Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St"— Utskrift av presentasjonen:

1 Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Dag Wiese Schartum

2 Noen viktige elementer i forvaltningspolitikken
Organisasjonsutvikling Systemutvikling Regelverksutvikling Personalpolitikk og kompetanse Lokalisering av forvaltningen

3 Dokumenter om «digital agenda»
Stoltenberg II-regjeringen la fram Meld. St. 23 (2012–2013) om Digital agenda for Norge— IKT for vekst og verdiskaping I april 2016 la Solberg-regjeringen fram en ny Digital agenda for Norge (Meld. St. 27 (2015–2016)) Begge meldinger er etter mønster fra EUs: Digital Agenda for Europe (2010) Alle dokumenter gjelder sektoroverskridende IKT-politikk som bl.a. omfatter innovasjon, næringsliv og offentlig forvaltning

4 Regjeringens mål og hovedprioriteringer i IKT-politikken
Hovedmålsettinger En brukerrettet og effektiv offentlig forvaltning Verdiskaping og deltakelse for alle Hovedprioriteringer 1. Brukeren i sentrum 2. IKT er en vesentlig innsatsfaktor for innovasjon og produktivitet 3. Styrket digital kompetanse og deltakelse 4. Effektiv digitalisering av offentlig sektor 5. Godt personvern og god informasjonssikkerhet

5 Fortolkning av hva slags endringer/forbedringer regjeringen ønsker å oppnå
Grunnleggende: Produktivitetskommisjonen: Mer og bedre bruk av teknologi vil være avgjørende for økt produktivitet både i offentlig sektor og i næringslivet (NOU 2015: 1) Økt produktivitet i forvaltningen kan bl.a. oppnås ved økt automatisering av saksbehandling og tjenester Behov som innbyggere, ansatte, offentlige og private virksomheter og frivillig sektor har, skal være styrende (for produktivitetsfremmende tiltak) Innebærer særlig krav til: sammenhengende og helhetlige tjenester enkelttjenester skal settes sammen i tjenestekjeder tilpasset brukernes behov og livssituasjoner tjenestene bør være tilgjengelige hele døgnet tjenestene skal være tilpasset mobile enheter Kravene skal oppnås under forutsetning av god ivaretakelse av (bl.a.) personvern og informasjonssikkerhet Bedre personvern, rettssikkerhet, informasjonssikkerhet, åpenhet mv., kan neppe ses som primære mål for endringsprosessene Bedre personvern mv. kan likevel bli en effekt av endringene (og regjeringen tror at det er tilfellet)

6 Digresjon Legg merke til at dokumenter som Digital agenda bare handler om «tjenester» «Brukerorienteringen» uttrykker at forvaltningen er på borgernes side og til deres tjeneste Motsetningsforhold og interessekonflikt blir ikke eksponert Myndighetsutøvelse og mulige negative følger for borgerne blir ikke spesielt problematisert Derfor blir heller ikke spørsmål om rettssikkerhet spesielt fremhevet (men forutsatt)

7 Retning og ambisjon for regjeringens politikk i offentlig sektor
Offentlig sektor spør deg ikke på nytt om noe den vet Du trenger ikke søke om noe du har rett til Hvis offentlig sektor trenger informasjon fra deg, skal du kunne gi den digitalt Du får svar digitalt Du får umiddelbart svar hvis det ikke er behov for bruk av skjønn Du kan enkelt få vite hva offentlig sektor vet om deg og hvem som har sett denne informasjonen

8

9 Definisjon av informasjonsforvaltning

10 Hva en kan oppnå med informasjonsforvaltning (i hht Brønnøysundregistrene)
Redusert rapporteringsbyrde til det offentlige for innbyggere og næringsliv Bedre gjennomføringsevne for reformer og samhandlingsprosjekter i offentlige virksomheter Raskere og enklere saksgang for innbyggere og næringsliv Reduserte kostnader og bedre beslutningskvalitet for offentlige virksomheter Bedre personvern og økt informasjonssikkerhet for innbyggere

11 Informasjonsutveksling i NAV og mellom NAV og andre

12 Krav til informasjonsforvaltning
Praktiske krav («orden i eget hus») Data skal være dokumentert. (begrepsdefinisjoner, hjemler, taushetsplikt, formålsbestemthet mv) Jf. datakataloger, datamodeller, begrepskataloger, begrepsmodeller Oversikt over data skal være tilgjengeliggjort Rettslige og økonomiske krav Regjeringen anbefaler å lovhjemle adgangen til å dele data I tillegg vil det være behov for å avtale mellom avgiver og mottaker Hvem betaler for utvekslingen?

13 Om lovgivning og digitalisering
«Regelverket legger premisser for saksbehandlingen hos offentlige virksomheter. Det er derfor viktig at både arbeidsprosessene og regelverket legger til rette for digital saksbehandling. Som ledd i digitalisering av offentlige tjenester og arbeidsprosesser, kan det være aktuelt med hel eller delvis automatisering av rettslige vurderinger. Automatisering av rettslige vurderinger forutsetter at rettsregler blir uttrykt i programkoder. Dette krever bestemmelser som egner seg for slik regelanvendelse.» (avsnitt 8.3.2)

14 Behov for avansert IKT-kompetanse


Laste ned ppt "Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google