1 Lekens betydning for barn på sykehus Støttende tiltak for barn med smerter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Advertisements

Presentasjon av Masteroppgave
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Et utvidet hjelpetrenertiltak for barn og unge med særlige behov.
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Golf i skolen/SFO Oppstartmøte for Pilotprosjekt Arendal, Asker, Aurskog & Finstadbru, Bærum, Eiker, Gjerdrum, Losby, Molde, Mørk og Norsjø.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Kroppsøvingsdidaktikk
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Velferdstjenester på gårdsbruk - et samarbeid mellom kommune, bruker og bonde.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Fysisk aktivitet i institusjonen
Tidsskrift for Den norske lægeforening 1982; Temahefte om Fysisk aktivitet.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Fysisk aktivitet på Mørkved Sykehjem.
Positiv fritid!. Hovedmål for NIF Å organisere idrettsaktivitet for alle funksjonshemmede ved at alle særforbundene tar det fulle ansvar for å gi et tilbud.
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
Fysisk aktivitet.
Lek og Læring i barnehagen
Samtaleverktøyet «Gode vaner for god helse» er utviklet av Kreftforeningen i samarbeid med helsesøstre og fysioterapeut. Målgruppen for samtaleverktøyet.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
Folkehelsekonferansen 2015 Det nære friluftsliv Folk i friluft! Hvordan kan kommunene tilrettelegge? Morten Dåsnes daglig leder Friluftsrådenes Landsforbund.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Velkommen til foreldremøte. Stavangerbarnehagen  kompetanse heving av alle ansatte i stavanger kommune sine barnehager.  En felles kompetanse plattform.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
UKE 38 – 41: SKOGUKA,BRANNVERN. PERIODEPLAN FOR LEKESTUA UKE 38 – 41: HØST, SKOGUKA,BRANNVERN. Mål for perioden: Barna skal få kjennskap til barnehagens.
Periodeplan for Minsten Uke Skoguke, brannvernuke. Periodeplan for Minsten Uke HØST; Skoguke, brannvernuke. Mål for perioden: Barna skal.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Årshjul rødbasen
Kursstart i januar-februar 2018
1 Egenomsorg og helse.
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Glad og trygg, på jakt etter kunnskap
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

1 Lekens betydning for barn på sykehus Støttende tiltak for barn med smerter

2 FØRSKOLENS MÅL: Ta vare på det friske i barnet. Være med på å få barnet friskt, eller så godt fungerende som mulig. Hjelpe barnet slik at de kommer seg gjennom sykehusoppholdet med både psykisk og fysisk helse i behold.

3 Metoder: Tilrettelegge et pedagogisk tilbud med utgangspunkt i sykehusmiljøet, barnets alder, helsetilstand og funksjonsnivå. Skape en trygg og positiv atmosfære slik at barnet opplever trivsel og trygghet. Tilrettelegge for lek og aktiviteter slik at barnet føler mestring, glede, selvtillit og gis mulighet til å uttrykke/bearbeide følelser og opplevelser.

4 Hvorfor Lek? Lek er medisin! Den verken smaker vondt eller gjør vondt. Lek er med på å få barnet friskt eller så godt fungerende som mulig. Lek på sykehus kan ha en helbredende/terapeutisk funksjon. Lek er barns naturlige arena for utvikling på alle plan. Motorisk Språklig. Sosialt emosjonelt intellektuelt

Støttende tiltak: Direkte lek (førskolen, avdeling/rom.) Lek som premedikasjon Bruk av sanse rom Musikk/musikkterapi Støttende tiltak for medisinsk personell Gaver/premier Underholdning/trivselstiltak

7

8

9

10

11

12

13