Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Status NAV i Oppland – august 2014

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Status NAV i Oppland – august 2014"— Utskrift av presentasjonen:

1 Status NAV i Oppland – august 2014
«Et NAV i utvikling» - Haavard Ingvaldsen, fylkesdirektør Status NAV i Oppland – august 2014

2 NAV etablert juni 2006 Det skulle etableres 26 NAV-kontor i Oppland innen utgangen av 2010 Meget stort oppgavetilfang i kontorene Hvordan evnet vi å følge opp brukeren under etableringen og i tiden etter?

3 Behov for organisatoriske endringer
Tjenester og oppgaver løftet ut av NAV-kontorene NAV Forvaltning (Oppland først ute) NAV Kontaktsenter (25-30’ brukere daglig, ventetid 23 sek, avslutningsgrad 80%) (711’ arb. givere hittil i år, ventetid 21 sek.) NAV Pensjon (5 enheter i landet) Oppgaver vs. ressurser - en styrking av NAV-kontoret ! Regionale løsninger (Oppland lengst fremme i landet) Skal gi mer tid til hovedoppdraget vårt – flere i arbeid

4 Flere i arbeid - færre på trygd!
Behov for utvikling Selvbetjeningsløsninger via NAV.no (ny portal) Registrering av CV, Din side, elektroniske meldekort, etc. Utlys stilling (for arbeidsgiver) Sykefraværsapp. for arbeidsgiver Søknad om dagpenger Chat-tjeneste foreldrepenger (94 % fornøyd/svært fornøyd) Facebook-tjeneste for ungdom (jobblyst) Osv. En rekke kompetansehevende tiltak for våre ansatte I sum skal dette forsterke NAVs innsats overfor de brukerne som trenger det mest Flere i arbeid - færre på trygd!

5 Gir det effekt? Brukerundersøkelser – positiv utvikling, Oppland over snitt («Hvor fornøyd er du med NAVs service totalt sett?» 5,1 (skala 1-6) Arbeidsgiverne fornøyde med NAVs tjenester – positiv utvikling

6 Gir det effekt? forts. Legemeldt sykefravær 1. kvartal 2014: 6,4% (1. kv. 2013: 6,9%) Graderte sykemeldinger 1. kvartal 2014: 27,6% (1. kvartal 2013: 22,9%) OBS! 98% av de med «Nedsatt arbeidsevne» (arbeidsavkl. penger) kommer fra sykepenger

7 Utfordringen videre Tidlig og tett oppfølging av de sykemeldte
«skru igjen krana» (stor satsing i Oppland) Vi må forsterke NAVs kontakt med arbeidsgiverne Arbeidsgiverkontakt: ca. 800 pr. mnd (2013 ca. 500) (Altså over 20% av virksomhetene med 5 ansatte eller flere) Etablering av jobbsjansen Oppfølging og jobbmatch av ca brukere pr. måned (2013 ca. 900) Overgangen til arbeid øker – men fortsatt potensiale… Ungdom Psykisk helse (IPS)

8 «ARBEID FØRST» skal prege NAVs innsats !


Laste ned ppt "Status NAV i Oppland – august 2014"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google