Læringsstrategier & lesefaser SELVHJELP TIL LÆRING.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
læringsstrategier, modul 1
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Studieteknikk - Oppstart og smakebiter
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
8 Skumlesing.
Effektiv lesing - leseteknikker
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Velkommen til klasse- foreldrene
10 Superlesing.
12 Reflekterende lesing.
9 Skanning.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Framtida nå – les og forstå!
Tankekart for å sortere ingredienser…
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
Den andre leseopplæringa LUB
23. September  Bør være høsttur slik som det har vært tidligere, f. eks. Døletjønn.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Tekster, lesing og læring. Hva støtter læring? Positive holdninger til læring Tro på å lykkes (selvoppfattelse) Klare mål – hva og hvorfor skal det læres.
Kapittel 2 Lesing View Pictures/UIG via Getty Images.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring! Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt til å bli en rask og trygg leser? Ann Kristin Møgster.
Velkommen til foreldremøte. Presentasjon av trinnet Kontaktlærer 5a: Ole Jonny Kontaktlærer 5b: Ingveig Faglærer: Eirik, Merethe Fagarbeider/assistent:
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Studieteknikk Bison.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
VITAMINER RESTAURANT OG MATFAG OG NATURBRUK Kosthold og livsstil
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Plan for 1.klasse Verdiord: Troverdighet Uke – 15. september.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Studieteknikk for meir effektiv læring
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Leseutvikling og læringsstrategier
| Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Praktisk i 1.klasse
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Læringsstrategier & lesefaser SELVHJELP TIL LÆRING

Hva vil det si å lære?

De tre lesefasene  Deler læringsprosessen inn i tre deler:  Førlesningsfasen  Mens du leser  Etterlesningsfasen  Ulike læringsstrategier knyttet til hver fase

Ansvar for egen læring???

Førlesningsfasen  Forberede hjernen for lesning  Sett deg inn i det du skal lese før du begynner å lese  Hva kan jeg om dette fra før av?  Strategier i førlesningsfasen: A. Bio-blikk (BISON blikk) B. Skumlese C. Tenkeskrive D. VØL-skjema

Mens du leser  Forstå og lese  Lære noe nytt, friske opp gammel lærdom  Strategier til lesefasen A. Nærlese B. Ta notater/nøkkelord C. Slå opp nye ord, ordkart. D. Personkart E. Begynne på tankekart

Etterlesningsfasen  Etter at du har lest skal du sørge for at du lagrer det du har lært i din hjerne.  Gjør nytt stoff til ditt eget  Strategier i etterlesningsfasen: A. Letelese B. Gjøre ferdig tankekart, tegne, farge ordne tekst C. Gjenfortelle etter nøkkelord D. Lage sammendrag E. Lage spørsmål til tekst

Øving  Når du gjør lekser hjemme denne uken  Se på denne PowerPointen  Velg ulike strategier i de ulike fasen  Prøv det meste  Hva fungerer best for deg?  Tar kanskje litt mer tid, men absolutt verdt det.  Du er din hjernes beste venn!!!