Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Psykiske utfordringer ved MS
Fra prøving og feiling til
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Fysioterapeutens rolle i behandling av overvektig barn og ungdom
God kommunikasjon med små barn
Trygge foreldre – trygge barn
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Frontlinjeserivce
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Generelle tiltak og forebygging
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Foreldre- og ungdomsgruppe VÅRE RAMMER Vår holdning: Foreldrene er ungdommenes størtse ressurs Vår visjon: Hvis foreldrene får et godt tilbud, vil de hjelpe.
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
HelART i Ulåsen barnehage
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Kognitive utfordringer – forslag til tiltak Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Nevrologisk avdeling.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hvordan skrive egne dilemma
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Psykisk helse.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
~ Mulighetenes senter~
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Kommunikasjon og relasjon i arbeid med ungdom
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Autoritativ barnehage
Velkommen til foreldremøte
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010

Disposisjon  Presentasjon  Hvordan forstå smerte  Hvordan vi forebygge og lindre smerte og frykt?  Tilrettelegging og egen atferd som redskap for å hjelpe barnet til best mulig smertemestring  Familiens rolle og samarbeidmuligheter  Tverrfaglig samarbeid

Hvordan forstår vi smerter  Historisk perspektiv  Dagens kunnskap  Smertevurdering  Smerte: alltid sammensatt; Tverrfaglighet gir mange muligheter for god smertebehandling!

Biopsykososial forståelse av smerte  Biologiske/nociseptiske faktorer  Kognitive faktorer  Emosjonelle faktorer  Atferdsmessige faktorer  Kontekstuelle faktorer

Egne holdninger  Hvordan tenker VI at vi hjelper barn som har smerter (og er redde) Hva gjør vi Hva gjør det med oss Hvordan framstår vi og hvordan ønsker vi å framstå? Hvordan bruker vi hverandre som kollegaer?

Hvordan forebygge og lindre smerter/ smerteopplevelse?  Hvorfor er det så viktig?  Hvordan skape en trygg, oversiktlig og forståelig situasjon for barnet og foreldrene  Pust og fysisk støtte

Familieperspektiv Hvordan påvirker familien barns smerte?

Tilrettelegging av fysiske rammer  Unngå unødvendige forstyrrelser  Ikke for mange personer tilstede (barnet bør ha færrest mulig personer å forholde seg til)  Nødvendig utstyr tilgjengelig  Ta hensyn til at barn også kan oppleve seg ubeskyttet når de må kle av seg

Forebygge smerte og frykt  Forberede barnet og foreldre på hva som skal skje  Fysisk tilrettelegging  Gi skrittvis informasjon (benevne)  La barnet bli kjent med rom og utstyr  Tilpasset hjelp til mestring  Få personer  Forberede evt. positiv aktivitet før og etter prosedyren

Forts. forebygge/lindre (under prosedyre)  Egen og foreldres atferd  Oppmerksomhet på barnets behov i øyeblikket  Samsvar mellom det vi sier og det vi gjør  Benevning av pågående handling og det som skal skje

Forts. forebygge og lindre (under prosedyre)  Benevn barnets reaksjoner og hjelp det videre  Benevning heller enn spørsmål  Hjelp barnet til kontroll ved å gi det valg det kan ta  Fordel roller i rommet; hvem informerer og trøster?

Forts. forebygge og lindre (etter prosedyre)  Sett ord på det barnet har vært gjennom  Gi barnet ros for innsatsen Ros bør være spesifikk for det barnet har gjort (handling)

Ulike dilemma i hverdagen  Refleksjoner rundt egen praksis; Hva kan du gjøre noe med;  ”Små tilpasninger kan bety stor endring”  Start med mål som er gjennomførbare Hva kan du ta med deg herfra til inspirasjon og utvikling  Hva inspirerer og motiverer deg i din arbeidshverdag

Informasjon / referanser    Haldor Øvreeide og Reidun Hafstad, 2001  Borrik Schjødt, 2007  Dr. Bernie Whitaker, 2008 ( downpaincontrol.com)  Torkil Berge og Arne Repål, Håndbok i Kognitiv Terapi,