Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Virksomhetsstrategi for

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Virksomhetsstrategi for"— Utskrift av presentasjonen:

1 Virksomhetsstrategi for
Arbeids- og velferdsetaten

2 Vi gir mennesker muligheter!
Målbilde 2020 Våre verdier: Tydelig Tilstede Løsningsdyktig Arbeid først Pålitelig forvaltning Aktive brukere Kunnskapsrik samfunnsaktør Løsningsdyktig organisasjon

3 Visjon - ”Vi gir mennesker muligheter”
Vår visjon reflekterer tre fundamentale samfunnsmessige funksjoner som etaten skal sikre: Mulighet for arbeid for flest mulig Mulighet for meningsfull aktivitet for mennesker med spesielle behov Mulighet for inntektssikring i henhold til rettigheter etablert i lovgivningen

4 Strategiarbeidet Strategien gjelder for den statlige delen av Arbeids- og velferdsforvaltningen. Strategien er utviklet gjennom En involverende prosess Arbeidsmøter rundt om i hele landet Dialog med medbestemmelsesapparatet og vernetjenesten Sentralt brukerutvalg har bidratt med viktige innspill KS sentralt invitert inn i prosessen for informasjon og overordnet forankring Arbeidsmøter med toppledelsen i etaten Innspillsrunde i etaten og mot rådmannsutvalgene Strategien bygger på et partnerskap mellom kommune og stat Strategiarbeidet har tatt lang tid, noen mener kanskje alt for lang tid. Allikevel har dette gitt oss mulighetene til å få med mange gode og nødvendige innspill fra spesielt etaten, men også andre interessenter. Det var verdifullt at alle leder i etaten har vært aktive i prosessen. De har gitt nyttige innspill basert på sin samlede erfaring fra NAV-kontorene, spesialenheter, direktoratet og forvaltningsenheter. Totalt har 1500 medarbeidere fra stat og kommune, samarbeidspartnere, organisasjonene og vernetjenesten deltatt med kunnskap og i aktiv dialog om nåtid, framtid, muligheter og veivalg. Alle innspillene har til sammen gitt oss vår nye virksomhetsstrategi som vi alle kan være stolte av. Nå står den største utfordringen igjen – nemlig å gjennomføre

5 Utviklingstrekk Generelt et høyere utdanningsnivå i befolkningen…
…men en økende andel unge menn med kun fullført grunnskole Høy etterspørsel etter arbeidskraft gir stor fleksibilitet og mange valgmuligheter for de som har en varig arbeidslivstilknytning… …men andelen marginaliserte øker, hvor en større andel av disse har sammensatte og diffuse utfordringer, livsstils-problematikk osv Flere brukere benytter og forventer selvbetjeningsløsninger i kontakt med NAV… …men flere brukere har behov for langvarig og tett personlig oppfølging fra NAV Mange forvaltningsoppgaver kan automatiseres… …men også en økende andel komplekse saker som krever samordning og utstrakt bruk av skjønn (krav til individuell tilpasning) Økende forventninger til levestandard, større kunnskap og forventninger til egne rettigheter, sterkere krav til individualiserte/skreddersydde tjenester, større krav til brukermedvirkning og brukerstyring Når vi ser på utviklingstrekk i omverden så ser vi at brukergruppa i midten blir smalere. Det blir flere i hver av ytterkantene – ”polarisering”. Dette er fremtidstrekk som vi må ruste oss til å møte. I virksomhetsstrategien er det tatt utgangspunkt i disse utviklingstrekkene når innsatsområder og hovedgrep er valgt og prioritert

6 Målbilde for Arbeids- og velferdsetaten i 2020
Kvaliteten og omfanget på tjenestene våre støtter opp under høy yrkesdeltakelse og at samfunnet får dekket sitt behov for arbeidskraft. Innsatsen vår støtter den enkelte bruker til å skaffe seg og beholde arbeid, og den bidrar til sosial inkludering. Ytelsesforvaltningen gir økonomisk trygghet for den enkelte og forhindrer trygdemisbruk. Både brukere og oppdragsgivere har tillit til oss. Organisasjonen vår er basert på verdiene: tydelig, tilstede og løsningsdyktig. Vi benytter ressursene effektivt, og vi møter fremtidige behov hos brukere og samarbeidspartnere fordi vi er flinke til å endre oss. Vi har spesialisert kompetanse til å løse oppgavene våre og vi har engasjerte medarbeidere som er motivert av NAVs samfunnsoppgave. I partnerskap med kommunene utvikler vi gode løsninger for brukerne.

7 Innsatsområder Innsatsområder Hovedgrep
De 5 innsatsområdene er de områdene vi mener vi må jobbe spesielt med i strategiperioden for å nå målbildet Hovedgrep Hovedgrep er de aktiviteter vi skal gjennomføre for å styrke etaten og våre resultater innen de valgte innsatsområdene Målbildet for NAV og de fem innsatsområder vil være retningsgivende for hele tiårsperioden fram til 2020. De tilhørende hovedgrep har et kortere perspektiv (3-5 år) – perioden fram mot ny IKT-støtte. Dette er grep vi begynner med og som ikke forutsetter vesentlig ny IKT-støtte og grep som legger grunnlag for å ta imot ny IKT-støtte. Alle grepene er viktig, men vi klarer ikke å gjennomføre alt samtidig. Hele etaten skal derfor ha et særlig fokus på noen prioriterte grep hvert år, men vi skal samtidig bevege oss i den retningen strategien angir på alle områdene gjennom bevisste valg.

8 Innsatsområder og hovedgrep
Videreutvikle og formidle vår kunnskap om tilstanden på arbeids- og velferdsområdet Bidra aktivt til politikkutvikling og forenkling av regelverk Øke kunnskap om hva som virker Legge til rette for medvirkning og tydeliggjøre brukers eget ansvar Tilby flere tjenester via telefoni og nett Forsterke den systemrettede brukermedvirkningen Styrke ferdighetene i veiledning og samhandling med bruker Målrette kompetanse-utvikling Løse forvaltnings-oppgaver i robuste miljøer Følge felles og tydelige krav til kvalitet og like arbeidsprosesser Styrke den arbeidsrettede brukeroppfølgingen Ha fleksibel tiltaksportefølje og treffsikker bruk Tydeliggjøre roller og styrke samarbeidet med arbeidslivet, legene og skoleverket Styrke arbeidsmarkeds-kompetanse Utøve tydelig ledelse og helhetlig styring Sammen styrke NAV som lærende organisasjon Utvikle nye IKT-løsninger og sikre implementering Fortsette å øke effektivitet og utvikle evnen til endring Videreutvikle partnerskapet Kunnskapsrik samfunnsaktør Aktive brukere Pålitelig forvaltning Arbeid først Løsningsdyktig organisasjon

9 For de neste tre til fem år
Virksomhetsstrategi for Arbeids- og velferdsetaten Arbeid først Høy yrkesdeltakelse er det sentrale målet også i årene som kommer. Arbeid gir det enkelte menneske økonomisk selvstendighet og handlingsrom og er samtidig den viktigste arenaen for sosial inkludering. Vår innsats skal derfor møte brukerne med støtte til arbeid. Ambisjoner for de neste ti årene Arbeid er førstevalget, og virkemidlene våre skal styrke brukernes muligheter for å komme i arbeid. Vi gjør inngangen til arbeidslivet enklere for de som trenger større innsats for å komme i jobb. Vi bistår arbeidsgivere med å få ned sykefraværet, hindre utstøting og rekruttere arbeidskraft. NAV bidrar til at arbeidssøkere lett får tilgang på ledige jobber og at arbeidsgivere lett får tak i nye ansatte. Styrke arbeidsmarkeds-kompetanse Styrke den arbeidsrettede brukeroppfølgingen Tydeliggjøre roller og styrke samarbeidet med arbeidslivet, legene og skoleverket Ha fleksibel tiltaksportefølje og treffsikker bruk Hovedgrep For de neste tre til fem år bygge kunnskap om arbeidsmarkedet bruke denne kunnskapen når vi veileder brukerne mot arbeid videreutvikle metodiske prinsipper sikre at oppfølgingen er tilpasset den enkeltes forutsetninger og arbeidslivets behov ha forutsigbare og avklarte grenseflater etablere nasjonale og lokale arenaer for samarbeid legge brukerens muligheter og arbeidslivets behov til grunn når vi benytter og kjøper tiltak Bygge kunnskap om arbeidsmarkedet. Bruke denne kunnskapen når vi veileder brukerne mot arbeid. Videreutvikle metodiske prinsipper. Sikre at oppfølgingen er tilpasset den enkeltes forutsetninger og arbeidslivets behov. Ha forutsigbare og avklarte grenseflater. Etablere nasjonale og lokale arenaer for samarbeid. Legge brukerens muligheter og arbeidslivets behov til grunn når vi benytter og kjøper tiltak. 9 9

10 For de neste tre til fem år
Virksomhetsstrategi for Arbeids- og velferdsetaten Pålitelig forvaltning Vi forvalter velferdsordninger som gir det enkelte menneske økonomisk trygghet og vi støtter brukerne på veien mot arbeid og økt deltakelse i dagliglivet. Gjennom kvalitet, tilgjengelighet og effektivitet legger vi grunnlaget for god brukerservice og skaper tillit til Arbeids- og velferdsetatens arbeid. Ambisjoner for de neste ti årene Vi utbetaler riktige ytelser til rett tid. Vi har en robust og enhetlig forvaltning som håndterer omskiftninger i samfunnet, arbeidslivet og på arbeidsmarkedet. Vi har en forvaltning som sikrer brukerne lik behandling uansett hvor i landet de bor. Vi gjør det enkelt for brukerne å forstå og ivareta sine rettigheter og plikter. Vi bidrar til å hindre trygdemisbruk. Nye IKT-løsninger vil bidra vesentlig til rask og riktig saksbehandling. Hovedgrep For de neste tre til fem år Følge felles og tydelige krav til kvalitet og like arbeidsprosesser Målrette kompetanse-utvikling Løse forvaltnings-oppgaver i robuste miljøer sikre høy kvalitet og likebehandling gjennom å tilgjengeliggjøre, ta i bruk og følge opp kvalitetskrav utvikle arbeidsprosesser og -metoder på grunnlag av erfaringer drive kompetanse- utvikling med utgangspunkt i måloppnåelse og lokale behov sikre at organisasjonen har kompetanse til å løse komplekse saker sikre stabil måloppnåelse og likebehandling uavhengig av hvor brukeren bor redusere sårbarhet og forberede implementeringen av nye IKT-løsninger Redusere variasjoner i kvalitet ved å tilgjengeliggjøre, ta i bruk og følge opp kvalitetskrav. Drive kompetanseutvikling med utgangspunkt i måloppnåelse og lokale behov. Sikre at organisasjonen har kompetanse til å løse komplekse saker. Sikre stabil måloppnåelse og likebehandling uavhengig av hvor brukeren bor. Redusere sårbarhet og forberede implementeringen av nye IKT-løsninger. 10 10

11 For de neste tre til fem år
Virksomhetsstrategi for Arbeids- og velferdsetaten Aktive brukere NAV skal gi mennesker muligheter og vi tilbyr tjenester til et stort mangfold brukere. Vår innsats og samhandling skal møte den enkeltes behov slik at brukeren kan ta ansvar for eget liv. Ambisjon for de neste ti årene: Vi har selvbetjeningsløsninger som gjør flest mulig brukere selvhjulpne. Stadig flere tar aktivt del i egen sak og har et godt grunnlag for å gjøre egne valg. Brukere som trenger bistand får oppfølging i tråd med egne behov og har tillit til at NAV gir dem god bistand. Vi kommuniserer tydelig med klart språk i alle kanaler. Hovedgrep For de neste tre til fem år Styrke ferdighetene i veiledning og samhandling med bruker Legge til rette for medvirkning og tydeliggjøre brukers eget ansvar Forsterke den systemrettede brukermedvirkningen Tilby flere tjenester via telefoni og nett utvikle veiledningskompetanse som gir brukeren innflytelse og synliggjør brukerens muligheter bygge innsatsen vår rundt den enkelte brukers muligheter, medvirkning og innflytelse være tydelige på hva som er brukerens eget ansvar og stille krav videreutvikle samhandlingen med brukerrepresentantene når vi utvikler tjenester og arbeidsmåter gjøre telefoni- og nettjenestene til reelle førstevalg som både gir formåls- og kostnadseffektivitet • utvikle nye tjenester Utvikle veiledningskompetanse som gir brukeren innflytelse og synliggjør brukerens muligheter. Bygge innsatsen vår rundt den enkelte brukers muligheter, medvirkning og innflytelse. Være tydelige på hva som er brukerens eget ansvar og stille krav. Videreutvikle samhandlingen med brukerrepresentantene når vi utvikler tjenester og arbeidsmåter. Gjøre telefoni- og nettjenestene til reelle førstevalg som både gir formåls- og kostnadseffektivitet. Utvikle nye tjenester. 11 11

12 For de neste tre til fem år
Virksomhetsstrategi for Arbeids- og velferdsetaten Kunnskapsrik samfunnsaktør Våre erfaringer og vår kunnskap skal bidra til utvikling og gjennomføring av arbeids- og velferdspolitikken. Ambisjon for de neste ti årene: Vi har god kunnskap om tilstand og utviklingstrender på hele vårt ansvarsområde, både lokalt og nasjonalt. Denne kunnskapen bruker vi til å foreslå politikkforbedring og forenkling av regelverk. Vi vet hvordan tiltakene våre virker overfor ulike brukergrupper. Alt dette formidler vi aktivt ut i samfunnet gjennom dialog og god kommunikasjon. Øke kunnskap om hva som virker Videreutvikle og formidle vår kunn-skap om tilstanden på arbeids- og velferdsområdet Bidra aktivt til politikkutvikling og forenkling av regelverk Hovedgrep For de neste tre til fem år gjennomføre systematiske og representative forsøk med arbeidsmetoder og virkemidler styrke erfaringsdeling og læring være førstevalget til å beskrive samfunnstilstanden og forventet utvikling innen egne ansvarsområder ta aktivt del i samfunnsdebatten både lokalt og nasjonalt bruke kunnskapen vår til å skape forenkling, forbedring og riktige rammebetingelser Gjennomføre systematiske og representative forsøk med arbeidsmetoder og virkemidler. Forsøkene skal evalueres. Styrke erfaringsdeling og læring Være førstevalget på å beskrive samfunnstilstanden og forventet utvikling på våre ansvarsområder. Ta aktivt del i samfunnsdebatten både lokalt og nasjonalt. Bruke kunnskapen vår til å skape forenkling, forbedring og riktige rammebetingelser. 12 12

13 For de neste tre til fem år
Virksomhetsstrategi for Arbeids- og velferdsetaten Løsningsdyktig organisasjon For å lykkes med de øvrige innsatsområdene må vi hele tiden utvikle og forbedre oss. Vi skal kjennetegnes ved å være en effektiv etat som stadig blir ”litt bedre enn i går”. Brukerne skal oppleve at de får helhetlig innsats, uavhengig av hvordan etaten er organisert eller hva som er statens eller kommunens ansvar. Ambisjon for de neste ti årene: Vi er en tydelig organisasjon med klare mål som skaper forutsigbarhet for brukerne og samfunnet rundt oss. Vi er en fleksibel organisasjon med kapasitet og kompetanse til endring. Lederne våre bidrar til tydelig styring og utvikling av et godt arbeidsmiljø og felles kultur. Den sentrale innsatsfaktoren er medarbeiderne og deres kompetanse. Vi lærer av egne og andres erfaringer og bygger videre på gode resultater. Vi deler god praksis og legger til rette for læringsprosesser som motiverer både medarbeidere og ledere til å utvikle organisasjonen. Utøve tydelig ledelse og helhetlig styring Videreutvikle partnerskapet Sammen styrke NAV som lærende organisasjon Fortsette å øke effektivitet og utvikle evnen til endring Utvikle nye IKT-løsninger og sikre implementering Hovedgrep For de neste tre til fem år støtte lederne i utøvelsen av lederskap utvikle lederkrav tilpasset ulike enheters mål og utfordringer utnytte mulighetene i medbestemmelsesapparatet sette klare og gjennomgående mål styre og bruke ressursene effektivt for å nå mål bruke mulighetene i partnerskapet til å gi brukerne bedre tjenester gjøre løpende forbedringer basert på evaluering, erfaring og medvirkning • bruke medarbeidernes erfaring for videre utvikling av etaten systematisk bli ”litt bedre enn i går” realisere gevinster planlegge og gjennomføre endringsprosesser slik at de gir positive effekter for brukerne utvikle evnen til å ta imot moderniserte tjenester og motivere for endring 13 13

14 Fra strategi til handling - hva gjør vi nå?
Strategien skal Begeistre Styre Skape endring Gjennomføring av strategien er avhengig av at vi har en felles forståelse av hvor vi skal og hvordan komme dit. spiller på vår erfaring og kompetanse når vi planlegger tiltak og aktiviteter gjør hovedgrepene mer operative bruker strategien i våre daglige valg måler og følger opp i fht strategien Hvem er VI ? Vi er alle kulturbærer, men viktigste bærer av kultur er ledere som har storinnflytelse og adferd som gir signaleffekt. Det er derfor viktig at vi som ledere påtar oss ansvar for å sikrer at vi setter strategien ut i livet og bruker den i alle sammenhenger i det daglige I ledelse i oppfølging/styringsdialog i samhandling med kommune og våre partnere. Og sist ,men ikke minst i vår samhandling med brukerne

15 De fire prioriterte hovedgrep for 2012
Arbeid først Pålitelig forvaltning Aktive brukere Løsningsdyktig organisasjon Styrke arbeidsmarkeds-kompetanse Følge felles og tydelige krav til kvalitet og like arbeidsprosesser Styrke ferdighetene i veiledning og samhandling med bruker Utøve tydelig ledelse og helhetlig styring Vi skal bygge kunnskap om arbeids-markedet bruke denne kunnskapen når vi veileder brukerne mot arbeid Vi skal sikre høy kvalitet og likebehandling gjennom å tilgjengeliggjøre, ta i bruk og følge opp kvalitetskrav utvikle arbeidsprosesser og metoder på grunnlag av erfaring Vi skal utvikle veilednings-kompetanse som gir brukeren innflytelse og synliggjør brukerens muligheter Vi skal støtte lederne i utøvelse av lederskap utvikle lederkrav tilpasset ulike enheters mål og utfordringer utnytte mulighetene i medbestemm-elsesapparatet sette klare og gjennomgående mål styre og bruke ressursene effektivt for å nå mål.

16 Eksempler på hvordan hovedgrepene tas tak i
Fra arbeidet med kvalitetssystemet i etaten Fra et enkelt prosjekt – Ny saksflyt uføre Fra moderniseringsprogrammet

17 Kvalitetssystemet – Svar på ett av hovedgrepene i strategien
Innsatsområde: Pålitelig forvaltning Hovedgrep: Følge felles og tydelige krav til kvalitet og like arbeidsprosesser Vi skal: sikre høy kvalitet og likebehandling gjennom å tilgjengeliggjøre, ta i bruk og følge opp kvalitetskrav utvikle arbeidsprosesser og metoder på grunnlag av erfaring

18 Arbeid først er målsetting med all oppfølging
Innsatsområdene og ny saksflyt uføre Arbeid først Ny saksflyt uføre støtter det strategiske arbeidet med 'arbeid først' ved å kvalitetssikre at alle muligheter for arbeid er tilstrekkelig forsøkt, før varige løsninger vurderes. Pålitelig forvaltning Ny saksflyt uføre støtter innsatsområdet 'pålitelig forvaltning’. Gjennom å samle vilkårvurdering i en enhet og kvalitetssikre oppfølging av bruker, legges det til rette for standardisering og likebehandling som øker kvaliteten og effektiviteten i saksbehandlingen. Aktive brukere Ny saksflyt uføre skal støtte oppfølgingsarbeidet ved at det først er når bruker er tilstrekkelig avklart mot arbeid, at en varig løsning som uførepensjon skal vurderes. Løsningsdyktig organisasjon Ny saksflyt uføre er en del av arbeidet med å kontinuerlig utvikle og forbedre oss. Vi skal kjennetegnes ved å være 'litt bedre enn i går'. Brukerne skal oppleve en helhetlig innsats, uavhengig av etatens organisering, eller statlige og kommunale ansvarsforhold. Arbeid først er målsetting med all oppfølging

19 NAVs virksomhetsstrategi ligger til grunn for moderniseringsprogrammet
Innsatsområder Hva bidrar moderniseringsprogrammet med? Arbeid først Færre oppgaver i NAV-kontoret Andel tid brukt til oppfølging på et NAV kontor øker Andel sykmeldt i gradert/aktivitet innen dialogmøte 2 øker Pålitelig forvaltning NAV etterlever hovedkravene i statens økonomiregelverk og får sitt regnskap godkjent. Lik behandling uavhengig av hvor man bor Lik regelanvendelse Lik saksbehandlingstid Færre vedtak hvor det avdekkes feil gjennom internkontroll Aktive brukere Henvendelser og søknader på ytelsesområdet skjer gjennom selvbetjeningsløsninger. Tilfredsheten med tilgjengelighet til NAV er høy Kunnskapsrik samfunnsaktør Avhengig av hva vi får til i styringsdimensjonen Løsningsdyktig organisasjon IKT løsningene legger ikke unødige begrensninger på gjennomføring av pålagte endringer som nye reformer eller større regelverksendringer. Gjennomsnittlig tidsbruk per vedtak reduseres Lavere transaksjonskostnader


Laste ned ppt "Virksomhetsstrategi for"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google