurkopiering Motoriske tester

Personer helt uten skolegang Utdanning Personer helt uten skolegang Oppviser lavere skår på mange typer av tester Generell kognitiv funksjon Hukommelse Språk Eksekutiv funksjon Visuospatial funksjon Motoriske tester: Imitering av meningsløse bevegelser

Hvordan gjør man?

Kognitivt testbatteri for innvandrere CNTB = cross-cultural neuropsychological test battery Utviklet i Europa og normert på innvandrerbefolkning Artikkel levert for publisering Bridging the Ethnic Gap: Validation of a European Cross-Cultural Neuropsychological Test Battery. (Nielsen, Segers, Vanderaspoilen, Bekkhus-Wetterberg et al.)

Konklusjon Man må ta hensyn til utdanningsnivå, språk og kultur ved demensutredning Gjelder alle pasienter, ikke bare innvandrere For lavt utdannede (0-4 års skole) bør man bruke spesielt utviklede kognitive tester Nasjonal kompetansetjeneste for Aldring og Helse arrangerer kurs sammen med NAKMI