Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Advertisements

Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
FIRST LEGO League i Molde ?
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Nasjonale prøver.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Helsesøster Hanne Gry Marthinsen Fremme psykisk og fysisk helse Fremme gode sosiale og miljømessige.
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
"Fornyingen av Kunnskapsløftet og læreplanforståelse - ett skritt foran!" Ungdomstrinn i utvikling Akershus 7. desember 2016 Lise Merete Austvik.
Norsk skole.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen - Et verdiløft? Snakkepunkter: Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen.
Ny læreplan… Høst 2017.
2 aktuelle høringssaker 2017
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Den teknologiske skolesekken og fagfornyelsen
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Oppgavene løses kommunevis, eller pr bord dersom kommunen deltar med flere enn 10 personer Velg oppgave 1, 2 eller 3! Disse er sendt ut på e-post med link.
Kjerneelementer under arbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Fagfornyelsen Vi skal fornye læreplanene ved å gjøre dem mer relevante for framtiden. Fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Hvilke planer har vi på vår skole?
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Fagfornyelsen Hva skal fornyes og hvorfor
Læreplanarbeid yrkesfag
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Arbeid med overordnet del
Tverrfaglige tema.
Nå er de revidert!.
Nå er vi spente!.
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Critical Literacies and Awareness in Education
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Læreplan i samisk som førstespråk
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Ida Large og Beate Tislevoll, Udir
Utskrift av presentasjonen:

Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?

Først skal vi utvikle kjerneelementer i fagene Først skal vi utvikle kjerneelementer i fagene. Når disse er fastsatt, går læreplangrupper i gang med å lage nye læreplaner. Skolene skal få tilgang til de nye læreplanene i god tid før de tas i bruk i 2020. Vi skal utvikle kjerneelementer i fag beslutte hvordan verdigrunnlaget og ny overordnet del skal integreres i fag utvikle og beslutte hvordan de grunnleggende ferdighetene og de tverrfaglige temaene skal integreres i fag finne ut hvordan teknologi, kreativitet, innovasjon og entreprenørskap skal integreres i faget finne ut hvordan læringsstrategier skal integreres i fagene der det er faglig relevant

Hva skjer når i fagfornyelsen? Vi ønsker innspill til arbeidet i flere omganger 7. September - Første skisse på hva som skal være det viktigste i fagene publiseres på udir.no 27. september - Frist for å gi tilbakemelding på skissene for alle interesserte 23. oktober - Andre skisse på kjerneelementer publiseres på udir.no 10. november - Frist for å gi tilbakemelding på skissene Feb. / mars 2018 - Ferdige utkast publiseres på udir.no og alle kan gi innspill på utkastene Juni 2018 - Kunnskapsdepartementet fastsetter kjerneelementer i fag August 2018 - Læreplangrupper starter Fase 1 av læreplanutviklingen er ny sammenliknet med tidligere arbeid med læreplanutvikling. Vi ønsker innspill gjennom hele prosessen. Det betyr at det er større rom for endringer fra tidlige skisser til endelige utkast. På lysbildet ser dere når dere kan være med på å gi råd og påvirke prosessen.

Første mulighet til å gi innspill på kjerneelementer i norsk samisk finsk som andrespråk naturfag fremmedspråk musikk kunst og håndverk kroppsøving arbeidslivsfag samfunnsfag engelsk KRLE matematikk mat og helse utdanningsvalg Alle fag i grunnskolen og de gjennomgående fagene i videregående opplæring skal fornyes. Vi har gruppert alle disse fagene i 14 grupper som skal jobbe med de store ideene eller det mest sentrale i fag.

Hva er fagfornyelsen? Fagene skal få mer relevant innhold tydeligere prioriteringer som gir mulighet for dybdelæring bedre progresjon og sammenheng i og mellom fagene Vi skal beholde dagens fag, men innholdet skal fornyes. Elevene skal lære på nye måter. Kritisk tenkning og refleksjon vil bli en viktig del av hva elevene skal lære, og de praktiske og estetiske fagene skal styrkes. Målet med fagfornyelsen Fornyelsen skal føre til at lærere, skoleledere og skoleeiere opplever at læreplanene i fag har et relevant innhold og tydelige prioriteringer, god progresjon og god sammenheng i og mellom fag lærere, skoleledere og skoleeiere opplever at læreplanene i fag legger til rette for dybdelæring og relevant kompetanse lærere, skoleledere og skoleeiere opplever at læreplanverket er et godt arbeids- og styringsverktøy og at veilednings- og støtteressurser bidrar til kollektiv forståelse og tolkning av læreplanverket elever opplever at opplæringen har relevant innhold, god progresjon og er preget av arbeids - og vurderingsmåter som fremmer dybdelæring, forståelse og relevant kompetanse verdigrunnlaget, slik det er beskrevet i ny overordnet del, blir mer synlig i læreplanene. de grunnleggende ferdighetene integreres i fag tverrfaglige tema som demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring integreres i fag der det er relevant Vi skal beholde dagens fag, men innholdet i fagene skal fornyes. Kritisk tenkning og refleksjon vil bli en viktig del av hva elevene skal lære i skolen. I tillegg skal de praktiske og estetiske fagene styrkes. Vi ønsker også mer kreativitet i skolen og at elevene skal lære på nye måter. Hva er fagfornyelsen?

Kjerneelementer er det viktigste i faget Fagets kjerneelementer er det elevene må lære for å kunne mestre og anvende faget det mest betydningsfulle innholdet elevene skal lære på skolen. sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i faget Fagets kjerneelementer er det elevene må lære for å kunne mestre og anvende faget, det mest betydningsfulle faglige innholdet elevene skal arbeide med i opplæringen. Kjerneelementene skal prege innholdet og progresjonen i læreplanene og bidra til at elevene over tid utvikler forståelse av innhold og sammenhenger i faget. Fagets kjerneelementer består av sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i faget. Alle fag har metoder, tenkemåter, begreper, kunnskapsområder og uttrykksformer som er sentrale, men fordi fagene er ulike, er det viktig at de kommer til uttrykk på fagenes premisser og med forskjellig vekting av de ulike elementene der fagenes egenart krever det. Meld. St. 28 (2015–2016) Kjerneelementer skal prege innholdet og progresjonen i læreplanene og bidra til at elevene over tid utvikler forståelse av innhold og sammenhenger i faget.

Hva er fagfornyelsen? Vi ønsker dine innspill Vi har laget utkast til hva som skal være kjerneelementer i de ulike fagene. Nå ønsker vi innspill fra dere på førsteutkastet. I oktober skal vi jobbe videre med blant annet relasjon til ny overordet del, grunnleggende ferdigheter og andre fag. Har du allerede nå tanker og forslag om dette, er vi veldig interessert i hva du tenker. I arbeidet med kjerneelementer skal kjerneelementgruppene finne frem til hva som er fagenes kjerneelementer. I gruppene deltar personer med ulik kompetanse og perspektiver. Utdanningsdirektoratet tror likevel det er behov for å involvere langt flere i et så viktig arbeid. Utdanningsdirektoratet vil at så mange som mulig av de som er opptatt av innholdet i skolen skal være med på påvirke arbeidet med fagfornyelsen. Derfor vil Udir gjennom hele perioden – fra nå og fram til læreplanene er klare, be om innspill og råd i arbeidet. Skal vi lykkes i dette arbeidet, er vi avhengig av å gode innspill fra alle som jobber med læreplaner til daglig. Hva er fagfornyelsen?

Hva er fagfornyelsen? Spørsmål til førsteutkastet til kjerneelementer   I hvilken grad synes du at forslaget stemmer med det du mener er det viktigste i faget? Et overordet mål er at læreplanene skal legge til rette for dybdelæring og relevant kompetanse. I hvilken grad tror du forslaget kan bidra til prioritering og dybdelæring i faget? De nye læreplanene vil ha følgende tre tverrfaglige temaer: bærekraftig utvikling demokrati og medborgerskap folkehelse og livsmestring Har du innspill til hvilket innhold og perspektiver fra de tverrfaglige temaene som er sentrale fra faget? Hva er fagfornyelsen?

Hva er fagfornyelsen? Spørsmål til det videre arbeidet i oktober Verdigrunnlaget skal integreres tydeligere i fag. Vi har nettopp fått ny overordnet del for skolen. Hva mener du er viktig å integrere i faget ut i fra dette verdigrunnlaget? Kreativitet, teknologi, innovasjon og entreprenørskap skal integreres i fag. Hvordan mener du at det kan gjøre i dette faget?   Det skal bli tydeligere hvilke fag som ansvar for ulike sider ved de grunnleggende ferdighetene som skal utvikles i faget. Hva mener du er relevante i faget? Læringsstrategier skal integreres i fagene der det er faglig relevant. Hvilke læringsstrategier er en del av kompetansen i faget?  Hvilke andre fag bør utviklingen av kjerneelementer i dette faget ses i sammenheng med?   Hva er fagfornyelsen?

Hva er fagfornyelsen? Bli med å gjøre innholdet i skolen enda bedre! Vi ønsker flest mulig innspill Du trenger ikke å svare på alle spørsmålene Send oss tilbakemeldinger på de fagene og de spørsmålene du er opptatt av Les alle utkastene til fagene og send oss dine innspill Hva er fagfornyelsen?