Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kurs for klassekontakter Rossabø skole

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kurs for klassekontakter Rossabø skole"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kurs for klassekontakter Rossabø skole 2014-2015

2 Foreldrenes plass i skolesystemet
Foreldrenes hovedansvar for barnas utdannelse er klart definert i både barneloven og opplæringsloven. Læringsplakaten og FNs menneskerettigheter er også med på å understreke at hovedansvaret for både oppdragelse og opplæring ligger hos foreldrene

3 Foreldrerådet Alle foreldre som har barn i skolen, er medlemmer av skolens foreldreråd. Foreldrerådet velger et styre (FAU) som er foreldrenes talerør overfor skolen.

4 FAU – Foreldrenes arbeidsutvalg
Skal sikre reell medvirkning fra foreldrene Medansvar for at elevene har et trygt og godt læringsmiljø Fremme fellesinteressene til foreldrene Medvirke til at foreldrene tar aktivt del i arbeidet for å skape et godt skolemiljø Bidra til et godt samarbeid mellom hjem og skole Legge til rette for positiv utvikling hos elevene Skape kontakt mellom skolen og nærmiljøet

5 Hvem er medlemmer av FAU?
Hver skole står fritt til å fastsette sin valgordning Rossabø skole: Hver klasse har 4 klassekontakter En av dem velges til FAU En av dem velges som vara til FAU Leder velges blant representantene Leder skoleåret er Kristoffer Klette

6 Samarbeidsutvalget - SU
Skolens øverste samarbeidsorgan Rådgivende, kontaktskapende og samordnende forum Styrke elevenes og foreldrenes medvirkning og innflytelse på skolen SU består av: 2 foreldrerepresentanter (leder og nestleder FAU) 2 elevrepresentanter (leder og nestleder i elevrådet) 2 lærere 1 fra andre ansatte 2 fra kommunen (rektor og politisk valgt) Rektor er utvalgets sekretær

7 Hvilke oppgaver har SU? Uttale seg om alt som angår skolehverdagen
Overordnede mål og planer Organisering av skoledagen Trafikksikkerhet Håndtering av mobbing og atferdsproblemer Høringsinstans i skolepolitiske saker Alle kan melde saker

8 Skolemiljøutvalg - SMU
Utvalget skal har flertall av foresatte og elever = samarbeidutvalget minus 1lærer og 1 fra andre tilsatte (Rossabø) Medvirke i arbeidet med å skape et godt skolemiljø Rett til å uttale seg om alle saker som gjelder skolemiljø

9 Hva er en foreldrekontakt?
Representant for foreldrene Valgt blant foreldrene i klassen på det siste foreldremøtet på våren. Det er viktig at den som stiller til valg er motivert Valgperiode 1 år og oppover, vanligvis 2 år. Det velges 4 klassekontakter for hver klasse, (velg 2 nye hvert år - kontinuitet)

10 Klassekontaktens oppgaver
Bindeledd mellom skolen/kontaktlæreren og klassen (”tillitsvalgt”) Grunnlaget for et godt skole- hjem samarbeid Gjennom samarbeid med skolen skape et godt miljø hvor elevene trives og der det er gode forutsetninger for læring. Felles ansvar –spille på lag – elevene ikke oppleve konflikt mellom skole og hjem

11 Klassekontaktenes oppgaver forts. KAN være :
I samarbeid med kontaktlærer lage forslag på en årsplan for klassens aktiviteter / klasseforeldremøter /konferansetimer…… Gjennomgå årsplaner og fagstoff med ”foreldreøyne” – info behov Trekk elevene inn i skole-hjem samarbeidet. Klasseforeldremøter med elevene tilstede Organisere foreldrenes bistand ved turer, ekskursjoner, leirskole, kosekveld…. Ivareta elevers og foreldres interesser, for eksempel klassedeling, lekser…

12 Klassekontaktenes oppgaver forts. KAN være:
Formidle foreldrenes ideer og synspunkter til rette innstans Planlegg klasseforeldremøte med kontaktlærer –innhold og struktur Jobb for at flest mulig av foreldrene møter på foreldremøtene. Bidra til at foreldremøtene preges av dialog og aktivitet Legge fram saker fra FAU på foreldremøte Ta kontakt med ”nye” foreldre Ha god kontakt med foreldrene i klassen Sørge for at nye klassekontakter blir valgt Viktig å fordele oppgaver og ansvar til alle foreldrene i klassen

13 Sosial kompetanse og å forhindre mobbing =Felles mål for både foreldre og skole
Evnen til samspill med andre i ulike situasjoner. Evnen til å sette seg inn i andres sit. (empati) Vise omtanke Mobbing. Se til at skolen tar mobbing på alvor. Mobbing angår alle!

14 § 9A- elevenes «arbeidsmiljølov»
Elevenes psykososial og fysiske arbeidsmiljø Elever,foreldre eller et av rådene/utvalgene der disse er representerte kan be om tiltak som gjelder: Fysiske miljøforhold Psykososiale miljøforhold Behandles etter reglene i forvaltningsloven

15 Faglige læringsmiljø Foreldrene støttespillere og pådrivere i hele det 13-årige skoleløpet Forskning viser at barn og unge kommer best ut når foreldrene er tydelig interessert i skolehverdagen både i trivsel og læring Hent opp info fra foreldre og elever og bring det videre til skolen Skole – hjem må stå sammen

16 Skolens forventninger
Kontaktperson mellom foreldre og skole Forlenget talerør fra foreldrene til lærerne Bindeledd mellom FAU– foreldre– kontaktlærer Koordinere foreldrehjelp Bidra til å styrke det sosiale samholdet i klassen. Ta ansvar og arrangere (sette opp ansvarlige) ved sosiale aktiviteter i klassen Informere andre foreldre om hva det vil si å være klassekontakt Foreldrekontaktene kan melde inn saker til foreldremøter Være med på å forme skolen, hvordan skal skolen være Ingen sterke forventninger, det viktigste er å ha klassekontakter som ønsker å være det, så finner man veien sammen for det gode samarbeidet

17 Hvilke forventninger har klassekontaktene?
Til skolen ……………….. ………………. Til foreldrene i klassen …………………. Til FAU

18 Hvor skal man sette fokus?
………………… ………………….

19 Foreldrekontaktperm Hver klassekontakt bør ha en perm som følger vervet Liste med navn, adresse, tlf til elever og foresatte Navn, adr., og tlf. til lærerne samt trefftider Liste over alle foreldrekontaktene Medlemmer FAU Medlemmer SU Timeplan for klassen Skolerute Ordensreglement Aktuelle planer fra skolen (virksomhetsplan, mobbeplan, aktivitetsplan, sorgplan…..) Info materiell fra FUG, FAU, SU Møteinnkallinger og møtereferater

20 Taushetsplikt Taushetspliktbestemmelsene i forvaltningsloven §13.
Gjelder både ansatte i skolen og foreldre som sitter i råd og utvalg og personer som er frivillige hjelpere på leirskole, skoleturer og skolefester §13. (taushetsplikt).        Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om: 1)noens personlige forhold, eller 2)tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.

21 Nyttige informasjonssteder
Temahefter fra FUG


Laste ned ppt "Kurs for klassekontakter Rossabø skole"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google