Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forprosjekt Finnmarksmodell barnevernet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forprosjekt Finnmarksmodell barnevernet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Forprosjekt Finnmarksmodell barnevernet
Felles samling Fylkesmannen i Finnmark og KS Finnmark 5. april 2018 OSO- barnevern 12.april 2018

2 RU-Finnmark: vedtak Anbefaling om samarbeidet i barnevernet i Finnmark. Fra 16 til 6 barnevernsenheter: Vest Finnmark barnevern- Alta, Loppa og Hasvik Hammerfest barnevern- Kvalsund og Hammerfest Indre Finnmark barnevern- Kautokeino og Karasjok Midt-Finnmark barnevern- Porsanger, Måsøy, Nordkapp og Lebesby/Gamvik Nord-Varanger barnevern- Berlevåg/Båtsfjord, Vardø, Vadsø, Nesseby/Tana Sør-Varanger barnevern- Sør-Varanger

3 Hovedprosjektet – vedtak 1. mars i RU-Finnmark
Rådmannsutvalget i KS Finnmark ønsker å videreføre barnevernsprosjektet Finnmarksmodellen i ett år fra avslutning av forprosjektet forutsatt at prosjektet finansieres med midler fra Fylkesmannen i Finnmark. KS Finnmark skal gjennom prosjektet være en utviklingspartner for de medlemmene som ønsker dette. Hovedoppgavene vil være å bistå ved etablering av akuttberedskap i barnevernet i Finnmark og ved etablering av kommunesamarbeid.

4 Utgangspunktet for KS som utviklingspartner
Arbeidet er strategisk viktig for kommunesektoren Har en definert utfordring eller mål Skal føre til læring og/eller endring i kommunene Har relevans for mange kommuner

5 Fremdrift Rådmannsutvalget i KS Finnmark anbefaler at barnevernsprosjektet Finnmarksmodellen bygger videre arbeid på forslaget. KS er en arbeidsgiverorganisasjon som tilrettelegger for sine medlemmer, og kan ikke forplikte eller instruere den enkelte kommune, kun anbefale. Ingenting er fastlåst, og vi er åpne for at det finnes flere gode løsninger.

6 Utviklingspartner ift akuttberedskapen
KS kan tilby veiledning for etablering av bærekraftig akuttberedskap. KS kan bidra til å samordne akuttberedskapen og dele erfaringer.

7 Status pr. i dag Kartlagt status, behov og muligheter for nye løsninger for barnevernet i Finnmark. Dokumentert arbeidet i en rapport. Forankring i rådmannsutvalget, som vil ta en aktiv rolle i den videre prosessen med etablering av formelle samarbeid mellom kommunene.

8 Noen resultater: Tiltakene i kompetansestrategien samsvarer med kompetansen som etterspørres i kommunene i Finnmark. Tema er bl.a. undersøkelses – og tiltaksarbeid, medvirkning og samarbeid med barn og barnets familie og nettverk og kunnskap om traumesensitiv tilnærming i arbeid med barn og unge. En del av programmet er rettet spesielt mot lederne.

9 Hva må til for å rekruttere/beholde personell i barneverntjenestene?
Tydelig ledelse. Samarbeid mellom ledernivåene. Tilstrekkelig bemanning. Utviklingsmuligheter, tilgang til veiledning og kompetanse. Godt arbeidsmiljø og samarbeid med andre interne og eksterne tjenester. Heve statusen i det kommunale barnevernet gjennom annerkjennelse for det arbeidet som gjøres.

10 Sikre tilstrekkelig kapasitet
Foreta en kartlegging i tjenesten ift. oppgaver og bemanning. Planlegge og iverksette tiltak for å stabilisere tjenesten og å forebygge negativ utvikling. Styrke bemanningen ut i fra at det skal være en døgnkontinuerlig beredskapstjeneste fra Vurdere behov for ekstern veiledning. Inngå samarbeidsavtaler med nærliggende kommuner. Tilføre ressurser og kompetanse dersom kommunene skal ha større tiltaksansvar. Endringer forventes i 2020.

11 Fremover: Etablere kontakt med aktuelle kommuner
Samarbeid med fylkesmannen Videre samarbeidsmåter og prioriteringer? Hva ønsker kommunene? Ta utgangspunkt i de enkelte kommuners behov og ønsker om samarbeid. Sees i sammenheng med kompetansestrategien

12 Kommunene forpliktes gjennom et større ansvar for tiltakene for barn og unge i egen kommune Kostbare plasseringstiltak uten refusjonsordninger kan medføre en utvikling der kommunene velger lokale løsninger Krav til tverrfaglig samarbeid i kommunene for å lykkes med oppgaven Tidlig innsats for å forebygge og forhindre negativ utvikling Kommunene må styrke arbeidet rundt implementeringen av familieråd- Lovpålagt?

13 forts Kompetanseheving på alle nivå, som følge av nasjonale føringer. Kommunene ansvarlig gjøres gjennom et større ansvar for barn og unges helse og utvikling i egen kommune. Sørge for finansiering på alle nivå. Oversikt over tilskudd, midler mm. Være frempå og ta ansvaret. Følger det med øremerkede midler og flere stillinger til barnevernet?


Laste ned ppt "Forprosjekt Finnmarksmodell barnevernet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google