BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…” Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det pedagogiske arbeidet som skjer her har stor innvirkning på barns grunnlag for videre læring. Når barna slutter i barnehagen har de fått fylt opp ”ryggsekken” sin med grunnleggende ferdigheter innen ulike områder som må ivaretas og forvaltes videre på best mulig måte.
VI ER PÅ: VI ER GODE PÅ: Samarbeid med andre instanser som ppt, barnevern, flyktningekontoret, helsesøster… Vi er fleksible og løsningsorientert Å tenke nytt, faglig utvikling Vi har en høy pedagogtetthet, 9 av 13 stillinger som pedagogisk leder er besatt av personer som er utdannet barnehagelærer Vi har flere ansatte med fagbrev innen barne -og ungdomsarbeiderfaget. Vi er god på integrering av flerkulturelle barn, tidlig innsats og systematisk språkarbeid. Vi drifter barnehagene godt, med minimale overskridelser av tildelte budsjettrammer
VI KAN BLI BEDRE PÅ: Samarbeid på tvers av barnehagene – dele kompetanse med hverandre: -> felles personalmøter, motivere ansatte til å dele kunnskap/holde forelesning for andre barnehager… Synliggjøre utad hva en barnehagedag inneholder, og hvilke krav og forventninger Rammeplan og Barnehageloven stiller til de som skal jobbe der -> Heve kvaliteten på det tilbudet vi skal gi til barna: -> Gjennomføre intervju før ansettelser -> Bedre prosedyrer og rutiner for oppfølging og veiledning i prøvetiden Strategiarbeid i forhold til mål og satsingsområder for barnehagene i Andøy – hva, hvordan og når skal vi jobbe med ulike temaer knyttet opp mot Rammeplanen.
FOKUSOMRÅDER FREMOVER: ENDRING AV BARNEHAGESTRUKTUREN: Gjennomføre prosess med å flytte barn og ansatte fra Regnbuen barnehage. TILSYN: Gjennomføre tilsyn av kommunale barnehager etter Barnehagelovens §16 FÅ UTARBEIDET PLANER FOR: Handlingsplan for å forebygge mobbing Handlingsplan for å forebygge vold og seksuelle overgrep mot barn og unge Kvalitetsplan for skole og barnehager : Strategiarbeid i forhold til mål og satsingsområder for barnehagene i Andøy. FORBEDRINGSOMRÅDER ( ift. kommunebarometeret ) Heve kompetansen til de ansatte: -> Lite statlige kompetansemidler sammenlignet med skoleverket, vil kreve økte kommunale kompetansemidler til faglig utvikling av personalet. -> For å styrke arbeidet med Tidlig innsats er det nødvendig å få tilsatt en Spesialpedagog som har ansvaret for å følge opp barn i barnehagen med spesielle behov/enkeltvedtak etter barnehagelovens § 19 a. -> Behov for økt kompetanse innenfor arbeidet med flerkulturelle barn
LÆRLINGER Pr. tiden har vi inne 9 lærlinger innenfor 4 fagområder som bidrar til verdiskaping på de ulike arbeidsplassene. De fleste av fag lederne og veilederne har tatt instruktørkurs, og gjør en veldig god jobb i forhold til å gi lærlingene en best mulig faglig oppfølging. Intern plan for arbeidet med lærlingene i Andøy kommune under utarbeidelse Forbedringsområde: Ta i bruk OLKWeb –> e-plattformprogram til bruk overfor lærlinger og instruktører.