Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Statsbudsjettet for 2018 – fra KMDs budsjettproposisjon til Prop

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Statsbudsjettet for 2018 – fra KMDs budsjettproposisjon til Prop"— Utskrift av presentasjonen:

1 Statsbudsjettet for 2018 – fra KMDs budsjettproposisjon til Prop
Statsbudsjettet for 2018 – fra KMDs budsjettproposisjon til Prop. 1 S ( ) for budsjettåret 2018 og Beregningsteknisk dokumentasjon (”Grønt hefte”) for Mer om enkeltheter i statsbudsjettet med spesiell relevans for Telemarkskommunene

2 «Bakgrunnsteppe» og status for frie inntekter i Telemark
Korrigerte frie inntekter (inkl. eiendomsskatt og konsesjonskraft-/ hjemfallsinntekter Korrigerte frie inntekter (inkl. eiendomsskatt, konsesjonskraft-/ hjemfallsinntekter, og fordelen av differensiert arbeidsgiveravgift 0805 Porsgrunn 97,3 96,5 0806 Skien 94,8 94,0 0807 Notodden 102,5 101,6 0811 Siljan 100,6 99,7 0814 Bamble 99,0 98,2 0815 Kragerø 98,4 97,6 0817 Drangedal 96,3 97,5 0819 Nome 98,0 99,2 0821 Bø 99,3 98,5 0822 Sauherad 0826 Tinn 133,8 135,1 0827 Hjartdal 122,4 123,9 0828 Seljord 104,4 105,8 0829 Kviteseid 101,0 0830 Nissedal 120,3 122,2 0831 Fyresdal 121,5 123,1 0833 Tokke 136,9 138,7 0834 Vinje 140,8 142,3 08 Telemark 100,7 100,3

3 Hovedtabellen som var det umiddelbare «blikkfanget» i går
Anslag på frie inntekter oppgavekorr. frie Vekst 2018 innt. 2017 i kr i prosent 0805 Porsgrunn 43 531 2,4 0806 Skien 63 841 2,3 0807 Notodden 14 434 2,1 0811 Siljan 2 646 2,0 0814 Bamble 17 617 2,5 0815 Kragerø 13 175 0817 Drangedal 4 682 1,9 0819 Nome 8 913 0821 Bø 9 196 2,7 0822 Sauherad 3 512 1,5 0826 Tinn 5 224 0827 Hjartdal 1 856 1,7 0828 Seljord 4 021 2,2 0829 Kviteseid 3 264 0830 Nissedal 4 652 4,6 0831 Fyresdal 97 662 95 808 1 854 0833 Tokke 2 149 0834 Vinje 8 537 3,7 Fordeles gjennom året 13 800 12 800 Telemark

4 Del av føringene på 700 mill.
Nominell vekst i frie inntekter 2018 og «anvendelsesområder» utenom til lønn og pensjon Vekst i frie inntekter 2018 Demografikostnader 2018* Del av føringene på 700 mill. 0805 Porsgrunn 43 531 11 896 4 700 0806 Skien 63 841 15 074 7 184 0807 Notodden 14 434 -3 748 1 801 0811 Siljan 2 646 -2 852 320 0814 Bamble 17 617 -4 889 1 819 0815 Kragerø 13 175 1 956 1 460 0817 Drangedal 4 682 -1 141 639 0819 Nome 8 913 407 942 0821 Bø 9 196 3 585 845 0822 Sauherad 3 512 2 363 596 0826 Tinn 5 224 -5 541 840 0827 Hjartdal 1 856 -489 266 0828 Seljord 4 021 326 453 0829 Kviteseid 3 264 -1 222 368 0830 Nissedal 4 652 250 0831 Fyresdal 1 854 -163 236 0833 Tokke 2 149 -326 348 0834 Vinje 8 537 561 Telemark 15 726 23 626 Landet *): Demografikostnader som må dekkes innenfor veksten i frie inntekter

5 Anslag frie inntekter 2017 og 2018 – dokumentert i detalj

6 Anslag frie inntekter 2017 og 2018 – ny eksempelkommune

7 Anslag frie inntekter 2017 og 2018 – ny eksempelkommune (2)

8 Korreksjonssaker 2018 – fordelt etter samlet kostnadsnøkkel
«Regneøvelse» som foretas for å definere oppgavekorrigerte frie inntekter for inneværende år 2017-kroner I makro Porsgrunn Sauherad Nissedal Samlet korreksjon i rammetilskuddet 2017 for endringer i 2018 -1 785 76 -100 Boligsosialt kompetansetilskudd, 2017/2018/2019 (opptrapping) 15 107 101 13 5 Innlemming boligsosiale tilskudd, ASD 27 778 187 24 10 Helsenett, ny finansieringsmodell (fra KMD til HOD) -213 -27 -11 Tilskudd til flere barnehagelærere (innl RNB, helårsv. 2018) 1 618 205 86 Økte kommunale barnehageutgifter som følge av botidskrav for kontantstøtte, helårseffekt 18 031 121 15 6 Reduserte kommunale barnehageutgifter som følge av økt kontantstøtte, helårseffekt -837 -106 -45 Økt inntektsgrense gratis kjernetid, barnehage (RNB-avtale) 6/12 7 700 52 7 3 Tidlig innats, overgang barnehage - skole 19 493 131 17 Økt makspris i barnehage (110 kr/mnd) -1 973 -250 -105 Vigselsmyndighet, ansvar overføres til kommunene 2 924 20 2 1 Servicehunder -4 873 -33 -4 -2 Uttrekk statlig finansiering av omsorgstjenestene -7 602 Økt elevtall stalige/private skoler -902 -114 -48 Helsestasjons- og skolehelsetjenesten -28 -7 Frivilligsentraler -29 302 -14

9 Indeks for samlet utgiftsbehov
Utgiftsutjevningen Endr utg.utjevnende Endr statlige/ Indeks for samlet utgiftsbehov tilskudd/trekk private skoler (1.000 kr) 2018 2017 Endr 0805 Porsgrunn -5 093 344 0,9792 0,9817 -0,3 % 0806 Skien -4 905 -1 801 0,9938 0,9955 -0,2 % 0807 Notodden 1 004 -707 1,0650 1,0639 0,1 % 0811 Siljan 119 32 1,0225 1,0219 0814 Bamble -546 49 0,9666 0,9670 0,0 % 0815 Kragerø 3 213 -573 1,0409 1,0349 0,6 % 0817 Drangedal 136 8 1,1632 1,1630 0819 Nome -283 -356 1,0668 1,0693 0821 Bø -2 078 329 1,0256 1,0331 -0,7 % 0822 Sauherad -1 391 412 1,0408 1,0477 0826 Tinn -3 618 297 1,0721 1,0848 -1,3 % 0827 Hjartdal 212 2 1,2631 1,2601 0,3 % 0828 Seljord -773 923 1,1466 1,1537 0829 Kviteseid -934 1 1,1379 1,1467 -0,9 % 0830 Nissedal 1 550 27 1,2630 1,2495 1,3 % 0831 Fyresdal -212 10 1,3253 1,3358 -1,0 % 0833 Tokke 840 1,1778 1,1691 0,9 % 0834 Vinje 4 182 39 1,1424 1,1205 2,2 % Telemark -8 577 -960 1,0263 1,0277 -0,1 %

10 Rammetilskudd – tilskudd med særskilt fordeling
Overgangsordningen ved kommunesammenslåing ligger inne her for Tilskudd til frivilligsentral i Sauherad (og til nr 2 i Kragerø) i rammetilskuddet Helsestasjon og Uttrekk Overgangsordning skolehelsetjeneste DA Frivilligsentraler sammenslåing 0805 Porsgrunn 4 914 784 0806 Skien 7 502 1 568 0807 Notodden 1 703 392 0811 Siljan 338 0814 Bamble 1 957 0815 Kragerø 1 325 0817 Drangedal 576 -2 648 0819 Nome 873 -5 017 0821 Bø 879 3 002 0822 Sauherad 581 305 0826 Tinn 768 0827 Hjartdal 219 -1 250 299 0828 Seljord 409 0829 Kviteseid 295 0830 Nissedal 199 0831 Fyresdal 185 244 0833 Tokke 304 0834 Vinje 502 Telemark 23 529 -8 915 7 207 3 307

11 Rammetilskudd – Distriktstilskudd Sør-Norge
Ingen prisjustering for Finmasket intervallinndeling for distriktsindeksen

12 Veksttilskudd – ingen plagsom representasjon fra Telemark…..
Ingen prisjustering for Terskel på 1,4 % i gjennomsnittlig, årlig befolkningsvekst siste 3 år Veksttilskudd Gjennomsnittlig, årlig innbyggervekst (%) i 2018 2017 0805 Porsgrunn 0,64 0,53 0806 Skien 0,54 0,59 0807 Notodden 0,39 0,58 0811 Siljan -0,66 -1,27 0814 Bamble -0,13 -0,10 0815 Kragerø -0,11 -0,29 0817 Drangedal 0,10 -0,02 0819 Nome -0,46 0821 Bø 3 538 1 233 2,39 1,75 0822 Sauherad -0,17 -0,24 0826 Tinn -0,35 -0,18 0827 Hjartdal -0,19 0,08 0828 Seljord 0,52 0829 Kviteseid -0,79 0830 Nissedal 0,57 0,30 0831 Fyresdal 0,41 -0,67 0833 Tokke -0,43 -0,56 0834 Vinje 0,03 0,05 Telemark 0,13 -0,01 Landet 0,96 1,07

13 Rammetilskudd – Skjønnsmidler
Basisramme. Inkl. komp. for differensiert AGA for Drangedal, Nome og Hjartdal (med hhv. 2, 4 og 0,8 mill. kr for 2018) Skjønnsmidler 2018 2017 0805 Porsgrunn 0806 Skien 0807 Notodden 3 000 3 500 0811 Siljan 500 0814 Bamble 0815 Kragerø 2 000 2 500 0817 Drangedal 4 000 0819 Nome 8 000 9 000 0821 Bø 0822 Sauherad 0826 Tinn 0827 Hjartdal 1 500 1 700 0828 Seljord 1 000 0829 Kviteseid 0830 Nissedal 0831 Fyresdal 0833 Tokke 0834 Vinje Ufordelt 13 800 12 800 Telemark 39 800 41 500

14 Ressurskrevende tjenester
Økt innslagspunkt til 1,235 mill. kroner. Dette innslagspunktet vil da måtte legges til grunn ved inntektsføringen av kommunenes krav i regnskap 2017. Økningen fra 1,157 mill. tilsier en økning på 50’ utover «indeksregulering» med 2,4 % (lik lønnsveksten i år) Kompensasjonsgraden holdes uendret på 80 pst. Ved kommunens budsjettering av tilskuddet for 2018 bør en ta høyde for et innslagspunkt på (1,235 mill. x 1,03) + kanskje 50’ igjen.

15 Lønn og metodikk for budsjettering av en sentral lønnsreguleringskonto
Lønnsmassegrunnlag (inkl. sosiale utgifter) i 2017 x 1,4 % (= anslått årslønnsvekst for 2018 minus overhenget beregnet til 1,6 %) Trekk ytterligere 0,2 %-poeng fra (dvs. gang med 1,2 %) hvis også lønnsglidningen er budsjettert ute på enhetene; eller hvis det ikke synes realistisk og nødvendig å legge til grunn noen lønnsglidning i det hele tatt i din kommune, eller dere sier som så at eventuell lønnsglidning forutsettes finansiert innenfor en gitt ramme for det enkelte budsjettansvarsområde. Kap. 3 og 5 må behandles særskilt ut fra lokal kunnskap om overheng.

16 Takk for oppmerksomheten!
Statsbudsjettet for 2018 – fra KMDs budsjettproposisjon til Prop. 1 S ( ) for budsjettåret 2018 og Beregningsteknisk dokumentasjon (”Grønt hefte”) for 2018 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Statsbudsjettet for 2018 – fra KMDs budsjettproposisjon til Prop"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google