Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Traumebevisst skole i Grimstad
Advertisements

Samhandling.
Hvordan vi forbereder vi studentene med tanke på
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Pedagogisk analyse.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Rolighetsmoen barnehage
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
Læringsmiljø Bunntekst.
Samhandling og kommunikasjon
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Etikk i pedagogisk arbeid
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Flere barnehagelærere!
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Slåtthaug ungdomsskole
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet
Hvorfor skal vi ha barnehager?
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Skolen som organisasjon - med fokus på ledelse Rakel K. Rohde Næss.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Lekens egenverdi.
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
IKT for læring Mattias Øhra.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kapittel 1 SAMSPILL.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Kurs for klassekontakter Rossabø skole
Utskrift av presentasjonen:

Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens verden kap.15, 2006 L-97 Kunnskapsløftet

OMSORGSBEGREPET Care : omtanke God omsorg er god relasjon mellom mennesker. Dialogen: subjekt subjekt forhold

Omsorgsbegrepet: Ble for alvor introdusert i skolens læreplaner på 1980-tallet. Atferdsvansker økte i samfunnet Mønsterplanen av 1987 (M-87) fokuserer sterkt på skolens omsorgsansvar. De daglige etiske problemene

Omsorgsbegrepet: ”Omsorg og omtanke formidles ikke alene ved leveregler. En god skole og en god klasse skal gi rom nok for alle til å bryne seg og beveges, og den må vise sørlig omtanke og omsorg når noen kjører seg fast eller strever stridt og kan miste motet ”(L97:29) Skolen skalsikre det fysiske og psykososiale arbeids-og læringsmiljøet fremmer helse, trivsel og læring (læringsplakaten i LK-06)

Omsorgens fire elementer: Rasjonelt element Handlingselement Følelser Moralsk og yrkesetisk element

Omsorg kan knyttes til flere områder: Lærerrollen: Betraktes læreren som omsorgsperson? Læreplanene: Er omsorgsbegrepet anvendt i målformuleringene Innholdet i skolen: er omsorg tema i arbeidet/undervisningen Arbeidsmåter og undervisningsformer: Er omsorg forstått som grunnlegende del av læring hos barna?

Omsorg og skolens rolle Lærerollen har i større eller mindre grad vært preget av omsorg for elevene. Endret seg historisk. Nå et lovfestet ansvar. I dag møter stadig flere barn skolen med udekkede omsorgsbehov Omsorgen har blitt ”flyttet” fra familien til institusjonene.

HVA HINDRER OMSORG? Menneskesynet Dialogen Mangel på bekreftelse Ikke evne til å ”se” barn og situasjonene Arbeidspress og manglende tid

Hva hindrer omsorg? Lærings- og menneskesyn Holdning til å lede barn og unge Holdning til eget arbeide Samarbeidspartnere Holdning til foreldrene

Relasjoner: ”Hvordan det nå enn er, betyr det at det ligger et hvilket som helst møte mellom mennesker, uansett under hvilke omstendigheter møtet finner sted og hvilken karakter det har” (Løgstrup 1991:36)

Omsorg og makt Definisjonsmakt: det å definere behov er en form for makt overfor mottakeren. Siden den hjelpetrengende er overlatt i våre hender, bør den makten som utøves være gjenstand for etiske vurderinger.

Yrkesetiske retningslinjer: Skal informere omgivelsene Skal skape oppslutning om ønskelig atferd Legitimerende funksjon Hovedhensikt : skape en etisk vurdering