Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %) Satsinger innenfor de frie inntektene: opptrappingsplan habilitering og rehabilitering opptrappingsplan rusfeltet helsestasjon- og skolehelsetjeneste øyeblikkelig hjelp - psykisk helse og rustjenester aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere under 30 år tidlig innsats i skolen Uendret eiendomsskatt Moderat økning i kommunale gebyrer
Økonomisk virkning av endring i kriteriedata
Endring i disponible midler og anvendelse
Innsparingstiltak / nye tiltak
Fondsutviklingen innenfor drift - i kr.
Fordeling investeringsbudsjett i kr.
Gjeldsutviklingen i kr.
Finansiering av investeringer i mill. kr.
Det økonomiske handlingsrommet Behov for å øke det økonomiske handlingsrommet forsterkes av lavere inntektsrammer fra staten og et høgt investeringsnivå. Dette betyr: innsparing og omstilling effektivisering vurdering av tjenesteomfang og aktivitetsnivå Innovasjon og nytenking, f.eks.: velferdsteknologi digitale løsninger mv.
Hovedtrekk i Økonomiplanen Fortsatt satsing på områder som forebygging barn og unge, omsorg og infrastruktur Reduserte statlige overføringer gjennom frie inntekter gir utfordrende kommuneøkonomi Få nye tiltak – dagens aktivitet videreføres i hovedsak Store investeringer
Rådmannen / stabstjenestene Mange arbeidsoppgaver faller på stabstjenestene ifm med kommunesammenslåingen IKT Inn-Trøndelag styrkes med 1 årsverk Stillingen som kommuneantikvar videreføres Reduksjon i tilskuddsmidler: tilskudd til bredbåndsutbygging tilskudd til Kunnskapsparken Formannskapets disposisjonskonto Digital postforsendelse reduserer kommunens portoutgifter
Avdeling oppvekst Videreføring og styrking av ressursteam oppvekst og beredskapsteam mot mobbing Lærertettheten opprettholdes Tidlig innsats i skolen Økte utgifter til leirskole Utvidelse av lærlingeordningen i barnehagene Dagens bemanningsnorm i barnehagene opprettholdes Spesialpedagogiske tiltak i barnehage øker i omfang Tilskuddet til private barnehager øker Ordningen med redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid i barnehage videreføres
Avdeling helse Barn og familie styrkes med 0,5 årsverk – helsesøsterressurser videreføres på dagens nivå Økonomisk sosialhjelp: utgiftene til økonomisk sosialhjelp styrkes med 1 mill. kroner økt veilederressurs (1 årsv.) knyttet til brukere med innvandrerbakgrunn Folkehelsekoordinator videreføres i 100 % stilling Barnevern – færre plasseringer gir innsparing Redusert åpningstid innenfor avlastning barn og unge
Avdeling samfunnsutvikling Opprettelse av standarden på grusvegene Tilleggsareal Steinkjer skole / midlertidig lokaler barnehager øker utgiftene Økte inntekter næringsavfall Noe redusert bygningsvedlikehold Frivilligsentraler
Avdeling omsorg Mer krevende omsorgsoppgaver styrking bemanning knyttet til ressurskrevende tjenester behovet for ekstrahjelp øker Utvidet bruk av velferdsteknologi gir driftsmessige effekter Utgiftene til vikarbruk må begrenses Staten pålegger kommunen økte utgifter ifm ressurskrevende tjenester
Oppsummering En økonomiplan som i hovedtrekk viderefører og styrker kommunens tjenestetilbud innenfor enkeltområder Høyt investeringsbudsjett Høy vekst i kommunens lånegjeld Avsetninger og overføringer fra drift til investering svekkes i forhold til gjeldende økonomiplan Innsparingskrav og effektivisering – økonomidokument 2018 må synliggjøre et økt økonomisk handlingsrom