BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Advertisements

Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
HANDLINGSPLAN FOR FUNKSJONSHEMMEDES FELLESORGANISASJON ROGALAND 2016 – 2017.
Noen erfaringer fra tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i forhold til barn og unge i Skjervøy kommune Bodø 6.september 2011 Kristin Norheim og Eldbjørg.
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Prosjekt Arbeidskraft Hovedformål og delprosjekter Vi tror på muligheter.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Visjon ”Et lærende lokalsamfunn”
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Andøy kommune Pleie og omsorg
Sosialpedagogikk på Manglerud
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Barneverntjenesten i Åmot
Leanreisen i Bamsebo barnehage
En introduksjon.
Hvorfor en overgangspakke?
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Organisasjonsendring Hjemmetjenesten 2017
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Erfaringer med VIPS praksismodell Camilla Lien Johansen Valborg Misund
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Sosiallærer Helene Dignæs Johnsen
Velkommen til foreldremøte i Havlimyra barnehage
BTI-handlingsveileder barnehage
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Fellesmøte Fellesmøte.
Framgangsmåte i mobbesaker
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
HMS © Caritas Norge..
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Strategisk plan Forebyggende arbeid barn og unge
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Velkommen til Osloskolen
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Status lærlingordning
Forprosjekt Finnmarksmodell barnevernet
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Mobilisering - borettslag og velforening på Furuset
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Alt vi deler
Samarbeidspartnere for en bedre skolehverdag
Opplæringskontoret for industri- og teknologifag
Voldsforebyggende opplæring
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Opplæringskontoret for prosess og mekanisk industri.
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Lage plan for observasjon Ta opp i avdelingsmøte
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det pedagogiske arbeidet som skjer her har stor innvirkning på barns grunnlag for videre læring.  Når barna slutter i barnehagen har de fått fylt opp ”ryggsekken” sin med grunnleggende ferdigheter innen ulike områder som må ivaretas og forvaltes videre på best mulig måte.

VI ER PÅ: VI ER GODE PÅ:  Samarbeid med andre instanser som ppt, barnevern, flyktningekontoret, helsesøster…  Vi er fleksible og løsningsorientert  Å tenke nytt, faglig utvikling  Vi har en høy pedagogtetthet, 9 av 13 stillinger som pedagogisk leder er besatt av personer som er utdannet barnehagelærer  Vi har flere ansatte med fagbrev innen barne -og ungdomsarbeiderfaget.  Vi er god på integrering av flerkulturelle barn, tidlig innsats og systematisk språkarbeid.  Vi drifter barnehagene godt, med minimale overskridelser av tildelte budsjettrammer

VI KAN BLI BEDRE PÅ:  Samarbeid på tvers av barnehagene – dele kompetanse med hverandre: -> felles personalmøter, motivere ansatte til å dele kunnskap/holde forelesning for andre barnehager…  Synliggjøre utad hva en barnehagedag inneholder, og hvilke krav og forventninger Rammeplan og Barnehageloven stiller til de som skal jobbe der -> Heve kvaliteten på det tilbudet vi skal gi til barna: -> Gjennomføre intervju før ansettelser -> Bedre prosedyrer og rutiner for oppfølging og veiledning i prøvetiden  Strategiarbeid i forhold til mål og satsingsområder for barnehagene i Andøy – hva, hvordan og når skal vi jobbe med ulike temaer knyttet opp mot Rammeplanen.

FOKUSOMRÅDER FREMOVER:  ENDRING AV BARNEHAGESTRUKTUREN: Gjennomføre prosess med å flytte barn og ansatte fra Regnbuen barnehage.  TILSYN: Gjennomføre tilsyn av kommunale barnehager etter Barnehagelovens §16  FÅ UTARBEIDET PLANER FOR: Handlingsplan for å forebygge mobbing Handlingsplan for å forebygge vold og seksuelle overgrep mot barn og unge Kvalitetsplan for skole og barnehager : Strategiarbeid i forhold til mål og satsingsområder for barnehagene i Andøy.  FORBEDRINGSOMRÅDER ( ift. kommunebarometeret ) Heve kompetansen til de ansatte: -> Lite statlige kompetansemidler sammenlignet med skoleverket, vil kreve økte kommunale kompetansemidler til faglig utvikling av personalet. -> For å styrke arbeidet med Tidlig innsats er det nødvendig å få tilsatt en Spesialpedagog som har ansvaret for å følge opp barn i barnehagen med spesielle behov/enkeltvedtak etter barnehagelovens § 19 a. -> Behov for økt kompetanse innenfor arbeidet med flerkulturelle barn

LÆRLINGER  Pr. tiden har vi inne 9 lærlinger innenfor 4 fagområder som bidrar til verdiskaping på de ulike arbeidsplassene.  De fleste av fag lederne og veilederne har tatt instruktørkurs, og gjør en veldig god jobb i forhold til å gi lærlingene en best mulig faglig oppfølging.  Intern plan for arbeidet med lærlingene i Andøy kommune under utarbeidelse Forbedringsområde:  Ta i bruk OLKWeb –> e-plattformprogram til bruk overfor lærlinger og instruktører.