Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSandra Christensen Endret for 7 år siden
1
NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen
2
NAV // 23.09.2016Side 2 Hvorfor en NAV reform? Samfunnet mer komplekst – større behov for koordinering av tjenester? Målrettet offensiv for å arbeide riktigere for å hindre utstøtning fra arbeid? Gjøre støtteapparatet enklere for brukerne?
3
NAV // 23.09.2016Side 3 Arbeids- og velferdsforvaltningen ble etablert 1. Juli 2006 – En konsekvens av dette er at Trygdeetaten og Aetat ble nedlagt Lovregulert i arbeids- og velferdsforvaltningsloven – Består av Arbeids- og velferdsetaten, samt de delene av kommunens tjeneste som inngår i de lokale kontorene... Ny arbeids og velferdsforvaltning
4
NAV // 23.09.2016Side 4 Hva er NAV? NAV er navnet på arbeids og velferdsetaten Formålet til etaten: – ”legge til rette for en effektiv arbeids- og velferdsforvaltning, tilpasset den enkeltes og arbeidslivets behov” – ”Arbeids- og velferdsforvaltningen skal møte det enkelte mennesket med respekt, bidra til sosial og økonomisk trygghet og fremme overgang til arbeid og aktiv virksomhet”
5
NAV // 23.09.2016Side 5 Reformarbeid NAV HELSEREFUSJONSREFORMEN PENSJONSREFORMEN
6
NAV // 23.09.2016Side 6 Hva består reformen i? Store organisatoriske endringer i de tidligere statsetatene Omstilling / endring for ca 16000 ansatte Flest mulig ressurser ut mot bruker, etablering av myndige NAV kontor i partnerskap med den enkelte kommune
7
NAV // 23.09.2016Side 7 NAV Vest-Agder Fylkesdirektør og fylkesledelse 15 myndige NAV lokal- kontorer Noen spesialenheter: Arbeidslivssenter, Introkontor, Arbeidsrådgivningskontor, Forvaltningsenhet Noen enheter er utenfor fylkesdirektørs kontroll: – Eks: Klage og ankebehandling, Hjelpemiddelsentral og noe forvaltning (blant annet helsetjenester og pensjon)
8
NAV // 23.09.2016Side 8 NAV Vest Agder Pilotkommunen – Flekkefjord ble etablert oktober 2006 I 2007 Lyngdal, Farsund og Vennesla 2008 Hægebostad, Sirdal, Mandal samt at Marnardal, Åseral og Audnedal etablerer et felles NAV kontor. 2009 skal Søgne, Kvinesdal og Lindesnes etableres 2010 sluttføres arbeidet ved at Songdalen og Kristiansand etableres.
9
NAV // 23.09.2016Side 9 NAV kontor Er et partnerskap mellom NAV og den enkelte kommune Skal tilby hele det statlige tjenestespekteret fra tidligere Trygdeetat og Aetat Skal minst tilby kommunal sosialhjelp Skal være et ”myndig kontor”
10
NAV // 23.09.2016Side 10 Hva er et partnerskap? Likeverdig forhold, med to oppdragsgivere: – Rådmannen – NAV direktøren Kommunen bestemmer selv hvilke kommunale oppgaver kontoret skal håndtere, utover minimum Partnerskapet reguleres gjennom en samarbeidsavtale og faste partnerskapsmøter
11
NAV // 23.09.2016Side 11 SKA – sentralt. Egne informasjon sider. Nedsatt eget NAV utvalg. Har samarbeid med LO sine statlige organisasjoner. Hovedoverenskomsten – Det skal kartlegges hvorvidt det foreligger eventuelle lønnsforskjeller lokalt i NAV –kontoret. Identifiserte lønnsforskjeller kan kreves opptatt lokale forhandlinger jf HTA kap.3, pkt 3.2.4.
12
NAV // 23.09.2016Side 12 SKA Vest Agder Rådslag med NAV Direktøren, KS samt de representanter fra kommunale fagforeningene. Utpekt kontaktperson. Deltatt på NAV konferansen 9 og 10 oktober 2008 Utarbeidet eget forslag ved tariffkonferansen
13
NAV // 23.09.2016Side 13 UTFORDRINGER I OPPSTARTFASEN Det kommunale selvstyret. Sterk statlig styring. 2 Hovedavtaler stat – kommune Koordinering i forhold til andre NAV enheter
14
NAV // 23.09.2016Side 14 UTFORDRINGER I ET NAV KONTOR. Det kommunale forsvinner. Utfordringer for tillitsvalgte ved utøvelse av meddbestemmelse grunnet ulike hovedavtaler. Utfordringer ved vernombud. Ulike forskjeller som lønn, arbeidstid, flexitid og lignende.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.