Alma og vi. Blåskjermen + ASK BibliotekeneSluttbrukerneEierneBibsysorganisasjonenBibliotekarene ALMA + Oria.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Advertisements

1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Omstillinger og arbeidsmiljø -potensielle fallgruver kunnskap gir vekst Drammen 22.. september 2015 Kristin Dæhli, Forskerforbundet ved NTNU.
11 Sekretærkonferansen Januar 2010 Plogspissprosjekt Sekretærens rolle i organisasjonen.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
 ”Noen vet kanskje hva et barn er, men ingen vet hva det kan bli.  Noen vet kanskje hva en barnehage er, men ingen vet hva den kan bli.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år 20.november 1989: Barnekonvensjonen vedtas i FN. Barnekonvensjonen sier hvilke rettigheter alle barn har.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Kunnskapsnettverk Bruker og driftstøtte. kunnskapsnettverk VVirksomheter er opptatt av kunnskap og vil gjerne fremstå som kunnskapsbedrifter eller kunnskapsorganisasjoner.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Regnskap og regnskapsrutiner
Fremtidens biblioteksystem
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Likehel.no Et opplæringsprogram i sikkerhetskultur for kraftnæringen
Fagvalg Studiespesialisering
Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov.
Alternative utdanningsløp
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
Implementering av nytt ITSM-system
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hvorfor mapper vi? Forankring av mappingprosjektet
Innvovatoriet i Tønsberg Bakkenteigen
Kartlegging av arbeidsoppgaver og kompetanse
Bibliotekmøte i Nordland, september 2017 Helén Sakrihei
IA-arbeid i praksis Utvikling av samarbeid gjennom diskusjon, prioriteringer og handling i IA arbeidet. Velkommen til kurs i sykefraværsoppfølging Litt.
Nye for ansatte-sider: Status og tidsplan høsten 2015
Gang.
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Hvem er vi? Utdannet bibliotekar ved Loughborough University of Technology Koordinator for BIBSYS Brukerstøtte Funksjonell tjenesteekspert på Alma med.
Felles biblioteksystem
Erfaringer med bruk av NS 8435
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
HMS © Caritas Norge..
Hva er en god ordbok?.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Evaluering av publiseringssystem Stadnavn
Finanskomité møte 9. mai 2018 Kommunal Forvaltning.
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Den skandinaviske modellen – et skjørt politisk kompromiss eller et stabilt økonomisk system? Kalle Moene.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
BIBBI-emner i Norsk webDewey
Fremtid Hva tror der jenta drømmer om? Hvis det er noe som kan skje snart, hva tror dere hun drømmer om da? Hvis det er noe som skal skje i fremtiden,
Evaluering eBorger Pilot
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Systematisk arbeid med motivasjon
Dreiebok siste 30 sekunder
Lett blanding: Skjerm Gå først inn på ”Utforsker” og deretter på skrivebord her er kan du velge forhåndsinnlagte åpningsbilder eller egne bilder fra.
Erfaring med tekniske detaljer knyttet til e-lås v/ Birkenes
Nå er vi spente!.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Velkommen til foreldremøte
Vedtatt av styret i Landbrustjenester Hedemarken
BIBSYS-konferansen mars 2019 Erling Fossan
Folketrygden - alderspensjon
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Forberedelse til praksis
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Utskrift av presentasjonen:

Alma og vi

Blåskjermen + ASK BibliotekeneSluttbrukerneEierneBibsysorganisasjonenBibliotekarene ALMA + Oria

Blåskjerm og Alma Mer enn et systemskifte – 35 år pluss som verktøy, husholdningssystem, gjenfinningssystem – Blåskjermen var en institusjon Egne normer og regler Bibsys marc – praksis, håndbøker+++ Egen kultur – kurs, internopplæring Eget stammespråk Flere hadde gravøl ved overgangen Hvordan overføre fordelene til Alma?

Overraskelsene «Overraskelsene» [tar for gitt at systemet klarer «basics»] Tidkrevende – 8 mnd pluss før «pre-skifte»-status Ny kompetanse – kompetansevridende – Mye må læres på nytt – ikke alltid lett – Nye typer kompetanse –rom for å gjøre mer selv, men det krever annen kompetanse enn tidligere – Nye muligheter for mange Kostnadene – opplæring og innkjøring = lang prosess – Fjernlånet – Katalogisering på «dypere» nivå – tidkrevende med autoriteter – Vi mister «taus kunnskap» - må læres på nytt Stammespråket

Konsekvenser for bibliotekansatte Omorganiseringer? – Er det noen som har gjort dette direkte som konsekvens av skiftet? – Sentralisering av oppgaver knyttet til katalog? Tvinger det seg fram? Kompleksiteten gjør at flere må spesialisere seg – Katalogisering – Noen sier fra seg oppgaver – hva med nye Pensjoneringer – Går av før tiden, velger å ikke stå lengre Hvordan ivaretar leder dette?

Gode muligheter for bibliotek med programmeringskompetanse Gode muligheter for bibliotekansatte med programmeringskompetanse, interesser for spesielle områder Som alltid forskjeller på hva store, mellomstore og små bibliotek kan gjøre Bibsys skal hjelpe både små og store Evaluering? Når og på hvilke(t) nivå

Tid nok til tilpasning? Er det satt av nok tid til prosessen? – Vi har ikke satt stopp for noen oppgaver – «Flaks» at valutasituasjonen har redusert innkjøp? For mange skjer det andre store ting samtidig – Fusjonsprosesser – 0,7% kutt i administrasjonen – 10% -kuttet ved NTNU

Før: «det er så gammelt dette systemet» Nå: «vi har så nytt system skjønner du» Blåskjermen utviklet gradvis over tid, frustrerende med lang respons på endringsforslag Alma hyllekjøpt – må gjøre tilpasninger fort for å få til samme effektivitet, kan gjøre noe av dette lokalt -hvis kompetanse

Gøy –på sikt – det blir bra! Gøy med noe nytt å lære seg Nye muligheter Marc 21, autoritetsfelter – bra for mapping og deling på sikt Web-basert – alltid tilgjengelig (nesten) Effektivt utlån/innlån på institusjonen

Småfrustrasjonene Grensesnittet – har de brukertestet over hodet? Funksjonaliteten – utviklet av bibliotekarer??? Vant til full kontroll – Oversikt over alle bokeksemplarer i bibsys – borte!? – Ca oversikt over all beholdning hos alle bibsysbibliotek Opplæringsmaterialet – engelsk og komplekst – laget for opplæring eller for å vise «kompleksiteten»?

Videre? Kompetanseheving Evalueringer Utvikling

Kunnskapsorganisasjoner Verdier Normer Regler =kultur =institusjoner