Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 1 Rapport 26/2006 IKT i grunnskolen 2003-2005 Oppfølging av rapport 17/2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Advertisements

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Prioritering av lederoppgaver i grunnskolen av Ole Wiig En presentasjon av hovedtrekk i Kommunerevisjonens Rapport 19/2006. Kultur- og utdanningskomiteen.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Spredning av kommunale boliger En studie av politikk og resultater i Oslo kommune MASTEROPPGAVE I SAMFUNNSGEOGRAFI RAGNHILD ERTSHUS.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
KOSTRA regional stat program 10. Mai Oppnådd resultat i 2000 rapporteringen, KRD Oppnådd resultat i 2000 rapporteringen,
AITeL strategiseminar oktober 2012 AITeL Strategi - Agdenes fyrstasjon.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Status for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk 2014.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Strategiforum Inntektssikring Mars
1 Meldingen sett med forskerblikk Egil Gabrielsen Lesesenteret, UiS.
Arbeidsgiverundersøkelsen 2017
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Andøy kommune Pleie og omsorg
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Sosialpedagogikk på Manglerud
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Brukerutvalget i NAV Telemark
KONGSVINGER KOMMUNE.
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Digitalisering av plan- og byggesaksprosessen – gevinster?
Rapport: Å ville utvikle skolen
Brukerundersøkelsen
Familieråd En for alle, alle for en
Integrerte tjenester – analyse og diskusjon av spørsmålene i KOSTRA skjema 4 og 5 Siden 2004 har en hatt spørsmål om integrerte tjenester, av noe ulikt.
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Høstrapport – tall og statistikk
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Velkommen til Osloskolen og Trosterud skole
Innbyggerundersøkelsen hvordan bruker vi den i forbedringsarbeidet
Inkluderende praksis – for alle Tone L. Mørk
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Oppfølgingsprosjektet
NAV i tall og fakta 2016.
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
OSLO 18 OG 19 APRIL 2018 KIRSTEN FRIGSTAD VIRKSOMHETSLEDER 24SJU
Status lærlingordning
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Lokal brukerundersøkelse 2015 NAV-kontorer i Hordaland
«. « Nasjonalformue per innbygger Historisk har arbeid vært en betydelig årsak til tidlig død og store helseproblemer. Stor innsats over mange år.
Status NAV i Oppland – august 2014
Evaluering eBorger Pilot
PRESENTASJON Forum for KU 14. april 2015 Oddny Ruud Nordvik avd
Veitvet skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Oppfølging av Høstrapporten
Nå er vi spente!.
Høstrapport – tall og statistikk
Kundesenter Direkte Undersøkelse av bruken av
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Takk for invitasjon, jeg heter……og er avd.dir p strat.kont……..
Samfunnsviterne Strategi – i 2020.
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 1 Rapport 26/2006 IKT i grunnskolen Oppfølging av rapport 17/2005

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 2 Problemstillinger Hva er status for IKT-situasjonen i grunnskolene i perioden i forhold til vedtatte mål på området? Hvilke tiltak og utviklingsarbeid har blitt iverksatt etter hovedundersøkelsen?

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 3 Kriterier Bystyremelding nr. 1/1999: Kvalitet i utdanningen V - Mer kunnskap med IKT Handlingsplan for IKT i Oslo-skolen fra 2003 Digital kompetanse som en basis- ferdighet

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 4 InnsIKT InnsIKT I-V:87 skoler Utenfor:37 skoler Bystyrets bevilgning for 2007: resterende grunnskoler innlemmes

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 5 Antall elever per datamaskin Bystyrets mål: maks. 5 elever per datamaskin Gjennomsnitt 2003: 8,9 2004: 6,6 2005: 5,5 Men også i 2005 store forskjeller: –fra 1,5 til 23,0 elever per maskin totalt –fra 1,5 til 30,9 elever per maskin med internett

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 6 Andel skoler med måloppnåelse: maks. 5 elever per datamaskin 2003:23 prosent 2004:37 prosent 2005:56 prosent –InnsIKT I-IV73 prosent –Utenfor35 prosent

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 7 Antall lærere per datamaskin Bystyrets mål: maks. 2 pedagogiske årsverk per datamaskin Gjennomsnitt: 2003: 2,7 2004: 1,8 2005: 1,4

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 8 Andel skoler med måloppnåelse: maks. 2 pedagogiske årsv. per datamaskin 2003:40 prosent 2004:70 prosent 2005:83 prosent

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 9 UDEs brukerundersøkelse IKT er det satsningsområdet med minst fornøyde elever/foreldre – også i 2005 –36 prosent var fornøyde –28 prosent var misfornøyde Graden av bruken av PC i arbeid med fagene –21 prosent oppga at bruken av god –43 prosent oppga at bruken var dårlig

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 10 Rektorenes vurdering av elevenes digitale ferdigheter I Lavest skåre av 10 utvalgte faglig-pedagogiske mål Men markante utslag for de som har deltatt lengst i InnsIKT

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 11 Rektorenes vurdering av elevenes digitale ferdigheter II Alle skoler - InnsIKT I-IV - InnsIKT I - InnsIKT II - Skoler utenfor Lykkes i stor grad 42 prosent 57 prosent 68 prosent 67 prosent 26 prosent

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 12 Tiltak m.v. fra UDEs side I ”Handlingsplan for oppfølging av InnsIKT- skoler” –Skolene skal utarbeide tre-årige strategiske planer –Skolene mottar veiledning –Skal etablere nettverk mellom skoler –Skal utarbeide nettbank i digitale læringsressurser Forsterket og differensiert kompetanse- utvikling av lærere Framtidig Oslo-prøve i digital kompetanse og IKT brukt i fag

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 13 Tiltak m.v. fra UDEs side II Utarbeidet oversikter over maskintetthet m.v. InnsIKT V: barnetrinn med lav maskintetthet Utredning av finaniseringsformer for å sikre reanskaffelser av datamaskiner o.l. Intensivering av arbeidet for å bedre data- nettkapasiteten Vil øke andelen elevbrukere av InnsIKT- løsningen

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 14 Revisjonens samlede vurderinger Positivt at datamaskintettheten har økt i perioden Det gjensto en del på at alle skoler når målet om maks. 5 elever per datamaskin. Tid ved datamaskinen er en kritisk faktor for utvikling av digital kompetanse hos elever og lærere. Tiltakene fra UDEs side etter hovedunder- søkelsen synes hensiktsmessige.

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 15 Forvaltningsrevisjonsprosjektet om IKT i ordinære grunnskoler er med de to rapportene avsluttet fra kontrollutvalgets side.