1 FAGFORBUNDET Kompetanseutvikling for ansatte på NAV kontor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Advertisements

NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
Arbeid er førstevalget
Sosialtjenesten i Bergen
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Dag Ove Rognmo For tiden NDU. Min plass Arbeidet i NAV - interim i ca 1/2 år Prosjekt Kompetanse og kultur Arbeidsoppgavene var: utvikle forslag til.
Side 1 «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV- kontor « - Bakgrunn og rammer  Utviklingsforsøk som har sitt utspring i, men er ikke en videreføring av.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen.
Tilbyderkonferanse Anskaffelse – Rammeavtale bedriftshelsejeneste.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA.
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Evaluering av NAV-reformen ( ) Møte i Brukerforum 21. august 2007 Steinar Kristiansen, Norges forskningsråd.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Lov, avtaler, veiledere mm
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Strategi for Nord universitet 2020
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
NAV Andøy Hanne Martine Jacobsen 19. Oktober 2017.
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Valgfag innsats for andre
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
HMS © Caritas Norge..
NAV-veiledere i vid. skole
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Veileder – NAV Loppa Veileder 100% fast stilling
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
«. « Nasjonalformue per innbygger Historisk har arbeid vært en betydelig årsak til tidlig død og store helseproblemer. Stor innsats over mange år.
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Virksomhetsstrategi for
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Utredningsgruppe samferdsel
Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Strategisk kompetansestyring i kommunene
INNOVI sitt hovedformål er å gi arbeidstilbud til personer som har, eller i nær fremtid ventes å få innvilget varig uførepensjon. Vi arbeider med spesiell.
Utskrift av presentasjonen:

1 FAGFORBUNDET Kompetanseutvikling for ansatte på NAV kontor

2 Generelt om NAV  Opprettet 1. juli 2006  Alle NAV-kontorene skal være etablert innen 2010  Berører ansatte i stat og ca gjennom partnerskap med kommunen  Nesten hele befolkningen er brukere  Forvalter 1/3 av statsbudsjettet  Kontorer i hele landet

3 Verdier og visjoner Visjon: Vi gir mennesker muligheter Verdier: –Løsningsdyktig –Tydelig –Tilstede

4 Hovedmål for reformen  Flere i arbeid og aktivitet – færre på trygd og stønad  Enklere for brukerne og tilpasset brukernes behov  En helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning

5 Lokale samarbeidsavtaler – innhold:  Lokalisering, utforming, organisering og drift av kontoret  Hvilke kommunale tjenester skal inngå  Hvordan kontoret skal samhandle med brukerne  Samhandling med øvrige tjenestetilbud

6 Utforming av lokale NAV-kontorer  Et praktisk utformet kontor  Tilrettelagt for aktiv deltakelse  Med ansatte som har evne til å prioritere individuell og tett oppfølging

7 IKT  Samordning av datasystemer  Felles grunnprogrammer  Tilgang til internett/intranett  Tilgang til statlige og kommunale fagsystemer  Telefoniløsning  Publikumsnett

8 Pilotkontorer  Et kontor i hvert fylke  Gi erfaring med etablering av NAV-kontor  Bidra til utvikling og utprøving av partnerskap mellom stat og kommune  Teste ut IKT-løsninger, arbeidsmetoder og nye roller for de ansatte  Jobbe med kompetanse og kulturtiltak

9 Fafo-rapport  På oppdrag fra LO i samarbeid med NTL, FO og Fagforbundet  Bygger på kvalitative intervjuer med 47 ansatte og TV fra begge statsetatene og kommunale tjenester  Fokus på de ansattes roller  Trekker fram de fagorganisertes syn på hva som er de viktigste utfordringene  Kompetanse og opplæring trekkes fram som viktige spørsmål; så som: - endringskompetanse - kompetansekrav - nødvendig opplæring  Ufaglærte - faglig opplæring  Spesialistkunnskap - blir den ivaretatt  Styrking av mottaket - både kompetansemessig og bemanningsmessig

10 Kompetanse Definisjon av kompetanse: ”Med kompetanse menes i dette dokumentet summen av kunnskaper, ferdigheter og holdninger som hver enkelt ansatt må inneha, dvs. individbasert kompetanse: Kunnskap: Teoretisk eller oppgaverelaterte kunnskaper som medarbeiderne har tilegnet seg herunder evne til å finne relevant informasjon Ferdigheter: Evnen til å gjennomføre nødvendige handlinger (tjenester mot brukerne), dvs. mestre de oppgaver som den nye forvaltningen har. Holdninger. Er den indre motivasjon en medarbeider har for å gjøre en god jobb for brukerne av velferdsforvaltningen (stikkord: trygghet, ansvarsfølelse, vilje)” Bygger på Rapport: Forslag til kompetansekrav – prosjekt Kompetanse og kultur - NAV Interim

11 Kompetanseutvikling Viktige suksessfaktorer for å lykkes er å skape felles kultur, og sikre at ansatte har nødvendig kompetanse for å møte brukerne og deres behov. NAV sitt overordnede mål for kompetanseutvikling er at: ”Arbeids- og velferdsforvaltningen skal ha ansatte som til enhver tid innehar den kompetanse som er nødvendig for å utføre arbeidsoppgaver og møte utfordringer på en effektiv og hensiktsmessig måte.”

12 Kompetanseutvikling, forts. Rolle- spesifikk kompetanse Basis- kompetanse Visjoner, mål, løfter, verdier, holdninger Veileder mottak Veileder oppfølging Leder- rolle Andre roller Arbeids- metoder Organiserin g, Samfunn Partnerskap Lover og regelver k Tjeneste - innhold IKT Rettigheter og plikter som ansatt Figuren nedenfor viser forholdet mellom basiskompetanse og rollespesifikk kompetanse.

13 Basiskompetanse Skal ha kjennskap til :  Lokale samarbeidsavtaler  Styringssystemer, beslutningslinjer, rammer for økonomi og resultat  Statens organisering og kommunens administrative og politiske organisering  Lovverk og avtaler som regulerer ansettelsesforhold, HMS, lokale rutiner, lønn osv.  Lover og regelverk for velferdsetaten og sosialtjenesten  Veiledning i forhold til arbeidsmarked, utdanning, økonomisk sosialhjelp, folketrygdloven osv.  Arbeidsmetoder, som selvbetjeningssystem for brukere, avklarings- og kartleggingssystem  IKT-personkort, saksbehandlerprogram, intranett, datasikkerhet

14 Kompetansekartlegging Kompetansekartleggingen gir medarbeideren  Refleksjoner over egen kompetanse  Synliggjøring av egen utviklingsbehov  Grunnlag for personlig utviklingsplan  Synliggjøring av total kompetanse og grunnlag for gode medarbeidersamtaler og forpliktende oppfølging

15 Kompetansekartlegging forts. Hvorfor CV-registrering.  For at den enkelte skal kunne synliggjøre sin formalkompetanse og samlede erfaring  For å bygge opp en elektronisk CV-base over alle ansatte  For å gi ledere et verktøy for å følge opp medarbeidere i sine enheter  For å kunne iverksette nødvendige tiltak når behov avdekkes  Fordi det er behov for status på nåværende kompetanse i arbeidet med å etablere NAV organisasjonen

16 Kompetansetilbud Velferdsstudiet Denne utdanningen tilbys som deltidsutdanning og består av 16 moduler av 10 studiepoeng. Modulene kan tas enkeltvis. Studiemodulene som tilbys skal bidra til å møte de utfordringer velferdsstaten står overfor:  Opprettelsen av offentlige servicekontorer  Samordning av sosial-, arbeidsmarked- og trygdeetat (NAV Arbeid og Trygd)  Krav om et brukerrettet og helhetlig tjenestetilbud.  Brukermedvirkning og tverretatlig samarbeid. Tilbudet gis ved Høgskolen i Oslo, Agder, Nord-Trøndelag og Tromsø

17 Nyttige nett-adresser        